Comisia Europeană a anunţat miercuri că a propus o directivă care asigură o rată efectivă minimă de impozitare pentru activităţile globale ale marilor grupuri multinaţionale. Propunerea urmăreşte îndeaproape acordul internaţional şi stabileşte modul în care principiile ratei efective de impozitare de 15% – convenite de 137 de ţări – vor fi aplicate în practică în cadrul UE.
„Astăzi, Comisia Europeană a propus o directivă care asigură o rată efectivă minimă de impozitare pentru activităţile globale ale marilor grupuri multinaţionale. Propunerea respectă angajamentul UE de a acţiona extrem de rapid şi de a fi printre primii care pun în aplicare recentul acord istoric de reformă fiscală mondială, care urmăreşte să asigure echitatea, transparenţa şi stabilitatea cadrului internaţional privind impozitarea societăţilor comerciale”, precizează CE.
Propunerea de astăzi urmăreşte îndeaproape acordul internaţional şi stabileşte modul în care principiile ratei efective de impozitare de 15% – convenite de 137 de ţări – vor fi aplicate în practică în cadrul UE. Aceasta include un set comun de norme privind modul de calculare a acestei rate efective de impozitare, astfel încât aceasta să fie aplicată în mod corespunzător şi consecvent în întreaga UE.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Acţionând rapid pentru a se alinia la vastul acord OCDE, Europa îşi îndeplineşte pe deplin rolul în crearea unui sistem global mai echitabil de impozitare a întreprinderilor. Acest lucru este deosebit de important într-un moment în care trebuie să mărim nivelul finanţării publice pentru o creştere economică şi investiţii durabile echitabile şi să răspundem nevoilor de finanţare publică, atât pentru a face faţă consecinţelor pandemiei, cât şi pentru a impulsiona tranziţia verde şi cea digitală. Includerea în legislaţia UE a Acordului OCDE privind impozitarea minimă efectivă va fi esenţială pentru combaterea evitării obligaţiilor fiscale şi a evaziunii fiscale, prevenind în acelaşi timp uniformizarea la un nivel inferior cu o concurenţă fiscală nesănătoasă între ţări. Aceasta reprezintă un important pas înainte pentru agenda noastră privind impozitarea echitabilă”, spune Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte executiv pentru o economie în serviciul cetăţenilor.
Normele propuse se vor aplica oricărui grup mare, atât naţional, cât şi internaţional, cu o societate-mamă sau o filială situată într-un stat membru al UE. În cazul în care rata efectivă minimă nu este impusă de ţara în care îşi are sediul o societate supusă unui impozit scăzut, statul membru al societăţii-mamă trebuie să aplice un impozit complementar. Propunerea asigură, de asemenea, impozitarea efectivă în situaţiile în care societatea-mamă este situată în afara UE într-o ţară cu un nivel scăzut de impozitare care nu aplică norme echivalente.
”În luna octombrie a acestui an, 137 de ţări au sprijinit un acord multilateral istoric pentru a transforma impozitarea întreprinderilor la nivel mondial, abordând nedreptăţile de lungă durată, dar menţinând competitivitatea. Doar două luni mai târziu, facem primul pas pentru a pune capăt uniformizării fiscale la un nivel inferior, care afectează Uniunea Europeană şi economiile sale. Directiva pe care o propunem va garanta că noua rată efectivă minimă de impozitare de 15 % pentru întreprinderile mari va fi aplicată într-un mod care să fie pe deplin compatibil cu legislaţia UE. Vom continua cu o a doua directivă în vara viitoare pentru a pune în aplicare celălalt pilon al acordului, privind realocarea drepturilor de impozitare, odată ce convenţia multilaterală aferentă va fi semnată. Comisia Europeană a depus eforturi susţinute pentru a facilita acest acord şi sunt mândru că astăzi ne aflăm în avangarda punerii sale în aplicare la nivel mondial”, afirmă comisarul pentru economie, Paolo Gentiloni.
În conformitate cu acordul global, propunerea prevede, de asemenea, anumite excepţii. Pentru a reduce impactul asupra grupurilor care desfăşoară activităţi economice reale, întreprinderile vor putea exclude o sumă de venituri egală cu 5% din valoarea activelor corporale şi cu 5 % din masa salarială. Normele prevăd, de asemenea, excluderea unor valori minime ale profitului, pentru a reduce sarcina de asigurare a conformităţii în situaţii cu risc scăzut. Aceasta înseamnă că, atunci când profitul şi veniturile medii ale unui grup multinaţional dintr-o jurisdicţie se situează sub anumite praguri minime, venitul respectiv nu este luat în considerare la calcularea ratei.
Impozitarea minimă a societăţilor este una dintre cele două direcţii de lucru ale acordului global, cealaltă fiind realocarea parţială a drepturilor de impozitare (cunoscută sub denumirea de pilonul 1). Acest lucru va adapta normele internaţionale privind modul în care impozitarea profiturilor celor mai mari şi mai profitabile întreprinderi multinaţionale este partajată între ţări, pentru a reflecta natura schimbătoare a modelelor de afaceri şi capacitatea întreprinderilor de a desfăşura activităţi economice fără prezenţă fizică.
De asemenea, Comisia va prezenta o propunere privind realocarea drepturilor de impozitare în 2022, odată ce vor fi convenite aspectele tehnice ale convenţiei multilaterale.
Agenda fiscală a Comisiei este complementară acordului OCDE, însă este mai amplă decât doar elementele vizate ale acestuia. Până la sfârşitul anului 2023, va fi publicat, de asemenea, un nou cadru pentru impozitarea întreprinderilor în UE, care va reduce sarcina administrativă pentru întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în diferite state membre, va elimina obstacolele fiscale şi va crea un mediu mai favorabil întreprinderilor în cadrul pieţei unice.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.