Piesa „Femeia mării” a celebrului autor norvegian Henrik Ibsen, pusă în scenă de regizorul ucrainean Andriy Zholdak la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, va avea primele reprezentaţii în 5,6 şi 11 februarie.
Primele reprezentaţii vor avea loc în datele de 5, 6, 11 februarie, de la ora 18.00, în Sala „Amza Pellea” a teatrului.
Câştigător al Premiului UNESCO pentru arte performative (2004) dar şi al celebrelor Premii Masca de Aur (Rusia) şi OPER (Germania), regizorul ucrainean de teatru şi operă Andriy Zholdak montează pentru prima dată la Naţionalul craiovean la propunerea lui George Banu, preşedinte de onoare al AICT - Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru şi consilierul artistic al proiectului „Femeia mării”.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Spectacolul „Femeia mării” de Henrik Ibsen, în traducerea lui Valeriu Andriuţă şi versiunea scenică a Ioanei Mălău, îi are în distribuţie pe actorii Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu şi Roxana Mutu.
Regia, co-scenografia, light-design-ul şi ilustraţia muzicală sunt semnate de către Andriy Zholdak, decorul şi creaţia video poartă semnătura lui Danilo Zholdak, costumele sunt semnate Yan Zholdak, iar muzica poartă amprenta lui Valentyn Silvestrov.
„În 1888, Ibsen a scris „Femeia mării”; suntem acum în 2022. Au trecut 134 de ani... timpurile şi semnificaţiile şi formele s-au schimbat parţial, dar în unele locuri au avut loc fracturi şi schimbări tectonice: în mentalitatea oamenilor şi mai ales cea a femeilor. Ellida mea este în viaţă astăzi, o întâlnesc adesea în diferite oraşe şi ţări în care călătoresc... Această Ellida de astăzi a moştenit de la prima Ellida (strămoşul-Ellida) aceeaşi „boală a mării”... aceeaşi naştere extraterestră... „sufletul” care într-un incubator ascunde şi are cusut adânc în el „alteritatea”. Ellida l-a primit ca testament, de la forţe superioare, prin calea Destinului şi serveşte drept protecţie împotriva oamenilor... care se află în preajmă, care o iubesc sau o dispreţuiesc. În plasma ei, în mintea ei, care nu este una obişnuită, mişcă milioane şi miliarde de neuroni care nu oglindesc lumea exterioară sau realitatea... ci viitorul oamenilor”, spune Andriy Zholdak.
Dramaturgul norvegian Henrik Ibsen (1828 - 1906) este unul dintre reprezentanţii dramei de idei din literatura mondială. Iniţiator al curentului modernist în teatru, Ibsen este unul dintre cei mai influenţi dramaturgi ai timpurilor sale, fiind cel mai frecvent jucat autor din lume, după Shakespeare. Respins şi neînţeles în Norvegia, Ibsen a trăit timp de 27 de ani în străinătate, în Italia şi Germania, revenind la Oslo de-abia în anii 1890.
„Piesa lui Ibsen e o capodoperă. Aici marele scriitor norvegian pleacă de la contextul cunoscut al unei familii nordice, context realist în care injectează cu geniu forţa simbolului. Femeia mării asociază cele două dispoziţii opuse şi dezvăluie sfâşierile unor personaje care, toate, îşi afirmă nevoia de altundeva. Nimeni nu e aici la locul lui şi, într-un fel, confirmă titlul celebru al unui roman de Milan Kundera - Viaţa este altundeva. Acest apetit de îndepărtare e sursa de suferinţă, dar totodată semn de rezistenţă căci fiecare, de la tinerele fete la protagonista piesei se sufocă în cadrul domestic, în satul izolat şi îşi doreşte accesul la un alt orizont, departe, altundeva. Străini în mijlocul cadrului cotidian, ei nu privesc decât spre un alt orizont… orizont dorit, dar periculos. Să le ascultăm visele şi să le împărtăşim nostalgiile”, a explicat George Banu.
Piesa „Femeia mării/ Fruen fra havet” (1888) este scrisă în Germania, iar premiera absolută a avut loc la Teatrul Christiania, pe 12 februarie 1889.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.