Festivalul Astra Film din Sibiu, care va avea loc în perioada 9-16 octombrie, prezintă o selecţie a ceea ce este mai nou şi mai valoros în filmul documentar românesc al momentului. În total, vor fi proiectate 17 filme non-ficţiune despre România reală, dintre care 14 vor putea fi văzute pentru prima oară în România, la Sibiu.
Proiecţiile vor avea loc în prezenţa realizatorilor, care vor intra în dialog cu publicul. După desfăşurarea celei de-a 29-a ediţii #AFF, unele filme vor putea fi vizionate online pe teritoriul României, iar organizatorii Astra Film vor putea face nominalizări directe pentru European Film Awards, din rândul filmelor premiate.
„Ediţia din această toamnă va fi cu adevărat un festival, în toate sensurile luminoase ale acestui cuvânt, dacă ne gândim la faptul că majoritatea filmelor din selecţia oficială sunt premiere şi aduc pe marele ecran un conţinut nemaivăzut. Sunt producţii cu finanţare precară, la care se lucrează ani de zile, ceea ce înseamnă un argument în plus că vorbim despre filme cu un conţinut relevant, valoros. Iar atunci când se lansează filme româneşti, care s-au dezvoltat în Sibiu, în „laboratoarele” festivalului, reuşita lor este o sărbătoare pentru toata comunitatea cinemaului românesc”, a declarat Dumitru Budrala, director-fondator Astra Film Festival.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Filmul din deschiderea #AFF2022, „The Chalice. Of Sons and Daughters”, de Cătălina Tesăr şi Dana Bunescu (2022 - premieră naţională), expune, pentru prima dată în cinema, interesanta lume a cortorarilor. Filmul arata dinăuntru lumea acestei comunităţi tradiţionale de romi din Transilvania, explorând obiceiuri străvechi, marcate de căsătorii aranjate, în centrul cărora se află, simbolic, un pocal de aur transmis din generaţie în generaţie. Filmul a fost gândit în urmă cu câţiva ani în cadrul programului-laborator DokTank Astra Film, iar pentru a se documenta, Cătălina Tesăr, doctor în antropologie la University College Londra, şi-a petrecut doi ani în mijlocul cortorarilor, timp în care le-a învăţat limba şi obiceiurile.
Tot despre comunităţi şi tradiţii este vorba în alte două filme. „Amintiri din comunitate: Gheorgheni şi Frumoasa”, de Armine Vosganian (2022 - premieră internaţională) îl are în prim-plan pe Peter, în vârstă de 100 de ani, singurul om din Frumoasa care mai vorbeşte limba armeană şi cunoaşte obiceiurile din bătrâni. La rândul ei, Alexandra Gulea face o incursiune profundă în comunitatea aromânilor aflaţi în exilul lor istoric, între munte şi mare („Flying sheep”, co-producţie România, Germania, 2022 - premieră internaţională, Secţiunea Europa Centrală şi de Est).
Scriitoarea Adina Popescu şi regizorul Iulian Ghervas aduc la Sibiu, în premieră internaţională, un film documentar care foloseşte ca pretext povestea unei echipe de fotbal aflată de decenii în ultima ligă, pentru a explora cum trăieşte o comunitate rurală din mijlocul Transilvaniei, prizonieră într-o lume anonimă („Vulturii din Ţaga”, 2021).
Comunism şi post-comunism
Şi în acest an, realizatorii de film documentar studiază impactul pe care l-a avut regimul comunist asupra vieţii atâtor generaţii, lăsând răni adânci şi destine la voia întâmplării. Dragoş Zămosteanu este „În căutarea inginerului Dragomirescu” (2022) - povestea unei persoane trimisă la închisoare pentru vina de a fi cântat „Deşteaptă-te, române!” şi „Vântuleţ de primăvară”, de unde nu s-a mai întors niciodată. În „Rear Entrance to Socialism” (2022), László Csibi descrie cenzura comunistă, aşa cum a fost percepută de reprezentanţi maghiari ai mass media, membri ai structurilor politice şi oameni de cultură care au activat în timpul regimului comunist.
În „Globus” (coproducţie România-Polonia, 2022 - premieră mondială), Clara Kleininger urmăreşte cu sensibilitate cum dresorii Circului de Stat Globus devin acrobaţi şi clovni, după ce animalele lor sunt duse la Zoo. Iar în „Omul cu umbra”, de Dragoş Hanciu (2021), vedem cum Georges, un tehnician flamboaiant din laboratorul foto de la UNATC, îşi pierde locul de muncă atunci când fotografia digitală câştigă teren în faţa celei analoge.
Unul dintre cele mai surprinzătoare filme ale acestui an, „Pentru mine tu eşti Ceauşescu”, de Sebastian Mihăilescu (2022), e un amestec experimental de documentar şi ficţiune şi va fi prezentat la Sibiu în cadrul programului Astra Film Junior. Filmul urmăreşte reacţiile unor tineri cu vârste între 15 şi 22 de ani, din medii diferite, care vor să joace rolul lui Nicolae Ceauşescu, pe vremea când fostul dictator comunist era foarte tânăr.
Migraţie
Două filme româneşti din selecţia oficială abordează fenomenul migraţiei. În „Valuri pe uscat” (2021 - premieră mondială), Raluca David a filmat în Ecuador, Republica Moldova şi Portugalia povestea unui tânăr surfer moldovean care încearcă să-şi depăşească condiţia de imigrant, în vreme ce „Arsenie`s First Birthday”, de Valentin-Rareş Fogoroş (2022 - premieră mondială, Secţiunea DocSchool), urmăreşte zbaterea unei femei din Ucraina, refugiată în ţara noastră, care se luptă cu birocraţia pentru a obţine documente UE pentru fiul ei, Arsenie.
Unul dintre cele mai emoţionante portrete care vor fi prezentate la această ediţie AFF este „Blocat în propriul film” (2022 - premieră mondială, Secţiunea DocSchool), în care Alexandru Oiţă prezintă destinul regizorului Andrei Cătălin Băleanu, un argument al faptul că viaţa chiar bate filmul. Un alt portret, colectiv de această dată, este cel al oamenilor care construiesc o porţiune din Via Transilvanica - drumul de peste 1.400 de kilometri „care uneşte” („Oamenii drumului: Terra Banatica”, de Mircea Gherase, 2021).
Alt drum, cu semnificaţii profunde şi prilej de întrebări esenţiale, este călătoria pe care o face o tânără, în vreme de restricţii Covid19, către o destinaţie de pelerinaj veche de 500 de ani: Şumuleu Ciuc / Csíksomlyó („My Home, My Home”, de Anikó Nagy, 2020 - premieră naţională). Iar „Too Close” (2022), de Botond Püsök, este o poveste apăsată despre o mama cu 2 copii, şi frământările ei atunci când trebuie să accepte vizita parentală a tatălui celui doilea copil, după ce acesta este eliberat din penitenciarul unde fusese închis pentru ceea ce i-a făcut primului copil al femeii.
Unul dintre filmele din selecţia oficială DocSchool caută răspuns la o întrebare grea, „Ce se întâmplă după moarte?” („One click away”, de Janine Gruen (2022 - premieră mondială), iar tinerii spectatori ai AF Junior vor vedea peripeţiile unor copii aflaţi într-o tabără în Delta Dunării, care descoperă doi braconieri ce pescuiesc ilegal („Străjerii Deltei”, de Liviu Mărghidan, 2022). Selecţia oficială #AFF2022 prezintă şi un surprinzător eseu documentar satiric, „Al cui câine sunt?”, de Róbert Árpád Lakatos (2022 - premieră România), care arată politica mare ca pe o lume în care cetăţenii sunt câinii, iar politicienii - crescătorii de câini.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.