Aproape 8.000 de elevi din 180 de şcoli sunt instruiţi să îşi aleagă cariera în cadrul unui program eleveţian, JOBS, care îi ajută pe tinerii din învăţământul secundar să îşi aleagă o carieră bazându-se pe abilităţile lor adaptate la cerinţele companiilor din România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Liliana Preoteasa, directorul proiectului, a explicat că prin proiectul JOBS elevii sunt îndrumaţi să exploreze lumea profesiilor, cu ajutorul cadrelor didactice, fiind un proiect trans-curricular, care nu este dedicat unei singure discipline. 

Proiectul este dedicat elevilor din ultimele clase de gimnaziu, când deja se face o preorientare, şi primelor clase din liceu, iar în acesta sunt incluşi peste 8.000 de elevi din 188 de clase care aparţin de 180 de şcoli. De asemenea, în acest proiect sunt incluşi 500 de profesori, dar şi 800 de companii.

"Cel mai important lucru este acela că elemente din acest proiecte se vor găsi în curriculumul naţional. Sunt aproape 2,5 milioane de franci elveţieni  din care 85% a fost contribuţie elveţiană şi 15% contribuţie românească. Este vorba despre carieră pe baza cerinţelor din economia reală . Programul JOBS face legătura între învăţământul dual şi aptitudinile elevilor", a spus Preoteasa, arătând că modelul elveţian de pregătire a elevilor pentru actuala piaţă a muncii este implementat şi în România, printr-un parteneriat între Universitatea Pedagogică din Zurich şi Ministerul Educaţiei, în cadrul programului JOBS de orientare profesională prin instruire în compani şi în şcoli.

Potrivit acesteia, prin intermediul programului sunt analizate competenţele profesionale ale elevilor, interesele lor şi personalitatea acestora, dar şi oportunităţile pieţei muncii, fiind făcute vizite la companiile care iau parte la proiect şi încurajaţi elevii să pună în practică aceste competenţe la locul de muncă.

"După ce au discutat în clasă, unii elevi s-au dus şi au explorat - unii eu mers în servicii, alţii s-au dus în agricultură, alţii în educaţie, fiecare unde a putut să se ducă şi a vrut să afle mai multe despre acel loc de muncă, ca să ştie ce vor să facă ulterior. Acest tip de explorare s-a făcut cu ajutorul profesorilor. Profesorii au pregătit lecţiile, i-au lăsat să discute conducându-i, ghidându-i. Esenţa acestui proiect este că s-au dus spre lumea reală, nu a fost doar o lecţie în clasă",  a mai spus directorul de proiect.

La rândul său, Urs Herren, ambasadorul Elveţiei în România,  a explicat că în ţara sa orientarea profesională este foarte importantă: "Pentru tinerii noştri, orientarea profesională este foarte imporntantă. Nu am copiat modelul elveţian, am creat un model special pentru elevii din România, pentru că şi piaţa forţei de muncă este diferită şi companiile altele".

Proiectul Jobs a fost lansat în mai 2012 şi urma să se încheie acum, fiind prelungit până la finalul acestui an.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.