Decizia Air France-KLM de a lua un pachet de acţiuni la compania aeriană SAS din Scandinavia oferă o imagine a potenţialei sale abordări pentru următoarea mare bătălie de preluare a unei companii aeriene din Europa: lupta pentru resuscitarea transportatorului portughez TAP, relatează Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Guvernul Portugaliei a declarat joia trecută că intenţionează să vândă cel puţin 51% din acţiunile deţinute de stat la TAP, după ce cabinetul a aprobat cadrul legal pentru procesul de privatizare.

Transportatorii naţionali europeni au avut dificultăţi să concureze cu companii aeriene low-cost precum Ryanair şi Wizz Air, iar grupuri mai mari precum Lufthansa, Air France-KLM şi IAG au intervenit să le salveze.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Acordul de marţi cu SAS, în care firma americană de investiţii Castlelake şi Air France-KLM au intrat ca noi acţionari majori, alături de statul danez, a fost o altă schimbare mult aşteptată pentru una dintre mărcile de tradiţie ale Europei.

Air France-KLM preia doar 19,9% din acţiunile SAS şi ar putea avea o influenţă limitată în restructurarea companiei aeriene, care a avut probleme din cauza fragmentării în huburile sale daneze şi suedeze.

Cu toate acestea, această abordare se poate dovedi atrăgătoare pentru TAP.

Air France-KLM a avut tendinţa de a lăsa companiile aeriene în care investeşte să îşi păstreze operaţiunile şi brandingul.

În urma fuziunii din 2004 dintre transportatorii francez şi olandez, ambii încă mai zboară sub propriul model şi multe operaţiuni rămân separate.

Grupul german Lufthansa şi cel anglo-spaniol IAG, alţi probabili concurenţi în lupta pentru TAP, sunt cunoscute pentru restructurarea mai profundă a companiilor aeriene pe care le preiau, eficientizarea practicilor de afaceri şi a brandingului.

”Va depinde de promisiunile pe care le va face Air France-KLM cu privire la menţinerea mărcii în viaţă, menţinând marca separată şi operaţiunile şi conexiunile în Portugalia”, a declarat James Halstead, analist în aviaţie.

Analiştii spun că acordul cu SAS este un succes pentru Air France-KLM, deoarece a îndepărtat o companie aeriană de sfera de influenţă a Lufthansa în Europa de Nord şi de gruparea de companii aeriene Star Alliance.

 Acum, Air France-KLM încearcă să-şi repete succesul, braconând un alt membru Star Alliance departe de Lufthansa, cu TAP, dar se confruntă cu un preţ mai mare şi o concurenţă acerbă.

Air France-KLM şi-a reiterat joi interesul puternic pentru TAP, adăugând că achiziţia unei participaţii la SAS nu i-a afectat capacitatea de a participa la privatizarea TAP.

Guvernul Portugaliei este dornic să găsească un partener care să-i permită să-şi salveze compania aeriană aflată în dificultate, fără a-şi pierde brandul, centrele locale şi identitatea naţională portugheză.

O abordare mai ”hands-off” (mâinile jos) ar putea fi biletul de aur pentru a accesa conexiunile profitabile ale TAP din America de Sud, spun analiştii şi investitorii.

”Prioritatea TAP este „integritatea” TAP, care ar avea probabil cele mai bune şanse de succes într-un parteneriat cu Air France-KLM”, a spus o sursă.

Având în vedere că procesul este încă la început, Air France-KLM are o şansă de a face o prezentare către TAP, acum din spatele SAS.

”Totul este încă într-un stadiu foarte, foarte incipient. Munca eficientă pentru a înţelege care companii aeriene sunt cu adevărat interesate, apetitul real al pieţei şi strategiile diferiţilor jucători nu a început încă”, a declarat pentru Reuters o sursă care cunoaşte problema.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.