CCR a decis, marţi, că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său. USR şi Forţa Dreptei, care au sesizat Curtea cu acest proiect de lege, acuzau că prevederile lui întârzie liberalizarea transportului interjudeţean şi apără interesele mafiei protejate politic. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă (USR) a declarat, după decizia judecătorilor, că CCR a apărat interesul mafioţilor care au monopol în transporturile interjudeţene de persoane, şi că a luat decizia după 18 luni de la sesizare şi după 15 amânări.
CCR a anunţat că în şedinţa din data de marţi, în cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi de deputaţi neafiliaţi şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său.
”În esenţă, Curtea a reţinut că, prin actul normativ criticat, orice operator de transport rutier de persoane poate solicita efectuarea unor servicii regulate la nivel interjudeţean numai în privinţa rutelor care nu sunt deservite deja de operatorii care deţin licenţe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023, respectiv, a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 31 decembrie 2024, prin noile autorizaţii de transport prevăzute de legea criticată. Această soluţie legislativă exclude posibilitatea ca alţi operatori de transport care nu aveau licenţe de traseu valabile la data de 30 iunie 2023, să solicite autorizaţii de transport naţional de persoane pentru servicii regulate interjudeţene pentru orice traseu interjudeţean, în condiţiile legii criticate”, precizează CCR în comunicat.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Curtea a constatat că ”atribuirea serviciilor de transport rutier de persoane, prin servicii regulate, la nivel interjudeţean, reglementată prin legea criticată, restricţionează şi chiar înlătură concurenţa pe această piaţă relevantă prin stabilirea unor condiţii discriminatorii pentru operatorii care solicită pentru prima dată accesul pentru efectuarea de servicii regulate de transport rutier pe o anumită cursă de pe un traseu interjudeţean”.
”Totodată, Curtea a reţinut că, fiind vorba de o piaţă reglementată, în care concurenţa se manifestă doar la momentul atribuirii curselor, prelungirea duratei programului de transport interjudeţean prin măsuri neconcurenţiale conduce, automat, la lipsa concurenţei, blocând în mod nejustificat accesul pe piaţă al potenţialilor operatori în domeniu. În plus, lipsa unui criteriu de atribuire concurenţială a rutelor de traseu, precum criteriul tarifului de călătorie practicat pe traseu/km, care să aibă ponderea cea mai mare atunci când este acordată o exclusivitate pe un traseu, denaturează concurenţa pe această piaţă specifică a transporturilor rutiere şi conduce la un monopol sui-generis, în favoarea operatorilor actuali care deţin licenţe de traseu pentru cursele/traseele respective, ceea ce echivalează cu încălcarea dispoziţiilor constituţionale referitoare la economia de piaţă şi la obligaţia statului de a asigura protecţia concurenţei loiale”, subliniază judecătorii CCR.
Totodată, Curtea a mai reţinut că deţinătorii actuali de licenţe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023 sunt favorizaţi faţă de noii operatori şi prin prelungirea, iniţial până la data de 31 decembrie 2024 şi ulterior, pentru o durată maximă de 3 ani, a autorizaţiilor de transport, iar în lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, cel al tarifului de călătorie, şi a unor criterii tehnice şi de calitate a mijloacelor de transport care să permită creşterea calităţii vieţii şi asigurarea unui nivel de trai decent (precum respectarea normelor de poluare sau de siguranţă în trafic, gradul de confort al autovehiculelor – dotarea cu instalaţii de aer condiţionat, vechimea maximă de 9 ani a autovehicului, asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi ori transportul persoanelor aflate în localităţi izolate, fără acces la infrastructura feroviară etc.), este afectat însuşi scopul legitim al Legii concurenţei nr.21/1996 constând în protecţia finală a consumatorilor, motiv pentru care aceste soluţii legislative încalcă principiile constituţionale ale egalităţii în drepturi, concurenţei loiale şi aduc atingere libertăţii economice şi nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituţie.
”Prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu/autorizaţiilor de transport la nivel interjudeţean conduce la distorsionarea mediului concurenţial, prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care ar fi putut să efectueze aceste servicii în condiţii economice şi de calitate superioare”. mai arată CCR.
USR a transmis că. la aproape 18 luni de la sesizare şi după 15 amânări, Curtea Constituţională a admis, marţi, sesizarea depusă de USR şi Forţa Dreptei pe legea PSD-PNL care amână liberalizarea transportului interjudeţean şi apără interesele mafiei protejate politic.
”Între timp, din mai 2023 încoace, „băieţii deştepţi” ai partidelor lui Ciolacu şi Ciucă şi-au văzut nestingheriţi de afaceri, chiar dacă asta a însemnat condiţii jalnice pentru oamenii nevoiţi să facă naveta la muncă”, acuză USR.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.