Volumul „Impudoare. Despre „eu” va fi vorba” de Gabriel Liiceanu, editată de Humanitas, este disponibil pentru precomenzi cu autograful autorului pe site-urile Lib Humanitas , Cărtureşti, Diverta, Libris.ro şi librarie.net. Cartea va fi în librării din 5 noiembrie.
„Impudoare” invită cititorii la curajul privirii lăuntrice, la o introspecţie chirurgicală deopotrivă a metehnelor şi a ameţitoarelor înălţimi sufleteşti de care e capabil omul. O călătorie prin lumile nevăzute ale minţii şi spiritului, pe urmele străinului numit „Eu”. O carte a frazelor memorabile şi surprinzătoare menite să treacă dincolo de „selfie", „Impudoare“ este cartea anului 2021 la Humanitas.
„Vieţile noastre, în singurătatea lor, pot fi asemănate, pentru a folosi o vorbă a lui Platon, cu o „panglică de măsurat fără semne pe ea“. Am o viaţă. Iată, iau părţi din ea şi, povestindu-le, le pun în vitrină. Scoţându-le în lume, pun semne pe panglica vieţii mele. O fac cu gândul că, astfel „însemnată“, viaţa mea ar putea fi folosită ca unitate de măsură. Veţi afla, astfel, doamnelor şi domnilor, dacă viaţa voastră e mai frumoasă sau mai urâtă decât a mea. Dacă are mai multe suişuri şi coborâşuri în ea. Dacă avem mai multe lucruri care ne leagă sau o grămadă care ne despart. Dacă iubim, urâm, ne indignăm, suferim, ne ascundem sau ne dăm pe faţă, mai degrabă la fel sau neasemănător”, spune Gabriel Liiceanu.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
La precomandă, cartea cu autograf costă 45 de lei.
Fragmente din capitolul: „Eul şi necunoscutul din mine”
„Impudoarea filozofiei. Dezbrăcarea sufletului şi proza „scrutativă“ a lumii - Bănuiesc că există un raport între dezbrăcarea trupului şi dezbrăcarea sufletului şi că iubire există atunci când sunt învinse, simultan şi prin corelaţie, aceste două pudori. Atunci suntem uşori şi liberi. Tot ce este ascuns în noi - nevăzut şi ne exprimat - iese afară; intimul este expus în faţa celuilalt şi, în felul acesta, singurătatea esenţială a fiinţei noastre este învinsă.
Dar ce ar fi să ne imaginăm o clipă că miza vieţii se joacă mai degrabă în nevăzut? Că există o dezbrăcare şi o impudoare mai profunde decât dezgolirea unui trup? Că există o impudoare a spiritului şi că de la dezbrăcarea lui începe filozofia şi, cu ea, toate „ştiinţele spiritului“? Oricât de lentă, dezbrăcarea unui trup ajunge de îndată la limită, şi limita e trupul gol însuşi. Dar dezbrăcarea unui suflet? Unde e limita lui? Doar punându-ne întrebarea asta s ar putea să ne dăm seama cât de „îmbrăcaţi“ suntem şi cum nici o viaţă, oricât de lungă, nu ne ar fi de ajuns pentru a ne dezbrăca, până la capăt, sufletul. Nimeni nu şi a văzut vreodată „sufletul gol“ şi nimeni nu a ajuns să i contemple cuiva sufletul în toată goliciunea lui.
Ce ar fi, deci, să trecem de la desfrâul privirii care dezbracă un trup la „desfrâul“ scrutării nevăzutului din noi? „Ce ar fi să-i dezbrăcăm mai degrabă sufletul?“, îi întreabă Socrate pe prietenii lui când aceştia, lăudându-i frumuseţea lui Charmides, vor să-i propună tânărului să-şi dezgolească o clipă trupul. Socrate ştie de fapt că dacă vor începe de aici, de la sufletul lui Charmides, nu vor mai ajunge niciodată la trupul lui. Căci sufletul fiind infinit - „întins în toate direcţiile“, spunea Heraclit -, operaţia dezvăluirii lui va fi la rândul ei infinită.
Cu această întrebare - „Ce ar fi să-i dezbrăcăm mai degrabă sufletul?“ - Socrate deschide galeria marilor dezbrăcători de suflete din istoria omenirii. Iar proza scrutativă a lumii, care se deschide odată cu întrebarea lui Socrate, cea care se încăpăţânează să privească în nevăzut, în lăuntrul şi în cel mai adâncul nostru, va deveni o direcţie în cultura Occidentului. Ea va porni de la eu ca nucleu al conştiinţei şi al conştiinţei de sine şi va ajunge dincolo de el, la sine, la Dumnezeul din noi, la inconştient şi la necunoscutul din noi. Marii dezbrăcători de suflete vor fi deopotrivă filozofi, întemeietori de religii, autori de jurnale celebre, moralişti, scriitori, psihologi. Se vor numi Socrate, Isus, Marc Aureliu, Augustin, Pascal, Kierkegaard, Dostoievski, Jung, Kafka, Musil, Noica, Cioran…”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.