În primul trimestru din 2022 au fost livraţi puţin peste 70.000 de metri pătraţi de spaţii noi de birouri moderne în Bucureşti, crescând stocul total la aproape de 3,3 milioane de metri pătraţi, arată compania de consultanţă imobiliară Colliers.
”În primul trimestru din 2022 au fost livraţi puţin peste 70.000 de metri pătraţi de spaţii noi de birouri moderne în Bucureşti, crescând stocul total la aproape de 3,3 milioane de metri pătraţi. În pofida noilor incertitudini, cauzate de pandemie, de şocurile din economia globală şi de invazia rusească în Ucraina, companiile active pe piaţa imobiliară românească şi-au continuat deciziile de închiriere, unele contracte au fost semnate, iar negocierile nu au fost întârziate sau oprite”, potrivit consultanţilor Colliers.
Deşi cifrele privind cererea sunt încă mult sub vârfurile de dinaintea pandemiei, anul 2022 a avut un început bun în ceea ce priveşte activitatea de închiriere în Bucureşti, cu o cerere totală în creştere cu aproape 15% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproximativ 62.000 de metri pătraţi, în timp ce cererea nouă a crescut cu circa 57% faţă de primul trimestru din 2021, la 34.000 de metri pătraţi, adaugă ei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Principalele livrări care au crescut stocul de birouri moderne din Bucureşti la aproape 3,3 milioane de metri pătraţi au fost clădirile Oslo şi London ale River Development, parte din proiectul Sema Parc (31.500 de metri pătraţi), Tandem al Forte Partners (21.000 de metri pătraţi) şi prima clădire din cadrul proiectului @Expo al Atenor (21.000 de metri pătraţi), care reprezintă aproximativ jumătate din livrările totale estimate pentru 2022 (peste 130.000 de metri pătraţi).
De asemenea, în primul trimestru al anului două noi companii şi-au făcut intrarea pe piaţa locală şi au deschis sedii, Booking şi Ford. În plus, mai multe companii urmează să intre sau să îşi extindă substanţial prezenţa locală aici în perioada următoare, ceea ce sugerează că începutul de an este mai bun decât indică cifrele existente.
„Dacă ne uităm la cerere, observăm că zona de IT&C continuă să furnizeze principalii clienţi ai clădirilor de birouri, reprezentând peste 40% din cererea totală, iar ponderea în cererea nouă este şi mai mare - mai mult de jumătate. Şi companiile de servicii profesionale sau cele din sectoarele orientate către consumatori au avut o contribuţie semnificativă în închirierea de birouri, completând un trimestru destul de diversificat din punct de vedere al activităţii. Totodată, intenţiile de angajare rămân solide, depăşind lejer media istorică în multe cazuri, ceea ce subliniază faptul că firmele mai degrabă se extind decât să-şi reducă personalul. Totuşi, în cazul în care condiţiile economice se vor înrăutăţi, probabil că deciziile de angajare vor merge în cealaltă direcţie. Cu alte cuvinte, economia este destul de robustă şi se menţine bine în contextul dificil actual, dar acest lucru se poate schimba destul de rapid, iar riscurile pentru 2022 sunt considerabile şi în orientate în jos", explică Victor Coşconel, noul Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Consultanţii Colliers estimează că rata de neocupare de 16,5% înregistrată la sfârşitul lui 2021, nivel pe lângă care s-a aflat şi în primul trimestru al acestui an, nu subliniază decalajul tot mai mare care există între clădirile de birouri moderne, competitive şi cele mai vechi, care nu au o poziţie foarte bună. Pe măsură ce oferta de spaţii în clădiri bune (inclusiv pentru viitoarele proiecte livrate în anii următori) începe să se restrângă, observăm şi primele presiuni semnificative de creştere a chiriilor în clădirile de birouri clasa A din ultimii ani.
În ceea ce priveşte nivelul chiriilor efective, consultanţii Colliers estimează că sunt încă, în medie, cu 10-15% mai mici decât erau înainte de pandemie, pe fondul creşterii stimulentelor contractuale. În unele cazuri, bugetul pentru amenajare alocat de proprietari pentru clienţii care se mută într-un spaţiu nou este aproape dublu faţă de cel de dinaintea pandemiei. În plus, o serie de factori -, precum un număr mai mic de proiecte noi cu livrare în anii următori, costurile de construcţie mai mari, reactivarea multor companii pe piaţa de închirieri - au dus la o creştere cu 5-7%, în medie, a chiriilor brute în clădirile bune care urmează să se livreze, creştere comparative cu trimestrele precedente.
Colliers observă, de asemenea, că unele zone din Bucureşti se schimbă rapid şi par să devină pieţe de proprietari, ceea ce susţine această creştere a chiriilor.
„În general, piaţa de birouri din Bucureşti este într-o formă bună şi a rezistat perioadei de pandemie mai bine decât s-a crezut iniţial. Totuşi, nu a ieşit din zona de risc. Ţinând cont că sectorul imobiliar tinde să reflecte economia globală, rămânem destul de îngrijoraţi de riscurile unei recesiuni globale, având în vedere încetinirea economică actuală din China, problemele persistente ale lanţului de aprovizionare global, invazia Rusiei în Ucraina şi politica de înăsprire a Rezervei Federale din SUA. Atâta timp cât nu intrăm într-un scenariu foarte negativ pe plan extern, 2022 se anunţă un an decent pentru piaţa locală de birouri", conchide Victor Cosconel.
Consultanţii Colliers estimează că în acest an ar putea fi livraţi aproximativ 130.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri noi şi moderne, cu un total de aproximativ 360.000 de metri pătraţi pentru perioada 2022-2024. Această cifră pare destul de mică pe o piaţă în care valoarea raportată a cererii noi a fost în medie de aproximativ 140.000 de metri pătraţi pe an, în perioada de dinaintea pandemiei (probabil că tranzacţiile directe care nu sunt raportate adaugă aproximativ 30%, conform estimărilor Colliers.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor, cu operaţiuni în 62 de ţări, cei 17.000 de specialişti lucrează împreună pentru a oferi consultanţă de specialitate pentru clienţi. Are venituri anuale de 4,1 miliarde de dolari şi active gestionate de peste 50 miliarde de dolari.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.