Bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat de companii a fost de 627 lei per angajat pe lună, în creştere cu aproape 50% în ultimii 5 ani şi cu aproape 25% faţă de 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Pentru anul în curs, se estimează o creştere până la valoarea de 820 lei, ceea ce înseamnă cea mai mare majorare procentuală din ultimii şase ani, arată un studiu Benefit, companie a Grupului Edenred. Top trei cele mai dorite beneficii extrasalariale, după cardul de tichete de masă, sunt: cadourile (beneficii în natură), turismul intern (voucherele de vacanţă) şi cadourile oferite pentru ocazii speciale.
Benefit, companie a Grupului Edenred, a lansat studiul anual Benefit, o radiografie a industriei de beneficii extrasalariale din România, aflat la cea de-a cincea ediţie.
”Anul trecut, bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat de companii a fost de 627 lei per angajat pe lună, în creştere cu aproape 50% în ultimii 5 ani şi cu aproape 25% faţă de 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Pentru anul în curs, se estimează o creştere până la valoarea de 820 lei, ceea ce înseamnă cea mai mare majorare procentuală din ultimii şase ani”, arată compania.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În 2021, exceptând tichetele de masă, care rămân beneficiul numărul 1 preferat de angajaţii din România, topul celor mai dorite beneficii flexibile include: cadourile - beneficii în natură (31,8%), turismul intern - vouchere de vacanţă (27,3%) şi cadourile oferite pentru ocazii speciale (17,6%).
La polul opus, cel mai mic procent a fost înregistrat de cursurile profesionale (0,2%) şi activităţile sportive (1,5%).
O particularitate în ceea ce priveşte evoluţia preferinţelor de anul trecut este reprezentată de dublarea consumului de activităţi culturale, ceea ce arată faptul că angajaţii revin la activităţi care includ festivaluri, teatru sau cinema.
De asemenea, în 2021 creşterea apetitului pentru turismul intern, materializată printr-o creştere a accesării voucherelor de vacanţă, este explicabilă în contextul relaxării restricţiilor care i-au împiedicat pe angajaţi să călătorească anterior. Ca şi tendinţă generală, preferinţele angajaţilor sunt însă atât de variate, încât nevoia de flexibilizare la nivelul ofertei companiilor este vizibilă în toate industriile.
„Asistăm la o reconfigurare a modalităţilor prin care companiile îşi fidelizează angajaţii. Dacă ne uităm retrospectiv, în anii în care beneficiile extrasalariale însemnau, în principal, tichete de masă şi tichete cadou, în prezent, observăm că paleta s-a diversificat, în pas cu nevoile şi provocările cu care se confruntă angajaţii în această perioadă. Pe de altă parte, angajatorii au de gestionat valurile de demisii care au culminat anul trecut cu un total de 450.000 la nivel naţional. Beneficiile extrasalariale flexibile pot asigura un sprijin major pentru retenţia, loializarea şi atragerea angajaţilor, prin diversitatea de opţiuni capabile să satisfacă nevoi variate. În acelaşi timp, acestea contribuie la crearea unui mediu de lucru în care angajaţii se pot dezvolta sănătos. Din punctul nostru de vedere, beneficiile extrasalariale flexibile sunt un alt mod de a spune „te apreciem, eşti important/ă pentru echipă”, într-o perioadă cu multă presiune pe bugetul personal şi după doi ani de pandemie, în care distanţarea a afectat, în unele cazuri, şi cultura organizaţională a angajatorilor”, spune Codruţ Nicolau, director general, Edenred România şi Benefit Systems.
Bugetul de beneficii extrasalariale este în continuă creştere pentru companii din toate industriile şi de toate mărimile.
Companiile din domeniul Servicii se clasează pe primul loc la capitolul beneficiilor flexibile oferite angajaţilor, cu un procent de 34% şi cu un buget lunar mediu de circa 676 lei/angajat. Acestea sunt urmate de companiile din IT & Software (25%), care au alocat, în medie, tot un buget lunar de 676 lei/angajat. Pe locul trei se află companiile din Retail (14%), cu un buget lunar mediu de 495 lei/angajat.
Pe ultimele locuri se clasează companiile din zona de Servicii financiare (13%), cu o medie lunară de 622 lei/angajat, companiile din industria de Producţie (10%), cu o medie de 582 lei/angajat şi Call-center & BPO (4%) cu un buget mediu lunar de 695 lei/angajat.
Nivelul de accesare a categoriilor de beneficii este variat, cu particulaţităţi în ceea ce priveşte interesele, în funcţie de industriile în care activează angajaţii.
Angajaţii din domeniul IT & Software preferă categoria cadouri (beneficii în natură) mai mult decât media, în timp ce pentru angajaţii din domeniul Retail observăm o înclinaţie mai mare spre turism şi pensii private. Angajaţii din Servicii financiare au preferat, de asemenea, mai mult turismul, dar şi cadourile pentru ocazii speciale, relevă studiul.
Angajaţii din piaţa muncii din România sunt împărţiţi în patru generaţii: Baby Boomers (61 - 76 ani) - 1,8%, generaţia X (41 - 60 ani) - 18,3%, generaţia Y (26 - 40 ani) - 67,1% şi generaţia Z (sub 26 ani) - 12,8%.
Studiul Benefit analizează interesele fiecărei generaţii în materie de beneficii flexibile. Pentru generaţiile Y şi Z, o platformă de beneficii extrasalariale este esenţială în alegerea locului de muncă, iar flexibilizarea beneficiilor devine un factor important de creştere a satisfacţiei la locul de muncă. Dacă pentru Gen Y şi Gen Z cadourile (beneficii în natură) reprezintă cel mai dorit beneficiu flexibil, generaţiile mai mature, Gen X şi Baby Boomers preferă turismul intern.
De asemenea, sumele cheltuite pe beneficii tip pensii private descresc de la Baby Boomers la Gen Z. În timp ce pentru generaţia Baby Boomers pensiile private sunt în top trei beneficii preferate (după turism şi cadouri), Generaţia Z nu este deloc interesată de acest tip de beneficii.
Categoria de Oferte Speciale de pe platforma Benefit, unde sunt disponibile reduceri corporate de până la 50%, a cunoscut o creştere în rândul utilizatorilor. Astfel, valoarea estimativă a economiilor realizate de angajaţii care au folosit ofertele speciale în 2021 a fost de 11 milioane de lei, în creştere cu 10,7% faţă de anul 2020. În topul ofertelor speciale dorite de angajaţi se regăsesc categoriile de sport & wellness, cu un procent de 50%, mai mult decât dublu faţă de anul 2020, cadourile (beneficiile în natură), cu 33,30%, şi Telecom şi IT, cu 6,90%, care se află în scădere faţă de anul 2020, când aceste oferte erau utilizate de către 21,60% dintre angajaţii înrolaţi în platformă.
Benefit şi-a adaptat portofoliul de produse şi servicii la contextul actual, adresând două categorii de nevoi identificate la nivelul pieţei muncii după perioada pandemiei: telemunca şi sănătatea.
În contextul în care, anul trecut, angajaţii au lucrat, în continuare, în regim de telemuncă sau în sistem hibrid, Benefit a adăugat o nouă secţiune în cadrul căreia companiile au putut aloca un buget pentru a acoperi cheltuielile asociate cu munca remote. Limita lunară alocată este proporţională cu numărul de zile lucrat în regim de telemuncă în luna anterioară. Tot în secţiunea aceasta a fost inclusă şi posibilitatea de a plăti facturile prin aplicaţia PAGO, direct din bugetele oferite pentru munca remote. De asemenea, a fost introdusă o nouă secţiune pentru angajaţi, Wellbeing by SanoPass, cu cinci categorii: fitness, medical, mental health, telemedicină şi nutriţie.
Din luna decembrie a anului trecut, platforma Benefit poate fi accesată şi prin aplicaţia mobilă dedicată, fiind prima aplicaţie mobilă de beneficii flexibile din România.
În 2022, Benefit plănuieşte să lanseze trei noi categorii de beneficii: salariul în avans, printr-un parteneriat cu Salarium, prima platformă de plată instantă a avansului salarial din România, recompense, prin dezvoltarea primului program de loialitate pentru utilizatorii unei platforme de beneficii extrasalariale din România, şi work from anywhere, primul modul de remote work disponibil într-o platformă de beneficii pentru angajaţi.
Edenred este lider de piaţă ca platformă de servicii şi plăţi, conectând peste 50 de milioane de angajaţi şi 2 milioane de comercianţi parteneri prin intermediul a peste 900.000 de clienţi corporativi în 46 de ţări.
Edenred oferă soluţii de plată cu destinaţii specifice pentru alimentaţie (tichete de masă), vacanta, flote auto şi mobilitate (soluţii multi-energy, mentenanţă, taxe de drum, parcări şi vouchere de transport), stimulente (vouchere şi carduri cadou, platforme dedicate angajaţilor) şi plăţi corporative (carduri de plată virtuale).
În 2021, datorită activelor sale tehnologice globale, Grupul a gestionat un volum de afaceri de aproape 30 de miliarde de euro, efectuat, în principal, prin aplicaţii mobile, platforme online şi carduri.
Edenred este cotată la bursa de valori Euronext Paris.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.