Rusia a informat autoritatea braziliană de investigare a accidentelor aviatice că „pentru moment” nu va desfăşura o anchetă în conformitate cu regulile internaţionale în cazul prăbuşirii avionului Embraer, de fabricaţie braziliană, în care a murit şeful mercenarilor Wagner Evgheni Prigojin, a declarat marţi agenţia braziliană pentru Reuters.
Prigojin, doi dintre comandanţii de top ai grupului său Wagner şi patru bodyguarzi s-au numărat printre cele 10 persoane care au murit când un avion Embraer Legacy 600 s-a prăbuşit la nord de Moscova săptămâna trecută.
Patronul Wagner a murit la două luni după ce a organizat o scurtă revoltă împotriva comandamentului militar rus, ceea ce a reprezentat cea mai mare provocare pentru conducerea preşedintelui Vladimir Putin de când a ajuns la putere în 1999.
Centrul brazilian pentru Cercetare şi Prevenire a Accidentelor Aeronautice (CENIPA) a declarat că s-ar alătura unei investigaţii conduse de Rusia, dacă ar fi invitat şi dacă ancheta s-ar desfăşura în conformitate cu regulile internaţionale.
Autoritatea de aviaţie a Rusiei nu este obligată să invite CENIPA, dar unii experţi spun că ar trebui, mai ales în condiţiile în care SUA şi alte guverne occidentale bănuiesc că Kremlinul s-ar afla în spatele prăbuşirii avionului, care, de altfel, are un istoric bun de siguranţă.
Potrivit Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Aviaţia Civilă Internaţională (ICAO), cu sediul în Montreal, zborul din Moscova cu destinaţia Sankt Petersburg a fost intern, aşa că nu este supus regulilor internaţionale cunoscute în întreaga industrie sub numele legal de „Anexa 13”.
„Nu sunt obligaţi, ci doar se recomandă să facă asta”, a declarat pentru Reuters Marcelo Moreno, reprezentant CENIPA, după ce agenţia a trimis săptămâna trecută un e-mail în care a întrebat Rusia dacă va deschide o astfel de anchetă. „Dar dacă spun că vor deschide ancheta şi vor invita Brazilia, vom participa fără îndoială”, a adăugat el.
CENIPA a declarat ulterior că a primit marţi răspunsul Comitetului pentru Aviaţie Interstatală - Comisia pentru Investigarea Accidentelor (IAC), autoritatea rusă declarând că nu va deschide deocamdată o anchetă conform Anexei 13.
Consultantul american pentru siguranţa aviaţiei şi fost investigator John Cox spune că o investigaţie internă rusă va fi întotdeauna pusă sub semnul întrebării, în lipsa participării Braziliei, ţara în care a fost fabricat avionul.
În investigarea accidentelor aeriene, experţii lucrează împreună pentru a îmbunătăţi siguranţa aviaţiei şi fără a atribui cuiva vina, dar anchetele sunt adesea afectate de interese politice.
CENIPA şi producătorul Embraer vor să prevină viitoare accidente, dar se confruntă cu provocări în obţinerea de informaţii din anchetă din cauza sancţiunilor impuse Rusiei şi a reticenţei Moscovei de a permite controlul extern.
Peste 800 de avioane regionale Embraer cu 37 până la 50 de locuri, construite pe aceeaşi platformă ca aeronava corporativă Legacy 600, sunt în serviciu, subliniind interesul brazilian faţă de participarea la anchetă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.