Silviu Purcărete a cerut Senatului UNITER să-i retragă nominalizarea la Premiile UNITER de anul acesta, în contextul în care regizoarea Carmen Lidia Vidu a luat poziţie faţă de excluderea generaţiei de tineri regizori, excluderea totală a femeilor de la premiile principale şi validarea abuzului prin prezenţa regizorului Andriy Zholdak la secţiunea „cea mai bună regie”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Odată demascat, cum aflu, că am 72 de ani, că sînt de parte bărbătească, ca să nu mai pomenim, Doamne fereşte, şi de alte beteşuguri incorecte politic, mi-am dat şi eu seama că nominalizarea mea pentru un premiu de regie este în răspar cu aşteptările unor tineri confraţi şi surori şi generatoare de agitaţie şi indignări. Mulţumind adînc celor cinci membri ai juriului pentru «rătăcirea» de a mă fi înscris pe lista candidaţilor la premiu, vă rog sa luaţi în considerare retragerea mea dintr-o competiţie pe care nu mi-am dorit-o şi nu mi-o doresc neapărat şi care provoacă atîta amărăciune şi parapon”, este mesajul regizorului către Senatul UNITER.

El continuă: „Se ştie că în vremuri grele, cu resurse de hrană împuţinate, mamiferele bătrîne sînt îndepărtate şi sacrificate pentru salvarea exemplarelor tinere, iar noi trăim, într-adevăr, vremuri grele. Spre împăciuire şi armonie, propun ca, în locul candidaturii mele, juriul sau chiar Senatul însuşi să desemneze pe unul din tinerii sau, mult mai corect, pe una din tinerele leoaice ale regiei româneşti. Nimic ironic, doar respect pentru vocea Naturii!”. 

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

În contextul nominalizărilor la ediţia de anul acesta a galei Premiilor UNITER, peste 1.000 de oameni de teatru au semnat petiţia Declic pentru Retragerea nominalizării lui Andriy Zholdak la categoria „cel mai bun regizor” a galei Premiilor UNITER.

„Am fost revoltaţi de nominalizarea făcută de juriul UNITER. Andriy Zholdak este cunoscut pentru agresiuni psihologice şi fizice asupra actorilor cu care lucrează”, se arată în textul petiţiei. 

„Anul acesta, care a fost marcat în teatrul românesc de o dezbatere profundă asupra abuzurilor, juriul UNITER nominalizează un regizor care a agresat în faţa întregii echipe în seara unei premiere una din actriţele din distribuţie. Acest act nu este o supoziţie, un zvon şi nu face parte din sfera privată, neatacând prezumţia de nevinovăţie aşa cum se pretinde de multe ori în mod absurd în cazurile de abuz. Este un act recunoscut, în care au existat martori care au alertat poliţia. La aproape fiecare proiect al acestui regizor acelaşi tip de comportament se repetă şi el continuă să fie validat de instituţiile teatrale importante din România. În solidaritate cu victimele abuzului din teatrul românesc şi din dorinţa de a putea lucra în condiţii normale şi sigure în timpul repetiţiilor, solicităm Senatului UNITER excluderea regizorului Andriy Zholdak la categoria „cel mai bun regizor”. Considerăm că un regizor bun trebuie în primul rând să ştie să lucreze cu actorii fără violenţă psihologică sau vătămare corporală şi să îşi respecte colaboratorii”, scriu semnatarii petiţiei.

Între semnatari: Carmen Lidia Vidu, regizoare, Oana Stoica, critic de teatru, Velica Panduru, scenografă, Diana Dumbrava, actriţă, Ada Galeş, actriţă, Alexandra Badea, regizoare, Ramona Dumitrean, actriţă, Eugen Jebeleanu, regizor, Cristina Modreanu, critic de teatru, Andrei Majeri, regizor, Nicoleta Lefter, actriţă, Vlad Bîrzanu, actor, Olga Diana Torok, actriţă, Botond Nagy, regizor.

Replica Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova în legătură cu retragerea nominalizării regizorului Andriy Zholdak la categoria „cel mai bun regizor”.

„Teatrul Naţional „Marin Sorescu” a luat act de petiţia iniţiată de regizoarea Carmen Lidia Vidu, prin care se cere Senatului UNITER retragerea nominalizării regizorului Andriy Zholdak la categoria cel mai bun regizor. Regizorul ucrainean a pus în scenă la Craiova în 2022 un aplaudat spectacol „Femeia mării”, care a întrunit sufragiile juriului de selecţie UNITER compus din cinci personalităţi ale teatrului românesc contemporan. Colaborarea cu regizorul ucrainean Andriy Zholdak, proiect propus teatrului nostru cu patru ani înainte, s-a realizat la iniţiativa regretatului George Banu care a fost consultantul artistic al spectacolului, prezent pe perioada repetiţiilor. Domnul Zholdak a fost recomandat la Craiova ca un creator original şi un regizor important, iar ecourile din presa de specialitate sunt elogioase atât la adresa spectacolului “Femeia mării”, cât şi a alor spectacole realizate de acesta în ţară şi în străinătate. Ţinem să menţionăm că relaţiile de muncă şi colaborare artistică dintre Andriy Zholdak şi echipa artistică a Naţionalului craiovean s-au derulat în cele mai bune condiţii şi nu am înregistrat nicio situaţie nedorită. Astăzi, conducerea teatrului s-a întâlnit cu colectivul de producţie şi cu echipa artistică a spectacolului “Femeia mării”. S-a discutat pe acest subiect, iar colegii noştri au reiterat cele spuse mai sus. Echipa Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova a fost şi este întotdeauna împotriva oricărui comportament inadecvat în acest sens protejând angajaţii şi colaboratorii prin prevederi clare şi concrete prevăzute în Regulamentele Teatrului şi în Codul de Etică”.

Referitor la controversele iscate în jurul nominalizărilor din acest an la Premiile UNITER, regizorul Tompa Gabor, director general al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, a transmis un mesaj: 

„Consider inacceptabilă ideea retragerii nominalizării lui Andriy Zholdak de către juriu la premiul pentru regie, în urma petiţiei unui grup activisto-ideologic, bazată pe o narativă mincinoasă, exagerată, deformată şi umflată de către presa din România, în contextul spectacolului „Rosmersholm” de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, de la premiera căruia au trecut exact 6 ani! Pe vremea aceea au apărut titluri bombastice şi şocante, de gen „actriţă bătută de regizorul ucrainean”, care s-au dovedit a fi cu totul neadevărate în urma anchetei şi investigării pe care am întreprins-o imediat după eveniment. Menţionez că de atunci spectacolul a luat numeroase premii la festivaluri internaţionale, inclusiv Cel Mai Bun Spectacol, Cea Mai Bună Actriţă, Cel Mai Bun Decor la Festivalul Naţional de Teatru, POSZT, de la Pécs, şi a fost invitat la Olimpiada de Teatru de la St.Petersburg, precum şi la Festivalurile Ibsen de la Oslo şi Tokyo. E adevărat că au fost şi atunci activiste şi activişti, urmaşi demni ai cenzorilor din epoca comunistă, care au cerut retragerea premiilor şi autocritica(!!) juriului. Exact ca în cazul „Proştilor sub clar de lună” regizat de Lucian Pintilie la Teatrul Bulandra în anul 1962, unde în urma directivelor tovarăşului Dumitru Popescu „Dumnezeu”, criticii au declarat că „au văzut greşit spectacolul”!!!
Am convingerea că acest tip de activism neobolşevist, influenţat de ideologia „woke” şi „cancel culture”, este deosebit de nociv şi pune în pericol creaţiile artistice de mare valoare. Ca director general al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj şi, în special, ca preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa protestez împotriva unor asemenea demersuri care amestecă ideologii extremiste în judecăţile de valoare estetică. Totodată atrag atenţia că persecutarea continuă a unui regizor ucrainean de excepţie prin repetate presiuni ideologice transmite un mesaj extrem de negativ şi poate avea consecinţe nefaste în contextul evenimentelor politice tragice din zilele noastre”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.