Preşedintele american Joe Biden a acceptat, joi, varianta bipartizană a Senatului pentru un plan de investiţii în valoare de 1.200 de miliarde de dolari, pentru modernizarea drumurilor, podurilor şi stimularea economiei, acesta fiind un progres major al unuia dintre obiectivele sale majore de politică internă, transmite Reuters.
”Avem un acord”, a declarat Biden reporterilor, flancat de senatori democraţi şi republicani care au scris propunerea referitoare la infrastructură după luni de zile de negocieri între Casa Albă şi parlamentari.
Cheltuielile noi de 579 de miliarde de dolari includ investiţii majore în reţeaua electrică, servicii de internet broadband şi transporturi feroviare de pasageri şi de mărfuri.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Aceste nu conţin însă alte priorităţi majore ale preşedintelui Biden şi ale democraţilor progresişti, cum ar fi cheltuieli noi pentru îngrijirea sănătăţii la domiciliu şi îngrijirea copiilor, numite de Biden ca fiind ”infrastructura umană”.
Democraţii care controlează Congresul cu o majoritate la limită intenţionează să includă domeniile respective în alt pachet de cheltuieli pe care să îl aprobe în Senat fără sprijinul republicanilor.
”Această înţelegere înseamnă milioane de locuri de muncă bine plătite şi mai puţine poveri resimţite la masa din bucătărie ... Dar, de asemenea, semnalează pentru noi înşine şi pentru lume că democraţia americană poate oferi rezultate şi, din acest motiv, reprezintă un pas important înainte pentru ţara noastră ", a afirmat Biden mai târziu la Casa Albă.
Un membru al grupului bipartisan de 21 de senatori care a negociat acordul, republicanul Rob Portman, a declarat: ”Nu am obţinut tot ce ne-am dorit, dar am ajuns la un compromis bun”.
El a spus că au angajamente atât din partea republicanilor, cât şi a democraţilor de a duce planul ”peste linia de sosire”.
Liderul republican al Senatului, Mitch McConnell, care a fost informat despre acest plan joi, nu a spus reporterilor dacă va susţine iniţiativa.
Proiectul pe termen de opt ani conţine 109 miliarde de dolari pentru drumuri, poduri şi proiecte majore; 73 miliarde dolari pentru infrastructura electrică; 66 miliarde dolari pentru transportul feroviar de călători şi de marfă 65 miliarde dolari pentru acces în bandă largă; 49 miliarde dolari pentru transportul public; şi 25 de miliarde de dolari pentru aeroporturi, potrivit unei declaraţii de la Casa Albă.
Investiţiile ar fi plătite prin mai mult de o duzină de mecanisme de finanţare, inclusiv venituri fiscale estimate de 100 de miliarde de dolari, dintr-o creştere a colectării de către Serviciul de Venituri Interne, bani neutilizaţi pentru ajutor COVID-19 şi fonduri de asigurări pentru şomaj returnate de statele americane.
Membrii democraţi şi republicani ai grupului au arătat un optimism ridicat, zâmbind împreună la microfoane la Casa Albă.
Expresia ”săptămâna infrastructurii” a devenit o glumă la Washington, în cei patru ani de preşedinţie ai lui Donald Trump, după ce acesta a promis că va face din această legislaţie un element central al mandatului său, dar nu a propus un plan pe care Congresul să îl ia în considerare, inclusiv mecanisme de finanţare pentru proiecte.
Înainte de reuniunea de la Casa Albă, Portman a declarat reporterilor de pla Capitol Hill că McConnell ”rămâne cu mintea deschisă şi ascultă”. Portman a adăugat: „Nu a luat o decizie”.
McConnell nu a răspuns mai târziu la întrebările reporterilor despre poziţia sa.
"Au făcut o mulţime de lucruri bune. Există un cadru bun acolo", a declarat senatorul John Thune, republicanul nr. 2 al camerei, care s-a întâlnit şi cu McConnell. El a declarat reporterilor că liderii de partid vor aştepta răspunsul Casei Albe şi vor discuta proiectul.
Liderul majorităţii democrate din Senat, Chuck Schumer, a declarat că sprijină schema acordului, dar doreşte să vadă detaliile. El a menţionat, de asemenea, că proiectul de lege de 1,2 trilioane de dolari axat pe infrastructura fizică nu va obţine voturile democrate necesare pentru a fi aprobat fără un pachet de însoţire care să abordeze probleme sociale, inclusiv asistenţa medicală la domiciliu.
"Toate partidele înţeleg, nici nu vom obţine suficiente voturi pentru a trece, cu excepţia cazului în care avem suficiente voturi pentru a le trece pe amândouă", a spus Schumer la nivelul Senatului.
El a spus că Senatul va viza un vot asupra planului bipartisan luna viitoare.
Nancy Pelosi a spus că Camera Reprezentanţilor va vota asupra proiectului de lege bipartisan numai după ce Senatul va aproba şi pachetul de cheltuieli suplimentare care urmează să fie trecut printr-un proces numit ”reconciliere”, care să le permită democraţilor să anuleze obiecţiile republicane. Asta ar putea însemna că bătălia pentru aceste cheltuieli masive s-ar putea extinde până în septembrie şi nu numai.
Biden, care încearcă să alimenteze creşterea economică şi să abordeze inegalitatea veniturilor după pandemia de coronavirus, a propus iniţial cheltuieli de aproximativ 2.300 de miliarde de dolari. Republicanii s-au supărat asupra definiţiei sale a infrastructurii, care a inclus lupta împotriva schimbărilor climatice şi acordarea de îngrijire copiilor şi persoanelor în vârstă.
Casa Albă a redus ulterior oferta la aproximativ 1.700 de miliarde de dolari, într-o ofertă nereuşită de a câştiga sprijinul republican necesar pentru succesul oricărui plan, de a obţine cele 60 de voturi necesare pentru a obţine majoritatea în Senatul de 100 de locuri, repartizate în mod egal.
Un punct major de blocaj a fost finanţarea investiţiilor. Biden s-a angajat să nu crească impozitele pentru americanii care câştigă mai puţin de 400.000 de dolari pe an, în timp ce republicanii sunt hotărâţi să protejeze impozitele pe profit scăzute din 2017.
Thune a spus că există întrebări dacă Biroul bugetar al Congresului va recunoaşte unele dintre mecanismele de finanţare ca generatoare de economii.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.