Premierul brtanic Theresa May şi-a reafirmat hotărârea de a pune în executare Brexitul la timp - cu un acord de divorţ revizuit, în timp ce ”incertitudinea persistentă” a contribuit la decizia gigantului auto Nissan să renunţă la o investiţie în Anglia, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Constructorul japonez şi-a abandonat un proiect de a-şi fabrica crossoverul X-Trial în fabrica sa de la Sunderland (nord-est), principala prezenţă europeană. Automobilul urmează să fie produs în Kyushu, în Japonia.

”Am luat această decizie din motive economice, însă incertitudinea persistentă cu privire la viitoarele relaţii ale regatului Unit cu UE nu ajută întreprinderi ca a noastră să planifice în viitor”, a justificat preşedintele Nissan Europe Gianluca de Ficchy.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Fabrica de la Sunderland - un oraş care a votat în proporţie de 61% în favoaree Brexitului în 2016 - are 7.000 de angajaţi şi produce 500.000 de vehicule pe an, peste jumătate exportate în UE, fără taxe vamale, un lucru care s-ar putea schimba în cazul în care Regatul Unit îşi întreupe relaţiile cu Cei 27 fără acord.

”Conservatorii au scurtcircuitat negocierile (cu Bruxellesul), iar ameninţarea unui «no deal» creează incertitudine şi dăunează economiei britanice”, a deplâns liderul laburist Jeremy Corbyn pe Twitter.

Regatul, care urmează să părăsească Uniunea la 29 martie, se află în suspans în privinţa formei pe care o va lua Brexitul, după ce deputaţii au respins masiv acordul divorţului cu Bruxellesul al Theresei May.

SOLUŢII ALTERNATIVE

Conducătoarea conservatoare încearcă de atunci să redeschidă negocieri cu UE asupra textului, pentru a ajunge la un compromis susceptibil să se bucure de o majoritate în Parlament.

”Sunt hotărâtă să pun în aplicare Brexitul şi hotărâtă să-l pun în aplicare la timp - la 29 martie 2019”, a scris May în ediţia de duminică a Sunday Telegraph, îndepărtând posibilitatea unei amânări, aşa cum sugerează mai mulţi lideri politici.

”Când mă voi întoarce la Bruxelles, mă voi bate pentru Marea Britanie şi Irlanda de Nord, voi fi înarmată cu un nou mandat, idei noi şi o hotărâre nouă să convenim o soluţie pragmatică care să pună Brexitul în aplicare”, a insistat ea.

May se bazează pe un amendament parlamentar adoptat marţi, care cere ”aranjamente alternative” în locul ”plasei de siguranţă” (sau "backstop"), o clauză controversată, în rândul britanicilor, vizând să evite reimpunerea unei frontiere fizice între Irlanda de Nord britanică şi Irlanda vecină.

Downing Street a anunţat, într-un comunicat, înfiinţarea unui grup de lucru la aceste soluţii alternative - între care sunt citate o dată limită a "backstop"-ului sau un mecansim de ieşire unilateral. Prima reuniune este prevăzută luni.

Însă Bruxellesul s-a arătat până acum ostil oricărei renegocieri.

”Dacă britanicii vor să evite un Brexit dezordonat, oferta noastră este pe masă”, a reptat duminică ministrul german de Externe Heiko Maas.

”Noi am negociat un acord al Brexitului echitabil”, a subliniat ţeful diplomaţiei germane.

NU ESTE ÎN INETERSUL NOSTRU”

Theresa May s-a angajat să supună la vot un acord remaniat ”cât mai curând posibil”. În cazul în care ea nu-l va obţine până la 13 februarie, deputaţii se vor pronunţa prin vot ce să facă cu Brexitul.

Însă, cu mai puţin de două luni înaintea termenului-limită, un eşec ar putea să antreneze o ieşire fără acord - o ipoteză temută de mediul economic.

Relaţiile economice între Bruxelles şi Londra vor fi reglementate atunci de regulile Organizaţiei Mondiale a Conerţului (OMC), mai puţin avatnajoase decât dispoziyivul actual, baza pe libera circulaţie a bunurilor.

”Vom fi capabili să gestionăm un asemenea scenariu, însă nu va fi înteresul nostru să ne angajamăm pe această cale”, a declarat la Sky News ministrul britanic al Comerţului extern Liam Fox.

Anunţul Nissan este ultimul dintr-o serie de veşti proaste pentru economia britanică.

Airbus a avertizat la sfârşitul lui ianuarie cu privire la decizii ”foarte dureroase” în cazul unui Brexit fără acord, în timp ce Sony a decis să-şi mute sediul european în afara regatului.

Grupul britanic Jaguar Land Rover preconizează să-şi oprească producţia timpde o săptămână, în aprilie, iar Toyota preconzează, la rândul său, o întrerupere temporară a producţiei în cazul unui Brexit dur.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.