Una dintre cele mai vaste şi diverse selecţii de animaţii produse în ultimul an va putea fi văzută în competiţia oficială a celei de-a 19-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Animest. Între 4 şi 13 octombrie, singurul eveniment cinematografic din România care califică filme pe lista candidaţilor eligibili la Oscaruri aduce pe marile ecrane din capitală o selecţie de filme care depăşeşte graniţele fanteziei şi cochetează cu cele mai inovative tehnici narative şi de estetică.
44 de scurtmetraje animate concurează pentru Trofeul Animest, în valoare de 2.500 de euro, oferit de ICR, iar alte 32 de filme realizate de studenţii unora dintre cele mai prestigioase şcoli din lume intră în competiţia pentru premiul secţiunii dedicate. Competiţia internaţională de lungmetraj va aduce în premieră în Bucureşti 5 producţii autentice, pline de sensibilitate şi umor deopotrivă. Pe lângă acestea, opt filme VR vor concura şi ele pentru un premiu în cadrul secţiunii dedicate.
Mai multe detalii despre filmele selecţionate în Competiţia Oficială Animest.19 sunt disponibile pe www.animest.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Competiţia Animest 2024 reuneşte o colecţie de poveşti variate ca tematică, tehnici, abordare şi realizare, care trasează harta animaţiei din ultimul an, la nivel profesionist şi al şcolilor de animaţie de pe patru continente. Cele cinci lungmetraje din competiţie sunt tot atâtea perspective asupra relaţiilor dintre oameni, asupra timpului, a istoriei, a visurilor utopice şi cred că fiecare îşi poate găsi locul printre preferinţele spectatorilor Animest", a declarat Mihai Mitrică, selecţionerul principal al festivalului.
Descris de criticii de la Screen Daily ca remarcându-se uşor „prin tonul său înşelător de abraziv şi prin virajele neaşteptate ale poveştii", „Ghost Cat Anzu”/ „Anzu, pisica-fantomă” (r. Yoko Kuno, Nobuhiro Yamashita) va concura anul acesta la Animest în competiţia de lungmetraj, aducând pe ecranele din România povestea micuţei Karin, abandonată de tatăl ei într-un orăşel japonez, unde bunicul său este călugăr. Acesta este momentul în care intră în scenă Anzu, un motan-fantomă cu o personalitate capricioasă şi magnetică, delegat să aibă grijă de Karin. Animaţia a fost inclusă şi în competiţia oficială a Festivalului de la Annecy şi are un scenariu adaptat după manga omonimă semnată de Takashi Imashiro la mijlocul anilor 2000.
Celebra carte pentru copii a lui Michael Morpurgo „Kensuke's Kingdom”/ „Regatul lui Kensuke” prinde viaţă în animaţia cu acelaşi nume regizată de Neil Boyle şi Kirk Hendry, un film cu tuşe de estetică impresionistă şi personaje cu care publicul se va putea identifica uşor. Selectat deja în numeroase festivaluri internaţionale (Annecy, Mon Premier Festival, New York International Children's Film Festival) şi având în palmares multiple premii, filmul spune cu multă candoare povestea unui băiat naufragiat pe o insulă îndepărtată unde va învăţa lecţii vitale despre ordinea naturală a lucrurilor şi valorile cele mai importante ale vieţii.
De la Festivalul de la Veneţia, unde a primit premiul pentru cel mai bun film în secţiunea Venice Horizons, ajunge la Animest coproducţia Italia-Elveţia Nowhere / Nicăieri (r. Simone Massi), care arată imaginea războiului prin ochii copiilor. Trei războaie diferite, trei copii care rememorează sacrificiile a trei generaţii într-o saga de familie pe cât de puternică şi marcantă, pe atât de poetic transpusă pe ecran.
Tot de la Annecy, dar cu nominalizări şi la Zagreb World Festival of Animated Films (unde a primit marele premiu), Tallinn Black Nights Film Festival, Docs Barcelona şi Torino Film Festival, vine şi animaţia ungurească „Pelikan Blue”, regizată de László Csáki. Inspirat de ideea producătorilor filmului „Son of Saul” şi folosindu-se de o serie de interviuri realizate în 2010, regizorul reuşeşte să compună un documentar animat unic al cărui scop este să servească drept răspuns la o întrebare: cum poate un tânăr cu resurse financiare limitate să trăiască din plin viaţa? Acţiunea se petrece după căderea Corintei de Fier, când călătoriile în afara Ungariei devin posibile şi mirajul Europei de Vest îi atrage pe aventurieri, al căror elan este însă oprit de preţul prohibitiv al biletelor de tren.
În competiţia de lungmetraj Animest.19 se regăseşte şi animaţia multipremiată (Annecy, San Sebastian IFF, Hamburg IFF, Zagreb World Festival of Animated Films - marele trofeu) „Sultana's Dream” / „Visul sultanei”, coproducţie Spania-Germania, regizată de Isabel Herguera şi descrisă ca având una din cele mai fascinante estetici ale ultimilor ani. În centrul poveştii este Inés, o tânără femeie, regizor de film de animaţie, care călătoreşte în India pentru a pune capăt unei poveşti de iubire şi descoperă o nuvelă ştiinţifico-fantastică feministă scrisă în Bengal în 1905, acest lucru transformându-i călătoria în una pe urmele tărâmului utopic al femeilor, „Ladyland".
76 de scurtmetraje se luptă pentru cel mai râvnit trofeu
Unul dintre cele 76 de scurtmetraje selecţionate în Competiţia Internaţională va pleca acasă cu Trofeul Animest 2024, care îi va asigura automat un loc pe lista candidaţilor eligibili pentru o nominalizare la Premiile Oscar, acordate de Academia Americană de Film®. Juriul va avea cu siguranţă o provocare în a desemna marele câştigător, dintr-o selecţie care include una din cele mai mari varietăţi de abordări stilistice de până acum. Printre acestea se numără şi animaţii venite direct de pe Croazetă, precum „Supersilly” (r. Veronica Martiradonna) şi „Scars We Love” (r. Raphaël Jouzea), dar şi unele laureate la Annecy, cel mai prestigios eveniment de animaţie din lume - „Percebes” (r. Alexandra Ramires, Laura Gonçalves/ Marele Premiu) şi „Hurikán” (r. Jan Saska / Premiul Publicului).
Cei curioşi să exploreze noi viziuni din lumea filmului de animaţie vor aprecia scurtmetrajele din Competiţia de film studenţesc, care vin de la cele mai prestigioase şcoli de animaţie din lume.
Selecţia de anul acesta include nu mai puţin de 32 de filme scurte studenţeşti, de la 15 şcoli, printre care Gobelins, La Poudrière, Royal College of Art, NFTS (National Film and Television School), CalArts, FAMU sau MOME. Două dintre ele au fost deja remarcate pentru originalitatea lor la Festivalul de la Cannes - „Bunnyhood” (r. Mansi Maheshwari / Un certain regard) şi Annecy - „Carrotica” (r. Daniel Sterlin-Altman / Crystal for student film).
„Diversitatea stilurilor de animaţie, caracteristică incontestabilă a competiţiei Animest, este o călătorie prin aproape toate modalităţile grafice ale filmului de animaţie contemporan. Sunt poveşti mai dense sau mai relaxate, realiste sau pur fanteziste, unele clasice, altele greu de încadrat, unele militante, altele intime confesiuni redate sub forma documentarelor animate. Le mulţumim tuturor realizatorilor care ne-au trimis bijuteriile lor animate şi ne-au împărtăşit poveştile lor. E o responsabilitate de fiecare dată când tragem linie şi încheiem selecţia competiţiei, dar şi un privilegiu de a aduce pe ecranele din Bucureşti o asemenea bogăţie de filme.", a mai completat Mihai Mitrică.
Cel mai bun film VR va fi ales din 8 producţii inovative
Printre cele 8 titluri selectate în competiţia oficială se numără şi câteva prezente şi în selecţiile altor mari festivaluri internaţionale, precum Veneţia, recunoscut pentru selecţie competiţională de filme VR, considerată una din cele mai puternice şi valoroase din întreaga lume.
Astfel, direct de la Veneţia, în premieră naţională, la Animest.19, iubitorii de animaţie şi nou se vor putea imersa în universul prezentat în „Oto's Planet” (r. Gwenael François), unde Oto şi Skippy, animalul său de companie, îşi trăiesc liniştiţi vieţile până când acestea sunt perturbate de cosmonautul Exo, când nava acestuia se prăbuşeşte pe micuţa lor planetă. Din acest moment totul ia forma unei poveşti despre coabitare, conflict şi reconciliere, în timp ce Oto şi Exo învaţă cum să navigheze în noua lor existenţă comună.
Tot de la Veneţia, unde a primit la ediţia anterioară Premiul Special al Juriului în secţiunea dedicată, vine şi „Flow” (r. Adriaan Lokman), alături de invitaţia de a experimenta o suită întreagă de fragmente din viaţa unei femei, portretizate prin dansul curenţilor de aer. O altă producţie VR care va impresiona prin interactivitatea sa, dar şi prin empatie este Emperor (r. Marion Burger, Ilan J. Cohen) - o incursiune emoţionantă prin creierul unui tată care suferă de afazie.
Mai multe detalii despre filmele incluse în Competiţia Internaţională Animest.19 sunt disponibile pe www.animest.ro. Pentru a savura experienţa completă de festival, cu acces la toate proiecţiile din programul ediţiei, iubitorii de film de animaţie pot revendica unul dintre abonamente disponibile pe platforma Eventbook.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.