Asociaţia Constructorilor Navali (ANCONAV) din România a anunţat că a înaintat mai multe propuneri pentru a fi incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), dar acestea nu apar în varianta finală, precizând că industria construcţiilor de nave a fost puternic afectată de pandemia COVID-19, iar acestă criză va duce la disponibilizări din marile şantiere, la taxe şi impozite mai puţine colectate la bugetul de stat şi la pierderea capacităţii de producţie la Marea Neagră.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
ANCONAV a transmis luni, o scrisoare deschisă către premierul Florin Cîţu şi miniştrii Claudiu Năsui, Cătălin Drulă, Cristian Ghinea. 
 
ANCONAV afirmă că a înaintat mai multe propuneri către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, pentru a fi incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) elaborat de Ministerul Fondurilor Europene.
 
Una din propuneri se referă la promovarea unor facilitaţi ce vizează transportul maritimo-fluvial şi implementarea unor tehnologii moderne, fapt ce va determina obţinerea unui transport cu impact negativ minim asupra mediului.
 
“Aceste facilitaţi cu caracter temporar pot duce la stimularea comenzilor de nave noi sau retehnologizarea navelor existente, cu condiţia ca soluţiile tehnice să promoveze principiile Green Deal şi Blue Growth ale Uniunii Europene”, menţionează sursa citată. 
 
O altă propunere se referă la implementarea unei scheme de reînnoire a navelor aflate sub pavilion românesc.
 
“Acest sistem ar fi menit să promoveze decarbonizarea şi digitalizarea sectorului maritim, în conformitate cu acordul european şi agenda de digitalizare. Acesta încurajează inovarea, creşterea industrială regională şi ocuparea forţei de muncă, pe întregul lanţ valoric maritim. De asemenea, ar contribui la păstrarea suveranităţii tehnologice maritime strategice a UE şi implicit a României, precum şi a capacităţilor de producţie maritimă”, a precizat  ANCONAV. 
 
Asociaţia Constructorilor Navali a mai propus dezvoltarea unei strategii de transport a României prin înfiinţarea unei companii naţionale de transport maritim. 
 
“Prin intermediul unui astfel de demers, România poate dezvolta o strategie sustenabilă de securitate a transportului naval ce va putea aduce beneficii tuturor sectoarelor economice direct implicate (activitate portuară, şantiere navale, furnizori de servicii din domeniul transporturilor) dar si economiei regionale, prin asigurarea furnizării/livrării de materii prime si produse. În acest sens, o dovadă elocventă a reuşitei unei iniţiative de acest gen, o reprezintă modelul anilor '70, când înfiinţarea unei companii naţionale de transport a stat la baza dezvoltării sectorului naval in Romania”, a menţionat sursa citată. 
 
O altă propunere vizează implementarea unor programe suport pentru forţa de muncă din domeniul naval ce vizează dezvoltarea abilitaţilor digitale şi atragerea de noi resurse umane în acest domeniu strategic.
 
“Cu toate acestea, în ciuda importanţei acestui sector de activitate – transportul naval, am constatat cu dezamăgire că acesta nu a fost cuprins în niciunul din capitolele de investiţii din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, deşi includerea in acest program ar fi reprezentat pentru ţara noastră o oportunitate menită a crea, prin intermediul acestei industrii, poli de sustenabilitate viabilă ai economiei româneşti”, a transmis Asociaţia Constructorilor Navali. 
 
ANCONAV menţionează că industria construcţiilor de nave a fost puternic afectată de pandemia COVID-19 cu efecte negative majore asupra şantierelor şi furnizorilor acestora, care sunt dependenţi de economia mondială. 
 
“Reducerea considerabilă a comerţului internaţional, lipsa mobilităţii forţei de muncă, neîncrederea investitorilor şi incertitudinea economică, toate acestea au avut drept consecinţă stoparea contractărilor de noi proiecte. În anul 2020, comenzile pentru nave din Europa au scăzut cu 62% în tonaj şi 77% în valoare, comparativ cu 2019, cu impact negativ asupra întregului lanţ de aprovizionare. Scăderea numărului de comenzi de nave noi s-a resimţit la nivelul industriei navale româneşti şi estimăm că această criză se va adânci şi mai mult în anul curent. Acest fapt va avea o serie de consecinţe negative concrete, după cum urmează: disponibilizări din marile şantiere, mai puţine taxe şi impozite colectate la bugetul de stat şi, poate cea mai grava pe termen lung, pierderea capacităţii de producţie la Marea Neagră”, se mai arată în scrisoarea deschisă. 
 
ANCONAV menţionează că aceste aspecte nefavorabile sunt vizibile, încă de la începutul crizei, şi în cadrul şantierelor navale româneşti. 
 
“Construcţiile navale se caracterizează prin termene de execuţie foarte lungi, în medie 2-3 ani din momentul contractării până la livrarea unui proiect, iar pe toată această perioadă, depind puternic de buna funcţionare a lanţului de aprovizionare, optimizarea acestuia asigurând respectarea termenelor contractuale pe tot parcursul procesului de producţie”, a explicat Asociaţia Constructorilor Navali. 
 
Aceasta solicită luarea de măsuri pentru salvarea locurilor de muncă din aceste şantiere. 
 
“Este greu de intuit dacă 2021 va aduce modificări majore, dar deja resimţim o accentuare puternică a efectelor negative ale pandemiei. Astfel, solicităm luarea de măsuri concrete de susţinere, pentru a putea salva locurile de muncă din aceste şantiere, pentru a asigura capacitatea strategică de producţie de nave de la Marea Neagră şi, nu în ultimul rând, pentru a transforma România într-un pol de competitivitate în industria navală europeană, prin: o abordare sectorială care să susţină şi să dezvolte industria navală – soluţii viabile şi predictibile care să creeze oportunităţi de investiţii; acţiuni concrete pentru a stimula cererea internă – mai multe comenzi din piaţa internă”, se mai arată în document.
 
Asociaţia Constructorilor Navali din Romania, ANCONAV, reprezintă, începând cu 1995, anul înfiinţării, interesele şantierelor navale şi ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente şi materii prime din România, atât pe plan naţional, cât şi internaţional.
 
La nivel naţional, şantierele navale au un impact major asupra economiei, industria construcţiilor de nave asigurând locuri de muncă pentru aproximativ 20.000 de angajaţi, iar cifra de afaceri realizată de şantierele navale reprezintă 1% din Produsul Intern Brut.
 
Datorită celor nouă şantiere navale care funcţionează în România, ţara noastră se situează printre primele 5 ţări europene producătoare de nave, având de asemenea, un număr semnificativ de personal implicat in aceasta industrie.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.