Premiera capodoperei „Oedipe” de George Enescu, în regia, decorul, costumele, luminile şi coregrafia poartă semnătura lui Stefano Poda, va avea loc în 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naţionale, la ora 18.30, la Opera Naţională Bucureşti. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.
Despre „Oedipe”, principala creaţie şi singura capodoperă de rezonanţă internaţională a artei lirice româneşti, care se regăseşte în repertoriul mai multor teatre prestigioase de operă din lume, marele compozitor George Enescu mărturisea: Nu mi se cuvine mie să declar dacă Oedipe este sau nu cea mai desăvârşită dintre lucrările mele. Tot ce pot spune este că, dintre toate, îmi este cea mai dragă. În primul rând, pentru că m-a costat luni de muncă şi ani de nelinişte. Apoi, pentru că am pus în ea tot ce simţeam, ce gândeam, în aşa fel încât mă contopeam uneori cu eroul meu. Nimeni nu m-ar crede dacă aş spune în ce stare de exaltare eram gândindu-mă la Oedipe şi compunând, notă cu notă, această operă imensă.
„Oedipe” de George Enescu este o monumentală tragedie lirică în 4 acte. Libretul operei este scris în franceză de Edmond Fleg. Oedipe a fost compusă de Enescu între 1921-1931, fiind dedicată soţiei sale, Maria Rosetti-Tescanu. Opera a fost inspirată, în special, de tragedia Oedip rege de Sofocle. Această monumentală lucrare este considerată una dintre piesele de teatru înalt reprezentative ale antichităţii greceşti, iar firul narativ este continuat de Oedip la Colonos şi Antigona (ambele de Sofocle).
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Despre premiera de pe scena operei bucureştene, regizorul Stefano Poda a declarat: Oedipe este despre noi toţi. Pentru mine această invitaţie de a lucra la Bucureşti acest spectacol reprezintă o mare, mare onoare. Am făcut acest spectacol de multe ori, am parcurs partitura şi de fiecare dată destinul mă duce cu gândul la această idee care reprezintă de fapt punctul de pornire al operei. Enescu, cu o viziune extraordinară, absoarbe tot acel ferment care în Franţa, la Paris, reprezenta epicentrul, rezumând totul, tot parcursul de cercetare muzicologică, dramaturgică, artistică şi filosofică. Aş spune psihanalitic de asemenea şi cu adevărat punctul culminant al unei reflecţii infinite care îi permite lui Oedip cu adevărat să abordeze dimensiunea tragică în sensul de universală, în sensul de atemporală, fără a deveni un individ închis. Noi toţi suntem Oedip. Fiecare dintre noi este şi Iocasta şi Laios, fiecare dintre personajele pe care Sofocle le abordează şi le oferă ca paradigmă a dezvoltării şi creşterii sentimentului de dezamăgire. Este impresionant că acest mesaj a pornit acum mai bine de 2000 de ani şi că George Enescu preia, amplifică şi relansează această reflecţie graţie unei muzici care este şi ea universală.
La prima sa reprezentaţie în 1936 la Paris, Oedipe a fost considerată un punct de cotitură în istoria operei. Cu o partitură complexă şi impunătoare, George Enescu a creat o experienţă muzicală care a încântat şi a provocat audienţa în egală măsură.
În distribuţia avanpremierei enesciene, îi regăsim pe următorii artişti lirici: Ionuţ Pascu (Oedipe), Marius Boloş (Tirésias), Dan Indricău (Créon), Andrei Lazăr (Păstorul), Ion Dimieru (Marele preot), Leonard Bernad (Phorbas), Damian Vlad (Străjerul), Daniel Filipescu (Thésée), Andrei Petre (Laïos), Oana Andra (Jocaste), Sorana Negrea (Sfinxul), Daniela Cârstea (Antigone), Andreea Iftimescu (Mérope), Zoica Şohterus (o femeie tebană). Alături de regizorul Stefano Poda şi dirijorul Tiberiu Soare, din echipa care va monta Oedipe pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, mai fac parte: Paolo Giani (regizor asociat), Silvia Sisto (asistent coregrafie), Mircea Pădurariu (asistent dirijor), Paula Stoica şi Claudia Machedon (asistenţi regie).
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.