Preşedinta Comisiei Europene a anunţat miercuri în discursul despre Starea Uniunii că demarează o investigaţie în privinţa vehiculelor electrice din China, afirmând că subvenţiile masive acordate de statul chinez ar putea distorsiona piaţa în Uniunea Europeană, astfel încât, pentru protecţie, ar putea fi nevoie de tarife vamale suplimentare. Politica blocului european faţă de China se va ghida după principiul „reducerea riscurilor, nu deculpare”, a anunţat Ursula von der Leyen în discursul despre Starea Uniunii.
Ursula von der Leyen a menţionat importanţa vehiculelor electrice pentru obiectivele ambiţioase de mediu ale UE. „Să luăm, de exemplu, sectorul vehiculelor electrice. Este un sector esenţial pentru economia curată, cu un potenţial imens pentru Europa. Însă pieţele mondiale sunt în prezent inundate de automobile electrice chinezeşti mai ieftine, iar preţul acestora este menţinut în mod artificial la un nivel scăzut prin subvenţii de stat uriaşe. Acest lucru ne denaturează pieţele, şi la fel cum nu acceptăm acest lucru în interiorul Uniunii, nu îl vom accepta nici în exteriorul ei”, a punctat Ursula von der Leyen.
„Prin urmare, sunt în măsură să vă anunţ astăzi lansarea de către Comisie a unei investigaţii antisubvenţie privind vehiculele electrice care provin din China. Europa este deschisă concurenţei, însă nu şi aplatizării preţurilor către cel mai mic numitor comun. Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale”, a arătat preşedinta executivului european.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În acelaşi timp, ea a pledat pentru menţinerea „liniilor deschise de comunicare” şi pentru dialog cu China. „Există şi teme în privinţa cărora putem şi trebuie să cooperăm. Reducerea riscurilor, nu decuplare - aceasta va fi abordarea mea faţă de conducerea chineză în cadrul summitului UE-China care va avea loc în cursul acestui an”, a anunţat preşedinta Comisiei Europene în discursul despre Starea Uniunii pe care l-a rostit miercuri în faţa plenului Parlamentului European de la Strasbourg.
Anunţul privind lansarea investigaţiei antisubvenţie în cazul vehiculelor electrice chinezeşti vine după luni de presiuni din partea Parisului şi a reprezentanţilor săi din industrie, după ce producătorii chinezi de vehicule electrice au luat faţa producătorilor europeni. O astfel de investigaţie ar putea deschide calea pentru ca Europa să impună tarife suplimentare asupra vehiculelor chinezeşti, considerând că sunt vândute la preţuri inechitabil de mici, pentru a măcina concurenţii europeni.
În sens mai larg, aceasta marchează un nou pas în tranziţia Europei de la cel mai mare bloc de liber schimb din lume la construirea apărării sale comerciale într-o eră a deglobalizării, notează Reuters.
Constructorii europeni de automobile au realizat că au o luptă de dus pentru a produce vehicule electrice cu costuri mai mici şi pentru a şterge avansul Chinei în dezvoltarea unor modele mai ieftine şi mai prietenoase cu clienţii.
ACŢIUNILE PRODUCĂTORILOR CHINEZI DE VEHICULE ELECTRICE AU SCĂZUT DUPĂ ANUNŢUL URSULEI VON DER LEYEN
Producătorii chinezi de vehicule electrice îşi intensifică eforturile de extindere pe pieţele externe, în condiţiile în care concurenţa se intensifică acasă, iar creşterea internă s-a atenuat. Exporturile de automobile din China au crescut cu 31% în august, după un salt de 63% în iulie, potrivit Asociaţiei chineze pentru autoturisme (CPCA).
Dintre vehiculele electrice noi vândute în Europa în acest an, 8% au fost fabricate de mărci chinezeşti, în creştere de la 6% anul trecut şi 4% în 2021, potrivit companiei de consultanţă auto Inovev.
Acţiunile producătorilor chinezi de vehicule electrice au scăzut după anunţul UE. Acţiunile BYD se tranzacţionau cu 4,5% mai sus înainte de apariţia ştirii, pentru ca apoi să închidă în scădere cu 2,8%. Nio a scăzut cu 1%, iar Xpeng a coborât cu 2,5%.
În aprilie, fondatorul Nio a declarat că producătorii chinezi de vehicule electrice ar trebui să se pregătească pentru posibilitatea unor politici protecţioniste împotriva lor din partea guvernelor străine. El a estimat că firma sa şi alţi producători chinezi de vehicule electrice au un avantaj de cost de aproximativ 20% faţă de rivali precum Tesla, datorită controlului pe care China îl are asupra lanţului de aprovizionare şi a materiilor prime.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...