Aproximativ 36% dintre români au spus că în ultimul an au preparat pâine sau alte produse similare în propria bucătărie, potrivit studiului realizat de Reveal Marketing Research despre obiceiurile de consum ale românilor privind produsele de panificaţie, care mai arată că atunci când vine vorba despre cozonaci, cei mai mulţi dintre români (42%) vor să păstreze tradiţiile şi intenţionează să îi prepare acasă.
România înregistrează cel mai mare consum individual de pâine din UE, dar şi cel mai mic preţ pe acest produs, fiind cu 47% mai ieftină faţă de media europeană, potrivit datelor Eurostat. România exportă produse de panificaţie în Europa, dar şi în afara continentului, inclusiv cozonaci şi produse congelate.
Pâinea albă este preferata românilor, astfel că 38% dintre consumatori declară că o consumă zilnic, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research despre obiceiurile de consum ale românilor privind produsele de panificaţie. Ca sortimente, 37% dintre respondenţi spun că pâinea feliată sau ambalată se află zilnic pe masă, urmată de franzelă menţionată de către 33%. “Vedem că românii se arată mari consumatori ai produselor de panificaţie, dar preferă să le cumpere, nu să le prepare singuri. Astfel că 70% dintre respondenţi le achiziţionează din magazinele fizice, în special pâinea feliată/ ambalată (88%), covrigii (85%), franzela (80%) şi chiflele (78%). Deşi comenzile online au luat cu asalt industria alimentară în ultimul an, atunci când vine vorba despre produse de panificaţie, doar 3% aleg această variantă”, se mai arată în studiu.
Pentru că în ultimul an obiceiurile de consum s-au schimbat considerabil şi s-a observat tendinţa oamenilor de a prepara pâine sau alte produse de panificaţie în casă, studiul a investigat dacă aceste modificări se reflectă şi în comportamentul românilor. “36% dintre respondenţi au spus că în ultimele 12 luni au preparat pâine sau alte produse similare în propria bucătărie, în timp ce 48% declară că şi-au păstrat aceleaşi obiceiuri, preferând să le cumpere, nu să le pregătească singuri. Apoi, există un segment al celor care au intenţionat să înceapă această activitate, dar au renunţat, deoarece li s-a părut dificil (16%)”, se mai arată în studiu.
Cu ocazia sărbătorilor de Paşte, jumătate dintre români intenţionează să prepare cozonacii în propriile bucătării, nu să îi cumpere din magazine. “Deşi în general pâinea este achiziţionată din magazin, totuşi, atunci când vine vorba despre cozonaci, cei mai mulţi dintre români (42%) păstrează tradiţiile şi îi prepară acasă. Pentru că aproape jumătate dintre respondenţi (47%) afirmă că obişnuiesc să consume cozonac doar cu ocazia sărbătorilor, atunci efortul de a pregăti o reţetă complexă pare mai mic. Chiar şi cu ocazia sărbătorilor de Paşte din 2021, cei mai mulţi (48%) declară că vor coace cozonacul în cuptoarele de acasă, în timp ce 37% preferă să-l achiziţioneze dintr-un magazin”, se mai arată în studiu.
Românii care aleg să cumpere cozonaci din magazine spun că obişnuiesc să se aprovizioneze din supermarketuri sau hipermarketuri în cea mai mare măsură (65%), iar 45% se duc la brutărie. Doar 24% cumpără cozonaci de la cofetării.
Motivul principal pentru care unii români evită să prepare cozonaci în casă este faptul că produsele din comerţ sunt evaluate ca fiind mai bune decât ceea ce ar găti singuri, aspect menţionat de către 37% dintre respondenţi. Totodată, 30% dintre ei sunt de părere că este un proces prea îndelungat, iar 18% consideră că reţeta este prea complicată.
Dacă aleg să cumpere cozonacul, majoritatea respondenţilor (89%) declară că preferă brandurile româneşti, care au reţete tradiţionale. Alţi 26%, deşi aleg mărcile din România, spun că le preferă pe acelea care urmează reţete internaţionale, cum ar fi cozonacul Panettone. Doar 9% dintre români aleg branduri străine de cozonac.
“Apetenţa pentru produsele şi brandurile locale se reflectă şi în preferinţele consumatorilor în ceea ce priveşte pâinea. Întrebaţi cât de des consumă anumite tipuri de pâine, 38% dintre români spun că nu consumă niciodată ciabatta, iar 32% nu consumă niciodată focaccia”, se mai arată în studiu.
Studiul a fost realizat în urmă deşfăşurării a 1.013 interviuri online cu respondenţi cu vârsta de peste 18 ani, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional urban şi rural în perioada 13-20 aprilie 2021. Eroare de eşantionare este de +/- 3%, iar nivel de încredere este de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.