Grigore Baldovin, Sustainability Manager, Philip Morris România, afirmă că sustenabilitatea este, pentru companie, o oportunitate fundamentală pentru inovare, creştere şi crearea de valoare pe termen lung.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Schimbarea începe atunci când ne întrebăm „cum arată un altfel de viitor”. Cum se raportează Philip Morris România la viitor?

Schimbarea în cadrul Philip Morris International (PMI) a început cu câteva decenii în urmă. Philip Morris International este prima companie din industria tutunului care şi-a asumat să construiască un viitor fără fum, bazat pe ştiinţă şi inovaţie. Viziunea de a construi un viitor fără fum a însemnat un proces de transformare cu scopul de a dezvolta alternative mai bune la continuarea fumatului.

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

Acest viitor care care are potenţialul de a înlocui complet ţigările presupune şi investiţii de peste 12,5 miliarde de dolari în cercetarea şi dezvoltarea produselor fără fum. Unele dintre aceste investiţii, în valoare de peste 730 milioane de dolari, au fost făcute în fabrica noastră din Otopeni. Astfel, România are un rol central în strategia Philip Morris International de a construi un viitor fără fum. Odată cu această transformare a companiei a venit şi accentul pus pe sustenabilitate, care pentru noi reprezintă o oportunitate fundamentală pentru inovare, creştere şi crearea de valoare pe termen lung. 

Sustenabilitatea se bazează pe trei elemente esenţiale: protejarea mediului, dezvoltarea socială şi cea economică. Cum integrează compania dumneavoastră protejarea mediului în ambiţia declarată de a construi un viitor fără fum? 

Eforturile Philip Morris România în direcţia protejării mediului au început să fie mai vizibile odată cu retehnologizarea fabricii din Otopeni şi transformarea acesteia dintr-o unitate de producţie a ţigaretelor într-una de producţie pentru consumabile din tutun pentru dispozitivele care nu ard tutunul.

Ne-am asumat o ţintă clară, fără deşeuri la groapa de gunoi, pe care am atins-o deja. Acţiunile de reducere, reutilizare, reciclare şi recuperare sunt esenţiale pentru a o menţine şi în viitor. Am eficientizat procesele pentru a reduce consumul resurselor (energie electrică, apă) şi materialele folosite în procesul de producţie, dar şi volumul deşeurilor generate în urma producţiei. În plus, am implementat procese clare de reutilizare a paleţilor şi cutiilor de carton, reuşind să păstrăm aceleaşi standarde de calitate pe durata întregului proces de producţie. În ceea ce priveşte reciclarea deşeurilor generate în urma procesului de producţie, în 2024, vom ajunge la o rată de reciclare de peste 71%, iar tot ce nu putem recicla direct este folosit drept combustibil practic, facem o reciclare cu recuperare de energie. În ceea ce priveşte managementul sustenabil al apei, fabrica Philip Morris România a primit certificarea conform standardului internaţional Alliance for Water Stewardship, versiunea 2.0, care atestă respectarea celor mai înalte standarde privind utilizarea sustenabilă a apei.

Nu mai este un secret faptul că organizaţiile trebuie să facă pasul spre un business sustenabil, în contextul în care Uniunea Europeană are ca obiectiv să ajungă la net zero emisii până în 2050. Care sunt cele mai mari transformări prin care a trecut fabrica din Otopeni pentru a atinge acest obiectiv?

PMI şi-a propus să atingă neutralitatea emisiilor de CO2 conform Domeniilor de aplicare 1+2 (emisii directe şi emisii indirecte din energia achiziţionată) ale Protocolului privind gazele cu efect de seră (GES) până în 2025. Astfel, inclusiv în fabrica din România, urmăm o abordare în trei paşi: reducem, schimbăm şi compensăm. Pentru a reduce emisiile, am implementat programul Drive for Zero, care stabileşte un mod de lucru comun în fabricile PMI, promovează o mentalitate bazată pe zero pierderi şi permite angajaţilor să identifice şi să implementeze îmbunătăţiri.

Schimbarea se referă la valorificarea energiilor verzi şi a alternativelor care reduc emisiile de CO2 cât mai mult posibil. În acest scop, am creat programul Sustainable Fleet prin care înlocuim flota de vehicule cu unele mai puţin poluante. Astfel, în 2024, 93% din flota auto a Philip Morris România este reprezentată de autovehicule hibrid, iar în 2025 vom ajunge la 97% vehicule hibrid sau electrice. Aici menţionez şi cel mai important program al nostru, Zero Carbon Tech prin care fabrica din Otopeni va beneficia de tehnologii de ultimă oră pentru a genera energie regenerabilă. Iar când vine vorba de a compensa toate emisiile inevitabile, facem aceasta prin investiţii în credite de înaltă calitate în portofoliul nostru de investiţii în climă.

PMI şi-a stabilit şi obiectivul de a atinge neutralitatea carbonului în întregul lanţ de aprovizionare (Domeniul de aplicare 3 al Protocolului privind gazele cu efect de seră) până în 2040 şi, pentru aceasta, este crucial să creăm parteneriate şi să colaborăm îndeaproape cu furnizorii noştri. Suntem una dintre primele companii care au avut obiective privind emisiile FLAG (Pădure, Teren şi Agricultură) şi emisiile industriale. Astfel, am pus bazele pentru a dezvolta şi implementa strategii de reducere a carbonului în întregul lanţ valoric în următorii ani.

Ce planuri aveţi pentru următorii ani prin lentila sustenabilităţii?

Anul acesta am început cel mai important proiect de reducere a emisiilor de carbon generate de fabrica Philip Morris International din Otopeni, proiect care va continua şi în anii următori. În 2023, emisiile de CO2 generate de arderea gazelor naturale în fabrică au fost de 16,03 kT.

Prin instalarea a 12.465 mp de panouri solare cu o putere de 2,3 MW/oră vom reduce consumul de gaze naturale pe care le folosim, împreună cu energia electrică, în procesul de producţie a consumabilelor pentru dispozitivele care încălzesc tutunul. Un alt beneficiu al instalării panourilor solare în parcarea fabricii este reprezentat de faptul că maşinile vor fi protejate. Astfel, vara, în momentul pornirii motorului, nu va fi nevoie ca şoferii să folosescă aerul condiţionat, iar iarna, nu va fi nevoie să dai zăpadă de pe maşină, ceea ce va duce la reducerea consumului de carburant şi a emisiilor de CO2 emise de autovehicule.

La acestă iniţiativă se adaugă şi alte măsuri de reducere a amprentei de carbon în anii următori, dintre care amintesc instalarea unor pompe de căldură şi sisteme de creştere a eficienţei energetice a instalaţiilor deja existente şi extinderea proiectului de instalare a panourilor solare cu încă 1,15 MW/oră. În paralel, continuăm să eficientizăm toate procesele, astfel încât să folosim cât mai puţine resurse şi să contribuim astfel şi mai mult la Obiectivul numărul 12 de Dezvoltare Durabilă al ONU, şi anume Consum şi Producţie Responsabile. Odată ce proiectele vor fi implementate, între 7,3 şi 11,6 kT de emisii de CO2 vor fi reduse pe parcursul unui an. Ce înseamnă aceste cifre? Ca să le înţelegem mai uşor, 7,3 kT de emisii de CO sunt echivalentul emisiilor produse 4.211 autovehicule care parcurg 50 km/zi timp de un an.

Cum privesc colegii dumneavoastră şi consumatorii acest aspect al business-ului şi cât de implicaţi sunt?

Colegii din Philip Morris România sunt principalii susţinători ai misiunii de a fi o companie sustenabilă. Toţi avem anumite responsabilităţi când este vorba de sustenabilitate:  Departamentul de Sustenabilitate creionează strategia, dar implementarea o facem noi toţi,  angajaţii. Colegii se implică atât prin activitatea lor de zi cu zi din fabrică, din birouri sau de pe teren, dar şi prin participarea la evenimente de conştientizare sau voluntariat. În ultimii ani, am organizat acţiuni de plantare la care au participat între 200 si 300 de voluntari din rândul colegilor şi familiilor lor, precum şi acţiuni de curăţenie în Bucureşti, Otopeni şi Galaţi.

Şi pe consumatorii produselor noastre îi încurajăm să adopte comportamente cât mai sustenabile şi să integreze obiceiurile sustenabile în rutina lor zilnică. În acest scop, le punem la dispoziţie infrastructura de returnare a dispozitivelor cu scopul de a fi reciclate.

Personal, dar şi în context profesional, în special în sesiunile introductive cu noii angajaţi, promovez sustenabilitatea ca fiind, în primul rând, un mod de a gândi, sau mai degrabă, o schimbare a modului de a gândi. Nu ar trebui să mai considerăm că am primit această planetă că moştenire de la predecesorii noştri, ci mai degrabă că am împrumutat-o de la generaţiile viitoare şi este datoria noastră să o returnăm, cel puţin în starea în care am găsit-o. Altfel, generaţiile viitoare vor fi cele care vor suporta consecinţele.

(Articol susţinut de Philip Morris)

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.