Ministerul Educaţiei anunţă că a pus în consultare publică un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea Codului-cadru de etică şi deontologie universitară. Plagiatul, neindicarea surselor utilizate într-o lucrare, omiterea unor persoane implicate în activitatea de elaborare a cercetării sau creaţiei sau omiterea menţionării surselor de finanţare a proiectelor de cercetare sunt considerate abateri de la normele de etică şi deontologie universitară, conform proiectului care va fi aplicat în toate universităţile. De asemenea, la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior vor funcţiona comisii de etică universitară, cu un mandat de 4 ani, care acţionează independent faţă de orice altă structură sau persoană din cadrul instituţiei de învăţământ superior.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
„Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Codului-cadru de etică şi deontologie universitară, act subsecvent Legii învăţământului superior, reprezintă un document important în baza căruia politicile de etică şi deontologie universitară vor fi transpuse la nivel naţional. Instituţiile de învăţământ superior vor adopta coduri la nivel instituţional, în vederea respectării principiului autonomiei instituţionale şi a libertăţii academice, respectând codul-cadru”, anunţă, vineri, Ministerul Educaţiei.
Potrivit acestuia, unul dintre cele mai importante aspecte ale proiectului de cod-cadru pus în dezbatere publică este acela că sistemul de sancţiuni aplicabile tuturor părţilor implicate în procesul educaţional „este mai clar”.
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Va exista, în premieră, un set de standarde de referinţă de etică şi deontologie universitară în management universitar. Procesul decizional cu privire la abaterile de la normele de etică şi deontologie universitară a fost etapizat şi îmbunătăţit”, precizează oficialii Ministerului.
Conform proiectului pus în dezbatere publică vineri după amiază, monitorizarea şi controlul aplicării normelor de etică şi deontologie universitară se vor face de către Comisia Naţională de Etică a Managementului Universitar, care se pronunţă cu privire la situaţiile conflictuale referitoare la nerespectarea eticii managementului universitar şi acelor care vizează încălcarea răspunderii publice. „La nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior, se înfiinţează comisii de etică universitară, cu un mandat de 4 ani. Comisia de etică universitară acţionează independent faţă de orice altă structură sau persoană din cadrul instituţiei de învăţământ superior. (...) Comisiile de etică universitară din instituţiile de învăţământ superior, constituite în scopul prevenirii şi eliminării faptelor care pot genera elemente sau practici lipsite de etică, analizează sesizările cu privire la săvârşirea faptelor ce pot constitui abateri de la etica şi deontologia universitară. Încălcările normelor de etică şi deontologie universitară se verifică de comisiile de etică universitară. Orice persoană poate sesiza comisia de etică universitară din instituţia de învăţământ superior cu privire la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica şi deontologia universitară. Sesizarea se face în scris sau online şi se înregistrează la registratura instituţiei de învăţământ, prevede proiectul.
Documentul stabileşte totodată care sunt normele de etică şi deontologie în activitatea de comunicare, publicare, diseminare şi popularizare ştiinţifică, în exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere, dar şi pentru doctoranzi sau alte categorii de cursanţi. 
Plagiatul, obiectivitatea în derularea procedurilor de evaluare şi notare a performanţelor şi realizărilor academice ale beneficiarilor direcţi ai educaţiei, respectarea regimului juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor, respectarea confidenţialităţii şi obiectivitatea în evaluare reprezintă obligaţii ale celor care derulează activitate didactică şi de cercetare universitară.
De asemenea, aceştia sunt obligaţi, potrivit proiectului, să raporteze rezultate sau date reale ale unei activităţi de cercetare – dezvoltare proprii;  să raporteze date experimentale, date obţinute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori de date sau rezultate obţinute prin calcule analitice ori raţionamente deductive, ca rezultat al activităţii proprii; să se abţină de la orice activitate care îngreunează, împiedică sau sabotează activitatea sau de cercetare a altor persoane, inclusiv prin blocarea nejustificată a accesului la spaţiile destinate cercetării universitare, prin avarierea, distrugerea ori manipularea aparaturii experimentale, a echipamentului, a documentelor, a programelor de calculator, a datelor în format electronic, a substanţelor organice sau anorganice ori a materiei vii necesare altor persoane pentru derularea, realizarea sau finalizarea activităţilor didactice sau de cercetare. 
O altă obligaţie este punerea în aplicare a sancţiunilor stabilite de către comisiile de etică universitară, de CNATDCU sau Comisia Naţională de Etică a Managementului Universitar. 
Proiectul prevede de asemenea obligaţia de a  respecta legislaţia în vigoare referitoare la cercetarea efectuată pe subiecţi umani sau prin experimente desfăşurate cu ajutorul animalelor şi a oricăror altor elemente ce ţin de etica cercetării. 
Documentul stabileşte incompatibilităţi şi situaţii de conflict de interese în activitatea din cadrul instituţiilor de învăţământ superior. Astfel, reprezintă conflict de interese participarea în calitate de membru în comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs, în situaţia în care decizia vizează soţii, rudele sau afinii până la gradul al III-lea inclusiv; participarea în cadrul aceleiaşi comisii, constituite conform legii, a persoanelor care au calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi participarea unei persoane, care are calitatea de membru în comisii ale Ministerului Educaţiei, la analizarea unei situaţii care are legătură cu instituţia din care face parte ca membru al comunităţii academice.
De asemenea, funcţiile de conducere de rector, de prorector, de decan, de prodecan, de director de departament sau director de filială/extensie universitară sunt considerate, prin proiectul pus în dezbatere publică, incompatibile cu funcţiile de ministru, secretar de stat, primar, viceprimar sau de preşedinte al consiliului judeţean. Tot incompatibilitate este considerată şi situaţia în care o persoană deţine în cumul calitatea de membru în consiliul de administraţie al instituţiei de învăţământ superior de stat şi calitatea de asociat sau acţionar la o societate comercială înfiinţată de instituţia de învăţământ superior de stat.
Tipurile de sancţiuni aplicabile personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare, pentru încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară, sunt: avertismentul scris; retragerea şi/sau corectarea tuturor lucrărilor publicate prin încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară; destituirea din funcţia de conducere; interzicerea, pentru o perioadă determinată, a accesului la finanţare din fonduri publice competitive;  suspendarea, pe o perioadă determinată de timp între un an şi 5 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii superioare ori a unei funcţii de conducere sau ca membru în comisii de concurs;  destituirea din funcţia didactică sau de cercetare. 
În ceea ce priveşte sancţiunile aplicate studenţilor şi doctoranzilor pentru încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară, acestea includ avertismentul scris; anularea rezultatelor evaluărilor;  exmatricularea; alte sancţiuni prevăzute de Codul de etică şi deontologie universitară al instituţiei de învăţământ superior.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.