Lungmetrajul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” al lui Radu Jude este marele câştigător al celei de-a 71-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, fiind recompensat cu Ursul de Aur. Ada Solomon, producătoarea filmului, a declarat într-o videoconferinţă că speră ca titlul acestui lungmetraj aclamat de critici să atragă atenţia publicului larg din România care judecă cinema-ul arthouse fără să aibă vreo idee ce conţine. „Cu un titlu ca acesta putem cel puţin să stârnim curiozitatea şi poate e o şansă mai mare ca oamenii să încerce acest tip de cinema”, afirmă ea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
CITEȘTE ȘI Ada Solomon, după reuşita la Berlinală: Titlul filmului ne permite să atragem atenţia publicului larg din România care judecă cinema-ul arthouse fără să aibă idee ce conţine

Juriul internaţional, alcătuit din şase regizori premiaţi în trecut cu marele trofeu la Berlinală, între care Adina Pintilie („Touch Me Not”, 2018), a anunţat vineri câştigătorii competiţiei, iar trofeele vor fi acordate într-o gală ce va avea loc în luna iunie a acestui an.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Radu Jude a câştigat acest premiu la şase ani de când a primit Ursul de Argint pentru regia „Aferim!”.

Pentru producătorul Ada Solomon, acesta este al doilea Urs de Aur obţinut de-a lungul carierei, după „Poziţia copilului” (2013), regizat de Călin Peter Netzer.

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” a fost singurul film românesc din competiţia ediţiei de anul acesta a festivalului.

Filmul analizează raporturile dintre individ şi societate, având ca punct de plecare urmările pe care un clip porno de amatori încărcat de o profesoară de şcoală generală pe un site specializat le provoacă în viaţa acesteia.

Din distribuţie fac parte actorii Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Mălai, Nicodim Ungureanu, Alexandru Potocean,  Andi Vasluianu, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Dana Voicu, Axinte, Adrian Enache şi Ilinca Hărnuţ.

Lungmetrajul a fost filmat în 2020, în Bucureşti. După premiera de la Berlin, cineastul a declarat: „Cred cu tărie că filmul nu este o predică, poate că ici-colo se simte aşa. Cred că cinema-ul este ceva ce ar trebui să facă oamenii să vadă mai bine anumite realităţi, să vadă anumite legături. Am vrut ca filmul ăsta să fie foarte local şi sunt de părere că forme de artă precum filmul, literatura ar putea fi locale şi pot beneficia de pe urma acestui fapt - cu cât sunt mai locale, cu atât mai universale pot fi”.

Imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul este realizat de Cătălin Cristuţiu, Dana Bunescu s-a ocupat de sound design, Cristian Niculescu a fost responsabil de scenografie, iar de costume, Cireşica Cuciuc. Producător este Ada Solomon şi co-producători sunt Paul Thiltges, Adrien Chef,  Jiří Konečný şi Ankica Jurić Tilić.

Filmul e o producţie microFILM în coproducţie cu Paul Thiltges Distributions, Endorfilm, Kinorama, realizată cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, Film Fund Luxembourg, Czech Film Fund, Croatian Audiovisual Centre, Artekino International în asociere cu Bord Cadre Films, Sovereign Films.

În urma premierei mondiale, care a avut loc pe 2 martie, The Hollywood Reporter a titrat că filmul este „o usturătoare satiră socială despre sex, minciuni şi casete video”.

„Jude rămâne o voce originală îndrăzneaţă în cinema-ul european modern, cu lucruri importante de spus şi moduri tot mai aventuroase de a le spune... Delicios de nebune”.

Variety l-a considerat „provocator şi profan”, „unul dintre primele exemple de operă autentică de autor care au apărut într-o lume răscolită de Covid-19”.

„Se simte ca fiind revoluţionar. O simplă premisă poate servi ca portal spre o critică socială profundă, pentru cei dornici să facă pasul hotărâtor”.

Deadline l-a văzut ca pe „un rechizitoriu nimicitor asupra României moderne”. Subliniind umorul negru, filmul „este profund inconfortabil şi revelator, stimulează gândirea, e jucat bine şi îşi apără punctul de vedere cu o claritate remarcabilă, având în vedere vibratoarele prezentate”.

Screen Daily a comentat că filmul este „o operă îndrăzneaţă a agentului provocator Radu Jude”. Despre lungmetrajul cineastului, publicaţia a scris că este „cea mai conflictuală lucrare fără remuşcări pe care am văzut-o de la Jude şi, probabil, de la oricare regizor român”.

Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat cu lungmetrajul său de debut - „Cea mai fericită fată din lume”- premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a regizat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Festivalul Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.  Anul trecut, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul”şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.