Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avertizat, luni, că viitorul întregii industrii româneşti de transport rutier internaţional pe piaţa Uniunii Europene (UE) este sub semnul incertitudinii, în condiţiile în care se discută implementarea unui pachet de măsuri restrictive, Pachetului Mobilitate 1, care ar afecta industria transporturilor din ţările est-europene, în special România. În acest context, UNTRR solicită Guvernului României şi eurodeputaţilor români să apere interesele României la nivel european.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

UNTRR atrage atenţia că, în ultimii doi ani, transportul rutier de mărfuri a fost principalul contributor la exportul de servicii al României. Numai anul trecut, transportul rutier a contribuit la exportul de servicii al României cu un total de 5,144 miliarde de euro, cu aproape 14% mai mult decât întreaga ramură de servicii telecom şi IT, următoarea ca importanţă în exportul de servicii, potrivit datelor Băncii Naţionale a României (BNR).

”În acest context, semnalăm situaţia incertă a firmelor româneşti de transport rutier internaţional, a căror competitivitate pe piaţa europeană riscă să fie profund afectată de prevederile extrem de restrictive ale Pachetului Mobilitate 1. Reamintim că Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană în 2017 pe fondul protecţionismului în creştere al Statelor vestice membre ale Alianţei Rutiere, însă nu a putut fi adoptat în legislatura europeană precedentă urmare numeroaselor intervenţii şi acţiuni de protest UNTRR alături de asociaţiile de transport rutier din mai multe State Membre afectate, precum şi opoziţiei Eurodeputaţilor români şi din alte State Membre”, se arată în comunicat.

Cu toate acestea, sub presiunea Alianţei Rutiere, Parlamentul European (PE) a adoptat rapoarte la prima lectură cu prevederi extrem de restrictive privind cele 3 dosare fierbinţi ale Pachetului Mobilitate 1 (04.04.2019), în timp ce la finalul anului trecut (03.12.2018), Consiliul Miniştrilor de Transport din UE a adoptat poziţia sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile extrem de restrictive ale Preşedinţiei Austriece, susţinute de Alianţa Rutieră.

”La intervenţia UNTRR, Preşedinţia Română nu a iniţiat procedura de trialog pentru Pachetul Mobilitate 1, însă este foarte probabil ca noua Preşedinţie finlandeză a UE să iniţieze procedura de trialog în cea de a doua parte a acestui an”, se arată în comunicat.

Patronatul face apel la Ministrul Transporturilor şi la noii Eurodeputaţi români să continue lupta împotriva Pachetului Mobilitate 1 aflat într-un moment decisiv la începutul noii legislaturi europene.

”Ministrul Transporturilor din România şi noii Eurodeputaţi români, indiferent de apartenenţa la grupurile politice din PE, au responsabilitatea să apere viitorul transportatorilor români în UE prin intervenţii coordonate cu toate Statele Membre afectate pentru respingerea Pachetului Mobilitate 1, iniţiat de Alianţa Rutieră a Statelor din Vest”, se arată în comunicat.

Statele din Estul Europei, mai afectate de noile măsuri

Transportatorii atenţionează că, deşi aparent aceste noi reguli comune s-ar aplica uniform în UE, impactul acestora este diferit, cele mai afectate fiind statele estice şi periferice, iar creşterea costurilor va fi mult mai mare pentru transportatorii din ţările periferice, distorsionând astfel condiţiile de concurenţă egală pe piaţa transporturilor rutiere din UE.

”Ministrul Transporturilor din România şi noii Eurodeputaţi români au responsabilitatea să participe activ în procesul legislativ european, pentru eliminarea celor mai nefavorabile măsuri ale Pachetului Mobilitate 1 care afectează industria transporturilor rutiere din România - principalul contributor la exportul de servicii al României în ultimii ani”, se arată în comunicat.

Astfel, UNTRR se opune măsurii care prevede întoarcerea acasă obligatorie a autovehiculelor.

”Vehiculele sunt mijloacele de producţie ale transportatorilor pentru serviciile de transport şi transportatorii au dreptul la libera circulaţie a serviciilor lor în UE. Întoarcerea acasă obligatorie a vehiculelor va conduce la o creştere dramatică a curselor în gol şi a emisiilor de CO2 - contrar viziunii UE de decarbonizare a transporturilor”, se arată în comunicat.

În plus, UNTRR se opune restricţionării cabotajului şi introducerii perioadei de ”răcire”.

”Restricţionarea cabotajului şi a accesului la piaţă sunt împotriva politicii comune a UE în domeniul transporturilor, în contradicţie cu obiectivele sale privind decarbonizarea şi eficienţa reţelei de transport”, se arată în comunicat.

Totodată, patronatul se opune interzicerii repausului săptămânal normal în cabină, având în vedere criza acută de parcări sigure şi securizate pentru camioane în UE şi ”abuzurile autorităţilor de control din Franţa şi Belgia, contrare clarificărilor Comisiei Europene”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.