Léone-Noëlle Meyer din Franţa, în vârstă de 80 de ani, a pus capăt luptei în justiţie pentru recuperarea pânzei "La bergère rentrant des moutons", de Camille Pissarro, furată de nazişti de la părinţii săi adoptivi , potrivit BBC.
Léone-Noëlle Meyer a descoperit lucrarea într-o galerie din Oklahoma în 2012, dar a intervenit dreptul de prescripţie, astfel încât nu a mai putut să o pretindă.
Marţi, ea a anunţat că a renunţat la procesul prin care tabloul de Pissarro ar fi trebuit să fie returnat din SUA în Franţa.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
"Am fost auzită, dar nu ascultată", a declarat Meyer. "După toţi aceşti ani, nu am altă soluţie decât să iau act de faptul că ar fi imposibil să conving ambele părţi", a scris ea într-o declaraţie.
Universitatea din Oklahoma, unde a fost găsit tabloul, a ameninţat că o dă în judecată pe Meyer dacă nu renunţă la proces. Un tribunal american a stabilit că ea a încălcat o înţelegere pe care a negaciat-o în trecut.
Meyer va renunţa la toate drepturile pentru tablou, în timp ce universitatea a dat asigurări că acesta va fi prezentat în Franţa şi SUA la fiecare trei ani, ca parte a înţelegerii. Pânza va fi însoţită de un mesaj despre istoria familiei Meyer.
Léone Meyer voia să păstreze în Franţa "La bergère rentrant des moutons", achiziţionat de tatăl adoptiv Raoul Meyer în anii 1930.
Pânza de Pissarro făcea parte dintr-o colecţie de opere de artă adunate de acest amator de artă evreu. În timpul ocupaţiei naziste, cuplul Meyer se refugiază la o familie de fermieri din Cantal şi Raoul se alătură Rezistenţei. El a încercat să pună la adăpost bunurile sale într-un seif de la Crédit foncier de France, la Mont-de-Marsan. Dar seiful a fost jefuit de germani în 1941 iar colecţia împrăştiată în condiţii obscure, aşa cum s-a întâmplat cu alte opere de artă care au aparţinut evreilor.
În doi ani, mai mult de 200 de colecţii au fost furate şi împrăştiate cu ajutorul unor intermediari şi negustori de artă.
După război, Raoul începe căutările pentru a-şi recupera colecţia de impresionişti. El a recuperat "La Bergère" în Elveţia, în 1951. Dar a intentat un proces celui care l-a deţinut, instanţele elveţiene au susţinut că termenul s-a prescris şi au refuzat restituirea. Apoi, tabloul a fost achiziţionat de un alt negustor, americanul David Finlay, personaj destul de controversat care apare într-un alt caz de furt cu opere de artă ale evreilor, cel al tabloului "Cueillette des Pois" (Bauer contra Toll). În 1957, un cuplu de colecţionari, Aaron şi Clara Weitzenhoffer, îl achiziţionează la rândul lor de la un curator din New York.
La moartea soţiei sale în 2000, Aaron Weitzenhoffer lăsase moştenire 33 de tablouri de impresionişti Muzeului "Fred Jones Jr." de la Universitatea din Oklahoma, între care şi "La bergère rentrant des moutons".
Într-o zi din 2012, Léone Meyer găseşte tabloul de Pissarro pe Internet. Ea decide să acţioneze în instanţă Universitatea din Oklahoma, cu scopul de a recupera tabloul tatălui ei.
Furat în timpul ocupaţiei naziste de la colecţionarul evreu Raoul Meyer, tabloul "La bergère rentrant des moutons", s-a aflat la Muzeul Orsay. Fiica adoptivă a lui Raoul Meyer, director la Galeries Lafayette din 1944 până în 1970, şi Muzeul din Oklahoma, şi-au disputat opera.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...