Un avion turbopropulsor ATR-72 operat de transportatorul regional Voepass s-a prăbuşit vineri într-o zonă rezidenţială de lângă Sao Paulo, Brazilia, toţi cei 62 de oameni aflaţi la bord pierzându-şi viaţa. Anchetatorii au recuperat aşa-numita cutie neagră a avionului care conţine înregistrări de voce şi date de zbor, un raport preliminar fiind aşteptat în termen de 30 de zile, a declarat duminică şeful centrului brazilian de investigare a accidentelor aviatice, Cenipa, relatează Reuters.
CUM S-A PRODUS ACCIDENTUL?
Avionul se îndrepta spre Sao Paulo după ce decolase din Cascavel, în statul Parana, şi s-a prăbuşit în jurul orei locale 13:30 (16.30 GMT) în Vinhedo, la aproximativ 80 km nord-vest de Sao Paulo.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Avionul a zburat normal până la 1:21 p.m., când a încetat să mai răspundă la apeluri, iar contactul radar a fost pierdut la 1:22 p.m., au precizat forţele aeriene braziliene.
Avionul nu a raportat nicio urgenţă.
Videoclipurile evenimentului arată că cerul era aparent senin când avionul a început să se rotească în spirală într-o mişcare neobişnuită, în cerc.
CE VOR CĂUTA EXPERŢII?
Anthony Brickhouse, expert în siguranţa aviaţiei din SUA, a declarat că anchetatorii se vor uita la aspecte precum condiţiile meteorologice şi vor examina în ce măsură motoarele şi comenzile funcţionau corespunzător, pentru a ajuta la identificarea cauzelor pierderii controlului.
CONDIŢIILE METEOROLOGICE AR FI PUTUT PROVOCA ACCIDENTUL?
Videoclipurile cu accidentul analizate de experţii în aviaţie i-au determinat pe unii să speculeze că pe avion se acumulase gheaţă. Vineri, Voepass a declarat că gheaţa era previzibilă la altitudinile la care zbura avionul, dar că aceasta ar fi trebuit să se încadreze într-un nivel acceptabil.
Inginerul aeronautic brazilian şi investigatorul accidentului, Celso Faria de Souza, a declarat că este aproape sigur că gheaţa a provocat accidentul, judecând după înregistrarea video.
Avioanele ATR-72 s-au confruntat cu probleme legate de formarea gheţii, un accident produs în 1994 în statul american Indiana provocând moartea a 68 de persoane, după ce avionul nu a putut să se încline din cauza acumulării de gheaţă. După acel incident, producătorul ATR şi-a îmbunătăţit sistemul de degivrare.
În 2016, în Norvegia, un avion ATR-72 a avut probleme după ce s-a acumulat gheaţă pe el, dar pilotul a reuşit să recâştige controlul.
AR FI PUTUT CEDA MOTORUL?
John Hansman, profesor în cadrul departamentului de aeronautică şi astronautică de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, a analizat o parte din imaginile cu accidentul din Brazilia distribuite pe reţelele sociale şi, fără să fi analizat datele de zbor, a declarat că accidentul nu pare să fi fost cauzat de vreme. Este posibil să fi fost o defecţiune a motorului pe o parte, gestionată greşit de echipaj, ceea ce ar fi dus la rotirea în jos, a declarat Hansman.
AR PUTEA FI MAI MULŢI FACTORI?
Potrivit experţilor, prăbuşirile aeriene ar putea fi cauzate de mai mulţi factori. Printre aceştia ar putea fi gheaţa, defectarea motorului sau eroarea umană. În multe cazuri există mai mult de o cauză, a declarat Robert A. Clifford, un avocat care a reprezentat unele dintre familiile victimelor accidentului din 1994.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.