Spania a anunţat miercuri măsuri menite să limiteze răspândirea ştirilor false, o iniţiativă criticată de opoziţia conservatoare a ţării ca o încercare de a cenzura mass-media care critică guvernul, relatează Reuters.
"Fără media libere de calitate, nu există democraţie", a declarat premierul socialist Pedro Sanchez într-un discurs adresat camerei inferioare a parlamentului. "Fără surse fiabile şi diverse de informaţii, cetăţenii sunt orbi", a pledat el.
Propunerea vine într-un moment în care dezbaterea privind libertatea presei şi controlul conţinutului dăunător sau înşelător s-a intensificat odată cu alegerile pentru Parlamentul European şi alte alegeri în Europa, India şi Statele Unite.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În Spania, ca şi în alte părţi, formele noi de prezentare a ştirilor, cum ar fi platformele sociale şi aplicaţiile de mesagerie şi video, devin din ce în ce mai influente în discursul politic şi pot ajunge la audienţe mult mai mari decât media tradiţionale.
Sanchez a declarat că noile normele vor viza toate formele de mass-media. Acestea vor alinia Spania la Actul european privind libertatea presei, aprobat în martie. Acest act este conceput pentru a reglementa mass-media, dar şi pentru a proteja jurnaliştii de spionajul de stat sau de obligaţia de a-şi dezvălui sursele.
Partidul Popular, conservator, a pus sub semnul întrebării calendarul proiectului de lege, deoarece acesta vine cu două zile înainte ca soţia lui Sanchez, Begona Gomez, să apară în instanţă ca parte a unui caz de investigare a unor presupuse fapte de corupţie, care a fost respins de soţul său ca fiind ştiri false promovate de mass-media de dreapta cu sprijinul partidelor de opoziţie.
Proiectul de lege este o "lege a cenzurii", a declarat Partidul Popular, cel mai mare din camera inferioară, într-o postare pe platforma X. Sanchez "caută acum să controleze mass-media critică. Să apărăm libertatea de exprimare", a îndemnat acesta.
Sanchez a dat asigurări că guvernul nu va da o "ştampilă de aprobare" pentru niciun mijloc de comunicare în masă. Sanchez a propus, în schimb, să solicite mass-media să identifice toţi acţionarii care au influenţă asupra politicii editoriale, sumele pe care le primesc din publicitatea finanţată din fonduri publice şi din ţări terţe, precum şi date transparente privind audienţa. El a anunţat, de asemenea, o subvenţie de 100 de milioane de euro pentru a ajuta mass-media tradiţionale să devină digitale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.