Desprinderea unui panou de uşă în timpul zborului unui avion Boeing 737 Max şi blocarea ulterioară la sol a peste 170 de avioane Boeing au reaprins frustrarea în rândul companiilor aeriene din cauza dificultăţilor producătorului american de avioane de a limita o serie de crize de siguranţă şi aprovizionare, au declarat oficiali din industrie şi experţi, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Alaska Airlines, care a operat vineri un zbor intern din SUA, şi United Airlines deţin împreună 70% din flota de avioane Max 9 şi au anulat sute de zboruri.

Şi, în condiţiile în care verificările iniţiale au descoperit şuruburi slăbite în unele dintre avioanele consemnate la sol, revenirea acestora în serviciu ar putea fi amânată, cu implicaţii pentru câştigurile ambelor companii aeriene.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Unii analişti au redus deja estimările de profit pentru primul trimestru pentru ambii operatori. Cu toate acestea, amploarea impactului depinde de cât timp vor rămâne avioanele la sol.

CEO-ul Boeing, Dave Calhoun, a recunoscut marţi greşelile şi a spus personalului că el şi mulţi clienţi au fost ”zdruncinaţi până în oase”.

Boeing trebuie să lucreze pentru a-şi câştiga încrederea, a spus el.

”În următoarele două săptămâni, vom fi sub asediu”, a avertizat Calhoun, potrivit unor persoane familiare cu observaţiile sale.

Asediul poate fi resimţit în mass-media, laboratoarele de investigaţie sau pe coridoarele Congresului - dar şi în sălile de consiliu ale unora dintre cele mai mari companii aeriene din lume, potrivit directorilor.

Acest lucru ar putea creşte şi presiunea pentru reduceri suplimentare ale preţurilor avioanelor, pentru a câştiga noi vânzări, deşi piaţa pentru avioanele noi rămâne limitată şi termenele lungi de livrare înseamnă, de asemenea, că preţurile cresc din nou pentru a acoperi inflaţia, au spus companiile aeriene şi surse din piaţă.

”Este destul. Există o problemă sistemică mai profundă la Boeing”, a spus Dennis Tajer, purtătorul de cuvânt al sindicatului piloţilor American Airlines (AAL.O).

United, forţată să lase la sol 79 de avioane pentru care a vândut locuri, este supărată cu un furnizor cu care împărtăşeşte rădăcini corporative, au spus oameni familiarizaţi cu problema. United a refuzat să comenteze.

Boeing s-a referit la comentariile de marţi ale lui Calhoun, care şi-a exprimat încrederea că clienţii îşi vor arăta din nou încrederea, dar că Boeing va trebui să demonstreze acest lucru prin acţiunile sale.

Frustrarea industriei faţă de producătorul de avioane s-a acumulat cu mult înainte ca panoul de uşă  al unei aeronave 737 Max 9 să cadă în timpul zborului Alaska Airlines, vinerea trecută.

O serie de probleme de producţie au întârziat livrările de avioane Boeing, făcând mai greu pentru companiile aeriene să valorifice cererea.

Cu toate acestea, nu este singurul care se confruntă cu luptele de aprovizionare. Airbus a ratat obiectivele de două ori în 2022, dar a sprintat la un final mai puternic decât se aştepta anul trecut.

Lanţurile de aprovizionare rămân strânse în industrie, din cauza lipsei de piese şi de forţă de muncă.

CEO-ul American Airlines, Robert Isom, a cerut în mod public echipei de conducere a Boeing, anul trecut, ”să se adune”.

În privat, unele companii aeriene s-au gândit la abordări directe ale consiliului Boeing sau la o abordare la nivel de industrie, dar nu au făcut niciun pas comun, au spus surse din industrie.

Southwest Airlines, unul dintre clienţii fideli ai Boeing, a trebuit să reducă planurile de creştere anul trecut, din cauza întârzierilor de livrare. Este posibil să fie din nou nevoită să ajusteze planurile dacă cel mai recent accident încetineşte certificarea avionului mai mic Max 7.

Întârzierea certificării a forţat deja Southwest să convertească unele comenzi pentru Max 7 în varianta mai mare Max 8.

În timp ce Southwest a numit Boeing ”un mare partener”, un reprezentant senior al piloţilor a spus că compania aeriană trebuie să privească dincolo de producătorul de avioane american pentru a-şi reduce riscul de afaceri.

Airbus a încercat de mult să atragă compania aeriană cu avionul său A220 mai mic.

”Boeing a dovedit ce se întâmplă dacă îţi pui toate ouăle într-un singur coş”, a spus Tom Nekouei, vicepreşedintele sindicatului piloţilor din Southwest.

Boeing şi avionul Max au fost supravegheaţi încă de când două prăbuşiri ale celui mai vândut model de avion, Max 8, au ucis 346 de persoane în 2018 şi 2019.

Cazurile au dus la consemnarea la sol a aeronavelor de acest tip la nivel mondial, timp de 20 de luni.

De la revenirea în funcţiune, Max s-a confruntat cu o serie de eşecuri, inclusiv feronerie slăbită sau lipsă, găuri forate incorect şi suporturi ataşate incorect. În mod similar, o problemă cu fuzelajul a dus la o pauză a livrărilor de avioane 787 ale Boeing, anul trecut.

 Oficialii din industrie spun că întârzierile au făcut mai dificilă planificarea programelor.

”Companiile aeriene vor certitudine”, a spus un oficial, cerând să nu fie numit.

Dar companiile aeriene se află într-un blocaj, pe măsură ce cererea îşi revine după pandemie.

Registrul de comenzi al Airbus este plin până în 2030. Boeing a raportat săptămâna aceasta a treia cea mai bună vânzare anuală de avioane, în timp ce companiile aeriene vor o capacitate mai mare de transport.

Compania aeriană indiană Akasa a ajustat o comandă pentru 150 Max, au spus surse.

Pe termen lung, companiile aeriene doresc concurenţă, deoarece industria este dominată de doi furnizori.

În 2019, în timp ce Boeing avea avioanele Max consemnate la sol, şeful de atunci al IAG, compania mamă a British Airways, Willie Walsh, a uimit cel mai mare salon aviatic din lume, de la Paris, cu o comandă pentru 200 de a vioane Max.

Comanda a fost ulterior redusă la 50, dar influentul şef al companiilor aeriene, care conduce acum asociaţia industrială IATA, a transmis un semnal că companiile aeriene preferă să aobă de unde alege dintre furnizori.

Cu toate acestea, răbdarea se epuizează, au spus analiştii.

Addison Schonland, partener la AirInsight, a spus că un duopol puternic şi stabil este rezultatul cel mai de dorit pentru aviaţia comercială.

”Fiecare eveniment legat de Max are un impact negativ asupra stabilităţii”, a spus Schonland.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.