Experţii în criminalistică digitală din Germania au descoperit o vastă campanie de dezinformare pro-Rusia împotriva guvernului de la Berlin, care se folosea de zeci de mii de conturi false pe platforma socială X, relatează The Guardian.
Ministerul german de Externe, care a comandat studiul după ce a suspectat că este vizat de boţi, a spus că această descoperire evidenţiază necesitatea ca guvernele să abordeze în mod sistematic numărul tot mai mare de campanii de dezinformare şi să sublinieze efectul pe care acestea l-ar putea avea asupra alegerilor.
Utilizând un software specializat de monitorizare, experţii au descoperit un traseu uriaş de postări într-o perioadă de o lună, începând cu 10 decembrie, care reprezenta un atac sofisticat şi concertat asupra sprijinului Berlinului pentru Ucraina. Peste 1 milion de mesaje în limba germană au fost trimise de la aproximativ 50 000 de conturi false, ceea ce reprezintă o rată de două mesaje pe secundă.
Majoritatea covârşitoare a mesajelor sugerau că guvernul lui Olaf Scholz neglijează nevoile germanilor ca urmare a sprijinului acordat Ucrainei, atât în ceea ce priveşte armele şi ajutorul financiar, cât şi prin primirea a peste un milion de refugiaţi.
Der Spiegel, care a avut acces la datele descoperite, a relatat că multe dintre conturile false aveau ataşate comentarii bine potrivite, folosind adesea hashtag-uri populare la momentul respectiv, precum #Oktoberfest sau #Bundesliga, într-un efort concertat de a ajunge la o audienţă cât mai largă.
Într-unul dintre cele mai de impact mesaje false, din punct de vedere al numărului de persoane la care a ajuns şi al numărului de reacţii pe care le-a generat, Annalena Baerbock, ministrul de externe, părea să declare de pe propriul cont pe X că sprijinul guvernului pentru Ucraina se destramă. Un mic simbol chirilic, care s-a strecurat în postare aparent din greşeală, a fost singurul factor evident care a identificat-o imediat ca fiind falsă.
Postările sunt de obicei legate de site-uri media binecunoscute, folosind un link prescurtat, astfel încât numele de domeniu fals să nu fie imediat evident.
Analiştii au declarat că sunt convinşi că sursa campaniei se află în Rusia, făcând o legătură cu campania Doppelgänger condusă de ruşi, care a apărut pentru prima dată în 2022, afectând Marea Britanie, Franţa şi Italia. Printre postările falsificate atunci se numărau versiuni false ale unor reportaje de pe The Guardian şi Daily Mail, printre alte publicaţii. Descoperirea campaniei Doppelgänger a dus la impunerea de către UE, vara trecută, a unor sancţiuni împotriva a două companii IT ruseşti, Structura National Technologies şi Social Design Agency, din cauza implicării lor în această campanie. Potrivit autorităţilor americane, se crede că cele două companii sunt responsabile de o campanie similară de dezinformare rusă şi în America Latină.
Compania mamă a Facebook, Meta, a vorbit la momentul respectiv despre "cea mai mare şi mai persistentă" operaţiune online rusească de până acum şi a blocat numeroase conturi implicate.
Analiza din Germania a arătat că operatorii sistemului de trimitere de mesaje păreau să ia pauze la sfârşit de săptămână şi de sărbătorile ruseşti, când numărul de postări s-a redus simţitor.
Îngrijorarea guvernului german, care a fost deja ţinta unor campanii de dezinformare şi a unor piraterii informatice, este legată de modul în care această metodă ar putea fi folosită pentru a influenţa rezultatul viitoarelor alegeri europene, precum şi al celor trei alegeri regionale din estul Germaniei, unde partidul de extremă dreapta Alternative für Deutschland (AfD) conduce în sondaje. Analiştii au fost frapaţi de asemănarea dintre tonul mesajelor de reacţie la postările false şi retorica folosită de AfD. Partidul este foarte critic la adresa politicii guvernului faţă de Ucraina, precum şi la adresa modului în care acesta gestionează orice, de la politica energetică la educaţie. AfD are legături cunoscute cu Kremlinul şi a adoptat o abordare favorabilă faţă de Vladimir Putin, notează The Guardian.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.