Pe 28 mai a avut loc finisajul expoziţiei-eveniment „Victor Brauner: Invenţii şi magie”, care s-a bucurat de un interes extraordinar din partea publicului din România şi de peste hotare, peste 26.000 de persoane vizitând retrospectiva dedicată artistului suprarealist.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Expoziţia a fost mediatizată intens în presa naţională, dar a avut şi puternice ecouri internaţionale, regăsinduse în paginile prestigioaselor publicaţii, precum: Der Standard (Austria), Artshebdomédias (Franţa), InterwievFrancophone (Franţa), Tagesspiegel (Germania), Artportal (Ungaria), Nyugati Jelen (Ungaria), IlGiornalleDell`Arte (Italia), La Jornada (Mexic), Dans (Serbia), ArtsandCollections (Marea Britanie), Art Daily (SUA), Le Figaro (Franţa), Le Monde (Franţa), le Quotidien de l`Art (Franţa), FAZ (Germania), La Republica (Italia), La Stampa (Italia), La Vanguardia (Spania), Apollo Magazine (Marea Britanie), The Burlington Magazine (Marea Britanie), La LibreBélgique (Belgia) etc.

Expoziţia „Victor Brauner: Invenţii şi Magie”, organizată la Muzeul Naţional de Artă din Timişoara, a atras un număr record de vizitatori, peste 26.000 de persoane. Doar cu ocazia vernisajului, 6.000 de persoane au trecut pragul expoziţiei, iar 3.000 de iubitori de artă au venit la Muzeul Naţional de Artă din Timişoara pentru a admira această expoziţie-eveniment, cu ocazia Zilei Mondiale a Muzeelor, care a avut loc în luna mai.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Expoziţia „Victor Brauner: Invenţii şi magie” a fost un eveniment finanţat de Consiliul Judeţean Timiş, organizat de Muzeul Naţional de Artă Timişoara, coorganizat de Centrul Pompidou Paris, Fundaţia Art Encounters şi Institutul Francez din România.

Evenimentul a beneficiat de un împrumut excepţional de la Centrul Pompidou, Paris, (40 de lucrări), alături de lucrări din colecţiile muzeelor Saint-Étienne Métropole (MAMC+), Musée Cantini Marseilles şi ale altor muzee din România sau din colecţii private şi din străinătate. Această retrospectivă prezintă astfel întreaga carieră a artistului, din anii 1920 până în anii 1960, şi creaţia sa în diverse spectre artistice (pictură, desen, obiect, sculptură).

„Ca manager al MNArT, ca profesionist şi ca simplu cetăţean al Capitalei Europene a Culturii sunt copleşit de marea ocazie de a găzdui o expoziţie de o asemenea anvergură. Iubitorii de artă ai Timişoarei şi nu numai au trăit acest eveniment ca pe o curajoasă provocare şi ca pe o experienţă menită să contribuie la o cunoaştere aprofundată a evoluţiei curentului suprarealist. Numărul mare de vizitatori al expoziţiei demonstrează o dorinţă de descifrare a unei arte al cărei autor este prezent în muzeele şi colecţiile din întreaga lume”, a spus Filip Petcu, directorul Muzeului de Artă din Timişoara. 

Expoziţia-eveniment a fost susţinută de un catalog în limba română şi engleză, ce curprinde lucrări academice ale specialiştilor români şi străini - Camille Morando, Cătălin Davidescu, Catherine Hansen, Radu Stern, Bernard Blistène, Irina Cărăbaş, Andreea Foanene, Diana Marincu, o biografie Victor Brauner şi fotografii vechi, selectate de curatoarea Camille Morando.

Catalogul este disponibil în reţelele de librării: Cărtureşti, Humanitas. Librarium, La Două Bufniţe şi Kyralinaeste.

„Pe 28 mai am avut finisajul uneia din cele mai spectaculoase retrospective organizate în România, o expoziţie-manifest, pentru că a adus în atenţia publicului românesc opera lui Victor Brauner, un artist extrem de relevant pentru evoluţia suprarealismului global. A fost un efort colectiv, care a implicat Centrul Pompidou, Muzeul Naţional de Artă din Timişoara, Fundaţia Art Encounters şi Institutul Francez, alături de susţinerea generoasă a Consiliului Judeţean Timiş şi a altor parteneri privaţi. După 3 luni de la debutul acestui mare eveniment, putem spune că au trecut pragul MNArT circa 26.385 persoane, iar expoziţia a fost reflectată la superlativ în numeroase publicaţii din Austria, Franţa, Germania, Italia, Statele Unite, Mexic, Marea Britanie, Belgia, Spania, Ungaria, Serbia şi, desigur, România. Sunt deosebit de mândru şi fericit că am reuşit astfel să democratizăm accesul şi înţelegerea artei lui Victor Brauner, că am putut s-o avem din nou alături de noi, la închiderea retrospectivei, pe Camille Morando, o curatoare de excepţie şi cea care s-a îngrijit de apariţia splendidului Catalog Victor Brauner”, a declarat Ovidiu Şandor, preşedintele Fundaţiei Art Encounters.

Prin cea mai importantă retrospectivă Victor Brauner din Europa de Est, organizată în premieră în România, atenţia întregului mapamond, iubitor de artă, s-a axat pe seria de evenimente care vor marca „Timişoara 2023 - Capitala Europeană a Culturii”. Acest omagiu adus pictorului suprarealist născut la Piatra Neamţ a adus laolaltă o bună parte dintre lucrările sale din perioada 1920–1960.

Camille Morando, curatoarea expoziţiei, a selectat în jur de 100 de picturi, desene, sculpturi, ilustraţii de carte şi documente care au reuşit să ofere o perspectivă clară asupra creaţiei şi vieţii lui Victor Brauner, asupra universului său academic, care combină fin umorul cu introspecţia, ludicul cu misterul.

Unul dintre cele mai aşteptate evenimente din cadrul programului cultural Timişoara-Capitală Europeană a Culturii 2023 este expoziţia „Brâncuşi: Surse româneşti & perspective universale”, curatoriată de Doïna Lemny. Aceasta va reuni lucrări emblematice ale artistului, atât din perioada de tinereţe, cât şi din anii de maturitate, creionând astfel traiectoria care a impus lucrările lui Brâncuşi în patrimoniul universal. Este primul eveniment de o astfel de anvergură, în ultimii 50 de ani, în România.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.