O descoperire remarcabilă făcută într-o magazie regală de la Hampton Court, urmată de restaurare atentă, a dus la scoaterea la iveală a tabloului "Susanna and the Elders", un adevărat Gentileschi pierdut, scrie The Guardian.
"Numele unei femei trezeşte îndoieli până când lucrările sale sunt văzute", îi scria artista Artemisia Gentileschi unui colecţionar al picturilor sale în 1649, asigurându-l apoi că pânzele sale "vor vorbi de la sine". A fost nevoie de trei secole şi jumătate pentru ca numele lui Gentileschi să iasă triumfător din umbra istoriei artei, dar a fost nevoie de şi mai mult timp pentru ca unul dintre tablourile sale uitate să reapară din întuneric.
"Este cu adevărat super-excitant", a declarat pentru The Observer Anna Reynolds, adjunct al inspectorului tablourilor din Colecţia Regală. "Pur şi simplu nu se putea vedea calitatea picturii sub murdărie până acum, şi este autentic iar această descoperire a venit ca urmare a reputaţiei recent restabilite a Artemisei. Fusese atribuită greşit şi lăsată în depozit timp de mulţi ani şi nimeni nu se uitase mai atent la ea".
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Tabloul redescoperit, expus la Castelul Windsor în ultimele zile, este considerat o completare esenţială a operei lui Gentileschi, oferind indicii despre perioada petrecută la Londra la sfârşitul anilor 1630, când a lucrat pentru scurt timp alături de tatăl ei, Orazio, la curtea engleză. Şi mai remarcabil este faptul că subiectul său face parte din preocupările artistei. În mod infam, adolescenta Gentileschi a fost violată în Italia de un alt artist, Agostino Tassi, în atelierul tatălui ei, iar apoi a fost interogată şi torturată la procesul acestuia. Transcrierile arhivate ale procesului arată că Tassi a fost în cele din urmă condamnat.
Pictura reprezintă povestea biblică a Susanei, despre care se spune că ar fi respins avansurile a doi bărbaţi în grădina sa şi apoi a fost condamnată la moarte după ce a fost acuzată în mod fals de infidelitate. Gentileschi pune un accent neobişnuit pe eforturile Susannei de a se sustrage bărbaţilor în această tratare a poveştii, una dintre cele câteva realizate de artistă, iar Reynolds consideră că "pare să fi simţit o afinitate strânsă cu Susanna".
Descoperirea, făcută de curatorii Royal Collection Trust, în special de istoricul de artă şi fostul angajat dr. Niko Munz, a avut loc în timpul încercărilor de a urmări toate tablourile vândute în Europa după execuţia lui Carol I, printre care se numără şapte tablouri înregistrate de Gentileschi. Se credea că doar un autoportret bine cunoscut a supravieţuit.
Experţii au fost chemaţi pentru a confirma descoperirea, iar apoi, în mod mai concludent, ţesătura îndepărtată de pe spatele pânzei a dezvăluit literele CR de la Carolus Rex, care îl reprezintă pe Carol I.
Gentileschi fusese invitată la Londra într-un moment în care faima sa era la apogeu. În anii următori, însă, interesul pentru picturile baroce din secolul al XVIII-lea a scăzut, iar lucrările ei au fost stocate şi atribuite greşit unui alt artist italian mai puţin important, înainte de a fi atribuite în mod eronat Şcolii Franceze.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.