Farmacistul Mihaela Nica a vorbit, la emisiunea ”Rubrica de Sănătate” care se difuzează în fiecare joi de la 13.20 pe Profit News şi live pe Profit.ro, despre rolul foarte important pe care l-au avut farmaciştii în perioada de pandemie în viaţa pacienţilor şi pe care îl au şi acum în ajutorul şi ghidarea acestora, astfel încât să-şi poată lua tratamentele în mod corect. Aceşti specialişti le-au fost sprijin şi pacienţilor vârstnici şi în situaţiile în care în pandemie primeau reţetele online şi au avut nevoie să fie îndrumaţi pentru a putea utiliza această metodă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Pandemia a fost o perioadă grea pentru toţi oamenii, dar şi pentru noi ca farmacişti, oricum rolul nostru este de a fi alături de oameni, de a-i consilia, de a le fi un suport mai ales în problemele minore, pentru că, de obicei pacientul prima dată vine către noi , noi încercăm să-l ajutăm, să-i oferim cele mai bune sfaturi chiar şi de prevenţie şi îl direcţionăm către medicul de familie sau către medicul specialist.

Doar că în pandemie nu au mai putut avea acces atât de mult la medic şi atunci fluxul de pacienţi a fost din ce în ce mai mare şi noi am rămas acolo în prima linie, am fost nişte mici supereroi şi am făcut faţă tuturor provocărilor.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

În primul rând erau mult mai stresaţi, mulţi mai speriaţi la începutul pandemiei, a fost şi presiunea de a începe să administrăm mai multe suplimente şi mai multe medicamente chiar şi fără recomandarea medicului şi ne-am lovit şi de marea problemă, de eliberarea reţetelor compensate pe mail, pacienţii noştri majoritatea sunt persoane vârstnice, pacienţi cronici, care primeau acele reţete compensate pe mail dar nu ştiau să-l folosească şi de cele mai multe ori ajungeau direct la noi”, a explicat Mihaela Nica.

Rolul esenţial al farmacişilor în aderenţa pacienţilor la tratament. Specialiştii din farmacii au ghidat pacienţii pentru a respecta indicaţiile medicului astfel încât tratamentul să aibă efectul scontat.

„Rolul farmacistului s-a simţit mult mai mult, importanţa noastră ca profesionişti în domeniul sănătăţii, pentru că istoric, încă de la început, am început să preparăm medicamente, să recomandăm produse, în prezent cred că oferim un mare suport în ceea ce înseamnă aderenţa pacienţilor la tratament. Pentru că pacienţii cronici, atunci când vin să-şi ia reţetele de la farmacie, au acea tendinţă de a ne spune ca nu mai vor un medicament sau ca vor să fac o pauză.

Noi îi sfătuim să nu o facă doar pentru că ei îşi doresc. Pentru că atunci când suferi de o afecţiune cronică, de exemplu hipertensiunea, faci tratament toată viaţa iar în momentul în care tu alegi să faci o schimbare prin propria ta decizie, cu siguranţă rezultatul nu este unul bun, ci apar complicaţii care de multe ori pot fi şi fatale”, a precizat farmacistul.

Medic şi farmacist, echipă pentru o mai bună stare de sănătate a pacientului. Farmacistul răspunde de multe ori întrebărilor suplimentare pe care le au pacienţii, atunci când aceştia au nelămuriri legate de administrarea tratamentelor dar şi despre factorii care pot influenţa efectul acestora.

„Noi şi medicii suntem o echipă pentru că scopul nostru principal este pacientul şi îmbunătăţirea stării sale de sănătate. Medicul are rolul de a pune un diagnostic, de a face investigaţii pacientului şi bineînţeles de a-i recomanda un tratament.

Pacientul vine la noi în farmacie să-şi ridice reţeta. Şi ulterior noi facem o analiză a tratamentului pentru că mulţi pacienţi pot merge la mai mulţi medici, pot lua mai multe medicamente care la un moment dat pot interacţiona şi aici intervenim noi, le spunem modul în care să le ia, cum să le administreze, pentru că mulţi pacienţi la medic au acea teamă de a pune întrebări, le este ruşine şi atunci când vin la noi în farmacie au această deschidere mai mare către noi de a pune întrebări şi noi îi ajutăm cum să le administreze şi dăm sfaturi de prevenţie şi stil de viaţă, pentru că sunt importante, sportul sau activităţile în aer liber sau alte lucruri, alimentaţia pot influenţa efectele medicamentelor”, a detaliat Mihaela Nica.

Medicamentele pe bază de paracetamol, cele mai cumpărate în pandemie. Farmaciştii au îndemnat însă la prudenţă în administrarea acestuia. Mihaela Nica a vorbit şi despre testarea COVID în farmacii, lucru care i-a ajutat pe pacienţi să obţină rezultatul în mod mai rapid. În multe situaţii, în anii stresanţi ai pandemiei, farmaciştii si-au asumat şi un asa-zis rol de „psiholog” pentru pacienţi, incurajandu-i şi fiindu-le aproape.

„Medicamente au fost, aş putea spune prin prisma OTC-urilor (n.r. - medicamente care nu necesită prescripţie medicală) pe care noi le putem recomanda, cele pe bază de paracetamol, pentru că s-a creat acea isterie că trebuie să avem în casă foarte mult paracetamol. Dar noi am insistat foarte mult şi aici mă refer la toţi colegii mei, le-am explicat că trebuie să avem o prudenţă chiar şi în administrarea paracetamolului. Ulterior s-a insistat foarte mult pe vitamina C, şi tot ce înseamnă acele produse pe care le putem recomanda în afecţiuni precum răceala sau gripa. Rolul nostru cred că a fost foarte important pentru că în farmacii s-a făcut şi testarea pentru COVID şi pacienţii au putut să beneficieze de testări şi de rezultate mai rapide.

Noi deja ofeream servicii în farmacie, servicii precum măsurarea tensiunii arteriale sau desfăşuram diverse campanii de sănătate anti fumat sau în care sprijineam vaccinarea sau alte fenomene. A fost nevoie să ne implicăm şi mai mult, să rămânem în prima linie alături de pacienţi, pentru că astfel am diminuat şi perioada de timp prin care ei trebuiau să stea la spital, să aştepte un rezultat şi atunci totul se desfăşura conform unei programări online în farmaciile care ofereau suport pentru testarea COVID.

Într-adevăr cred că am contribuit şi în partea de liniştire a pacientilor, am fost şi nişte mici psihologi pentru că majoritatea pacienţilor veneau stresaţi, agitaţi, au citit pe net, şi atunci am încercat să le facem o schemă de recomandare astfel încât să ofere rezultate optime şi să nu le pună în pericol sănătatea”, a declarat Mihaela Nica.

Ce ţinem acasă în trusa de medicamente? Pacienţii cronici ar trebui să aibă o cutie în plus din medicamentul cu care se tratează de obicei, astfel încât să nu rămână fără acesta în cazul în care nu se mai găseşte în farmacie pentru o anumită perioadă, spune Mihaela Nica. Farmacistul nu recomandă însă să ne facem stocuri de medicamente, pentru că le putem găsi oricând la farmacie.

„Pacientul român are de obicei tendinţa de a strânge foarte multe medicamente şi sunt sigură că toţi colegii se confruntă la un moment dat cu situaţia în care pacienţii vin cu o plăsuţă mare de medicamente şi ne roagă să le facem „curat” în mini farmacia lor de acasă. Dacă este un pacient cronic, trebuie să existe măcar o cutiuţă în plus astfel încât să-şi asigure continuitatea tratamentului atunci când nu ar putea găsi o perioadă scurtă de timp, pentru că au fost acele întreruperi de aprovizionare cu diverse medicamente.  Cu siguranţă, ca produse, nu îi sfătuesc să facă un stoc pentru că noi nu am închis nici în pandemie, am rămas alături de pacienţi şi cu siguranţă atunci când au nevoie ne pot găsi oriunde şi oricând”, a spus farmacistul.

Sfaturi pentru perioada rece. Măsurile folosite în pandemie, la fel de utile şi în perioada virozelor, spune Mihaela Nica.

„Cred că este important să păstrăm măsurile pe care le-am folosit şi în pandemie, să ne spălăm frecvent pe mâini, să ne dezinfectăm mâinile mai ales în colectivitate, să folosim masca atunci când suntem răciţi şi bineînţeles, ca prevenţie, putem folosi suplimentele pe bază de vitamina C , D, echinaceea şi toate produsele care susţin imunitatea”, a spus Mihaela Nica la Rubrica de sănătate de pe Profit News.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.