Ministerul Afacerilor Interne (MAI) organizează miercuri o dezbatere publică privind proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru statutul poliţistului. Proiectul cuprinde o serie de modificări care vizează mecanismul de acordare a gradelor profesionale, reglementarea situaţiei poliţiştilor care ocupă funcţiile de demnitatea publică cu rang de demnitar, precum şi stabilirea unui mecanism privind eliberarea din funcţia de conducere. Au mai fost introduse şi două fapte care constituie abateri disciplinare pe lângă cele existente deja, respectiv refuzul nejustificat de a îndeplini o atribuţie de serviciu cuprinsă în fişa postului şi desfăşurarea, în timpul programului de lucru, a unor activităţi care nu au legătură cu îndatoririle de serviciu şi care pot afecta exercitarea în bune condiţii a atribuţiilor de serviciu.
În Nota de fundamentare a proiectului de Ordonanţă, sunt precizate domeniile pe care le vizează modificările propuse.
Astfel, este vorba, printre altele, despre descentralizarea mecanismului de acordare a gradelor profesionale, precum şi reevaluarea celui privind încadrarea în funcţie a poliţiştilor la debutul în profesie. Noutatea aici constă în faptul că şeful unităţii care are calitatea de ordonator de credite poate oferi gradul profesional poliţistului, iar în cazul în care nu este ordonator de credite, competenţa revine, după caz, ministrului de Interne sau inspectorului general al Poliţiei Române. În prezent, gradele profesionale se oferă de către preşedinte pentru chestori, de ministrul de Interne pentru ofiţerii de poliţie, la propunerea inspectorului general şi de către inspectorul general pentru agenţii de poliţie, la propunerea şefilor unităţilor de poliţie.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
De asemenea, se instituie o reglementare prin care poliţiştii pot fi puşi la dispoziţie pe timpul cercetării prealabile, dar nu mai mult de trei luni, timp în care li se rezervă postul şi beneficiază integral de drepturile băneşti.
”Această măsură elimină posibilitatea ca poliţiştii să influenţeze în vreun fel verificările care se fac asupra lor”, precizează MAI.
Proiectul de Ordonanţă stabileşte şi introducerea posibilităţii decontării asistenţei juridice şi asistării, de un avocat, pe timpul cercetării disciplinare.
În plus, se reglementează situaţia poliţiştilor care ocupă funcţiile de demnitate publică sau cu rang de demnitar, astfel că unitatea de poliţie are obligaţia să rezerve postul ocupat de către poliţist înaintea numirii în funcţie de demnitate publică, iar la eliberarea din această funcşie, poliţistuleste numit în postul ocupat anterior.
Proiectul de OUG stabileşte şi un mecanism privind eliberarea din funcţia de conducere. Astfel, în situaţia în care sunt exercitate necorespunzător atribuţiile manageriale şi nu mai sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiei de conducere, poliţistul este eliberat din funcţie. Existenţa acestor situaţii se constată în urma evaluării activităţii profesionale a poliţistului.
„Existenţa situaţiilor de exercitare necorespunzătoare a funcţiei de conducere se constată cu ocazia evaluării activităţii profesionale individuale a poliţistului, fiind stabilite criterii concrete în raport cu organizarea şi planificarea activităţilor, oportunitatea şi operativitatea deciziilor, exercitarea controlului şi a autorităţii, realizarea unui climat optim de muncă, motivarea subordonaţilor, capacitatea de relaţionare, receptivitatea la iniţiativele personalului”, se arată în Nota de fundamentare.
Tot din această perspectivă a fost stabilită şi procedura de numire în funcţie a poliţistului eliberat de pe post de conducere, respectiv posibilitatea numirii pe un post inferior celui anterior deţinut.
O altă modificare adusă se referă la faptele care constituie abateri disciplinare. Pe lângă cele existente deja, respectiv comportament necorespunzător în serviciu, familie sau în societate care aduce atingere onoarei sau prestigiului instituţiei, neglijenţa în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau a dispoziţiilor primite de la sefii ierarhici, întârzierea repetată sau nejustificată a soluţionării lucrărilor, depăşirea atribuţiilor de serviciu sau lipsa de solicitudine în relaţiile cu cetăţenii, absenţa nemotivată sau întârzierea repetată la serviciu, producerea de pagube materizale unităţii din care face parte, încălcarea confidenţialităţii, influenţa pentru soluţionarea unor cereri, imixtiunea ilegală în activitatea altui poliţist şi nerespectarea jurământului de credinţă. Cele două noi abateri sunt refuzul nejustificat de a îndeplini o atribuţie de serviciu cuprinsă în fişa postului şi desfăşurarea, în timpul programului de lucru, a unor activităţi care nu au legătură cu îndatoririle de serviciu şi care pot afecta exercitarea în bune condiţii a atribuţiilor de serviciu.
Un alt aspect important abordat este limitarea numărului de cazuri în care se poate cere pensionarea anticipată, chiar în jurul vârstei de 40 de ani.
Pentru elevii din şcolile MAI care sunt admişi în alte unităţi de învăţământ ale ministerului sau pentru agenţii de poliţie admişi într-un program de studii de licenţă, cu frecvenţă, la o instituţie de învăţământ a MAI, proiectul oferă posibilitatea încheierii unui act adiţional la angajament, care să nu mai oblige la achitarea cheltuielilor suportate de stat cu pregătirea acestora, aşa cum se întâmplă în momentul de faţă.
De asemenea, pentru agenţii care trec în corpul ofiţerilor se elimină obligativitatea parcurgerii unei perioade de probă întrucât, în cazul acestora, nu este vorba despre o iniţiere în carieră, ci doar despre o schimbare a corpului profesional.
În acelaşi timp, se valorifică vechimea în MAI, la acordarea gradelor profesionale cu ocazia trecerii agenţilor de poliţie în corpul ofiţerilor de poliţie, pe baza unor stagii stabilite concret în cuprinsul proiectului supus dezbaterii publice.
Sindicatele din poliţie au discutat marţi cu reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne pe tema proiectului de OUG privind statutul poliţistului, acestea arătându-şi nemulţumirea în special faţă de modificarea care prevede că poliţiştii pot fi puşi la dispoziţie pe timpul cercetării prealabile.
De altfel, Federaţia Sindicatelor Naţionale ale Poliţiştilor şi Personalului Contractual din România (FSNPPC) a transmis săptămâna trecută o scrisoare ministrului Afacerilor Interne Carmen Dan, prin care sindicaliştii îşi exprimă nemulţumirea faţă de modificările la Statutul poliţistului.
În primul rând, poliţiştii nu sunt de acord cu punerea la dispoziţie a poliţiştilor cercetaţi disciplinar.
”Nu suntem de acord cu propunerea de a legifera punerea la dispoziţie a poliţistului atunci când împotriva acestuia a fost dispusă o cercetare disciplinară (iar rezultatul acesteia nu este cunoscut şi nu a putut fi contestat de către poliţist), deoarece în acest mod s-ar creea o pârghie subiectivă/politică şi injustă, la îndemâna managerilor, pentru exercitarea unei presiuni psihice şi intimidarea anumitor subordonaţi”, se arată în scrisoare.
De asemenea, poliţiştii nu sunt de acord cu propunerile ce vizează înlocuirea din funcţiile de conducere, în baza unor evaluări ale unor comisii.
”Nu suntem de acord să modificaţi Statutul, în sensul de a legifera schimbarea poliţistului din funcţia de conducere obţinută prin concurs, în urma unei simple evaluări a activităţii acestuia, deoarece se creează premisa exercitării unui act managerial defectuos sau direcţionat spre rezultate oneroase/politizat, în raport cu posibile indicaţii subiective ale persoanelor cu funcţie de conducere superioară şi, de asemenea, s-ar încălca principiul simetriei”, mai spus sindicaliţii din Poliţia Română.
Aceştia sunt şi împotriva mutării poliţistului, temporară sau definitivă, în interesul serviciului, fără acordul acestuia, ”deoarece se creează premisa subiectivă şi neprincipială, la îndemâna managerilor, de a îndepărta dintr-o funcţie o anumită persoană, pe criterii evazive/politice”.
Sindicaliştii precizează că, în trimestru III 2017, au transmis, în scris, un set de 60 de amendamente la Statutul politistului, care vizau formarea profesională, acordarea gradelor profesionale şi promovarea în funcţie, relaţiile/raporturile de serviciu, acordarea compensaţiei pentru chirie, ajutorarea personalului care doreşte achiziţionarea unei locuinţe, asigurarea gratuită a asistenţei, medicamentelor şi serviciilor medicale, protecţia juridică a demnităţii, imaginii şi datelor personale ale poliţiştilor, protecţia din punct de vedere al integrităţii fizice, sănătăţii şi securităţii în muncă, obligativitatea angajatorului de a asigura mijloacele logistice pentru desfăşurarea misiunilor, acordarea ajutoarelor financiare, la trecerea în rezervă, cu drept la pensie.
”În temeiul Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, vă solicităm să organizaţi o dezbatere publică, pe forma finală a proiectului actului normativ în discuţie, în prezenţa reprezentanţilor organizaţiilor sindicale reprezentative, a mass-mediei ş.a.”, se mai arată în scrisoarea sindicaliştilor.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.