Cu peste jumătate de milion de cazuri la nivel global în 2019, artroza este o problemă de sănătate extrem de răspândită şi în creştere cu 113% faţă de 1990. Din fericire, tehnologia a progresat enorm, medicii buni putând realiza operaţii de fineţe şi tratamente performante şi în clinicile din România.
„Sunt două categorii de probleme de sănătate cu care pacienţii vin la cabinetul de Ortopedie”, spune dr. Mihai-Paul Năstase, medic primar ortoped la Spitalul de Ortopedie şi Chirurgie Plastică MedLife. Este vorba despre „cele acute, cum sunt traumatismele, şi cele cronice, cum sunt artrozele. Vârsta la care se prezintă unii pacienţi cu artroză sau defecte de cartilaj este din ce în ce mai mică, iar acest lucru este îngrijorător”, spune medicul.
Pasionat de ortopedie încă din copilărie
Dr. Mihai-Paul Năstase a făcut sport de performanţă şi s-a confruntat el însuşi cu unele accidentări, care l-au adus în camera de gardă de Ortopedie, unde şi-a dat seama nu doar că înţelege cum au loc procesele de tratament ortopedic, ba chiar că i se pare logică şi interesantă această specialitate medicală. Avusese contact cu sistemul medical şi mediul spitalicesc încă din copilărie, prin intermediul mamei sale, care este medic anestezist. Aşa se face că adesea îşi petrecea zilele prin săli de operaţii. Ba chiar îşi aminteşte cum, pe la 10 ani, a primit o provocare de la un ortoped pe când se afla la cantina spitalului – să taie o pulpă de pui fix prin articulaţie: „Evident, nu am reuşit, dar provocarea mi-a rămas în minte până în prezent.”, rememorează dr. Năstase momentele care i-au îndreptat paşii spre meseria actuală.
Încă din facultate, practicile de vară le-a făcut tot într-o secţie de ortopedie, aşa că alegerea specialităţii la rezidenţiat a fost evidentă. A optat pentru ortopedie datorită uşurinţei cu care înţelegea „anatomia membrelor, logica diagnosticului şi provocarea tratamentului. Se spune că, în general, este uşor să pui un diagnostic în Ortopedie şi Traumatologie şi toată arta stă în aplicarea tratamentului corect. În plus, satisfacţia pacientului este de nepreţuit”, explică dr. Mihai-Paul Năstase. Mediul privat, respectiv spitalul MedLife, i s-au potrivit-mănuşă, deoarece aici a găsit „libertate de decizie, de tratament actualizat, precum şi dotarea cu echipamente care să permită aplicare oricărui tip de tratament chirurgical şi nu numai – chiar dacă uneori pare de domeniul SF”, explică medicul.
Pentru dr. Năstase, calitatea actului medical este pe primul loc: „Îmi doresc să plec din sala de operaţii ştiind că am putut face totul pentru pacient, având toate instrumentele necesare la dispoziţie din partea unităţii medicale. În momentul în care terminam rezidenţiatul, aceste lucruri erau dificil de obţinut fără compromisuri într-un spital de stat.”
Pe lângă cazurile de boală artrozică (citeşte aici mai multe despre diagnostic şi tratament), despre care dr. Năstase spune că sunt întâlnite din ce mai frecvent, o altă categorie de probleme adresate cabinetului de ortopedie este reprezentată de patologia tumorală (află ce este cancerul osos), care poate pune chiar şi medicii buni la încercare. De exemplu, „un caz operat zilele trecute a fost cel al unui pacient de 34 ani. A fost necesară o reconstrucţie de cartilaj în două din cele trei compartimente ale genunchiului, ceea ce este extrem de neobişnuit. Totuşi, a reprezentat singura lui şansă de a întârzia o eventuală protezare a genunchiului, o protezare prematură”, explică medicul.
Chirurgia minim-invazivă a avansat foarte mult
Însă cazurile dificile nu îl sperie pe medic, deoarece posibilităţile de tratament sunt mult mai bune în prezent faţă de anii anteriori: „Chirurgia minim invazivă a avansat foarte mult, la fel şi cea asistată robotic. De asemenea, metodele reconstructive de cartilaj sunt din ce în ce mai performante. Designul protezelor s-a schimbat şi el într-o măsură în care putem să creştem rata de satisfacţie a pacienţilor noştri. Şi noi, ca ortopezi, suntem din ce în ce mai bine aliniaţi la normele actuale de diagnostic şi tratament. Factorul uman cred că este cel care a progresat în mod deosebit, nu neapărat tehnologia din spate – cunoştinţele pe care le acumulăm, laolaltă cu atenţia şi grija concentrate pe pacient şi nevoile sale”, spune dr. Năstase, care s-a supraspecializat în chirurgia genunchiului, dar fără să neglijeze abilităţile de comunicare. „Vorbesc cu echipa mea mult. Îmi împărtăşesc inclusiv temerile, obstacolele, posibilele complicaţii. Cer şi alte puncte de vedere. Nimeni nu le ştie pe toate şi este bine să ai şi o privire de ansamblu asupra unui caz dificil”, conchide medicul.
Chiar dacă tehnologia a progresat, temerile pacienţilor nu au dispărut. Aceştia se tem nu atât de mult de intervenţia chirurgicală în sine, ci mai mult de perioada de recuperare: „Este cea mai importantă problemă pe care trebuie să o gestionez din punct de vedere psihic”, spune dr. Mihai-Paul Năstase şi detaliază: „Operaţia în sine nu este neapărat teama principală. Vorbim despre teama de anestezie – una justificată, pentru că nu e uşor să te laşi pe mâna cuiva care te sedează, te anesteziază de la brâu în jos sau te intubează. La fel, nu e uşor să te duci să fii tăiat... În al treilea rând abia, vine şi rata de succes a operaţiei în sine şi teama de riscuri şi complicaţii, care sunt o realitate, indiferent de operaţia propusă.”
Medicul primar ortoped reuşeşte însă să-şi liniştească pacienţii insuflându-le încredere, oferind empatie, dar şi disponibilitatea de a le răspunde la întrebări oricând au nevoie: „Le spun că mediul în care lucrez este bine controlat şi organizat şi că voi face tot posibilul ca ei să fie bine. Le vorbesc despre pregătirea mea profesională: alături de recomandările altor pacienţi, pregătirea continuă reprezintă un factor de încredere că medicul răspunde nevoilor pacientului în mod corect şi responsabil.”
Recomandări esenţiale pentru pacientul de la Ortopedie
În gestionarea unui caz, specialistul MedLife se asigură în primul rând că planul de tratament este cel corect. Apoi se asigură că pacientul are parcurs postoperator care să-i permită o recuperare fără dificultate, că are sprijin acasă şi că este pregătit inclusiv psihic pentru călătoria pe care urmează să o facă împreună cu echipa medicală. Medicul subliniază cuvântul „împreună”, pentru că el consideră că face echipă cu cei implicaţi: medicul, pacientul, anestezistul, kinetoterapeutul, personalul de asistenţă medicală şi cel auxiliar. „Nimic nu se poate face dacă unul dintre membrii acestei echipe nu este în sinergie cu ceilalţi”, spune dr. Năstase şi adaugă: „Sfatul meu principal este să comunice cu mine. Am văzut că, uneori, deşi au numărul meu de telefon, există o reticenţă în a nu mă deranja inutil. Le spun pacienţilor că prefer să mă sune, chiar dacă se dovedeşte că nu era necesar, decât să apară vreo complicaţie care putea fi rezolvată uşor dacă ştiam despre ea din timp, şi nu abia la controlul postoperator. Le spun, de asemenea, că este esenţial să aibă încredere în ei şi să respecte întocmai indicaţiile mele, chiar dacă li se pare iniţial greu sau imposibil; le mai spun că, deşi bine intenţionaţi, vecinii, prietenii sau cunoştinţele fără pregătire medicală, care pot emite opinii despre situaţia lor, a pacienţilor, pot influenţa în mod negativ tratamentul şi evoluţia acestuia”.
Există prevenţie şi în domeniul ortopediei
Întrebat despre existenţa prevenţiei în acest domeniu, al ortopediei, dr. Năstase spune că da, ea există, şi este mult subapreciată: „Prevenţia se face prin mişcare, controlul greutăţii corporale şi controale periodice la medicul de familie, în special în cazul persoanelor în vârstă, care dezvoltă afecţiuni degenerative. Sfatul meu este să ne prezentăm rapid la medic atunci când avem o problemă, nu să aşteptăm ca problema «să se vindece de la sine».” În orice caz, dacă suferim de o durere pe care o suspectăm ca fiind de origine osoasă sau articulară, specialistul ne recomandă să ne prezentăm de urgenţă la medic: „Durerea este modul organismului de a ne semnala o problemă. La fel, imposibilitatea de a face anumite mişcări sau activităţi. Noi îi zicem impotenţă funcţională. Acestea sunt două dintre motivele pentru care pacienţii se prezintă la noi, dar uneori mult mai târziu decât ar fi fost cazul. Sfatul meu este, aşadar, să nu aştepte prea mult timp până să se prezinte la medic.”
Dr. Mihai-Paul Năstase aminteşte că, în meseria sa, ca şi în multe altele, „nu te opreşti niciodată din a învăţa” şi că e esenţial să comunici: „Să recunoşti că nu există perfecţiune, ci doar perseverenţă, hotărâre şi constanţă în evoluţie. Să admiţi eşecul, să îţi asumi şi să fii responsabil faţă de oamenii de lângă tine. Să admiţi că, la sfârşitul zilei, suntem oameni, cu bune, cu rele, cu sentimente şi nevoi, cu familii şi situaţii particulare. Şi că şabloanele există doar în cărţi, iar singurul chirurg care nu se confruntă cu complicaţii în sală este cel care nu operează.”
Acest articol este susţinut de MedLife, cea mai mare reţea de servicii medicale private din România, şi îşi propune să fie o sursă de informare şi inspiraţie pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată. Sănătatea reprezintă principala sursă de fericire a românilor. La MedLife, fericirea oamenilor ne bucură şi ne motivează să oferim soluţii medicale la cele mai înalte standarde. Indiferent de specialitate, la MedLife găseşti oricând medici buni, a căror expertiză este completată de cele mai avansate tehnologii din domeniul medical şi o infrastructură modernă, asigurând o îngrijire personalizată fiecărui pacient. Află mai multe detalii despre toate serviciile pe www.MedLife.ro.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.