A şaptea zi a Festivalului Naţional de Teatru 2022, propune, celor aflaţi în Bucureşti şi interesaţi de varietatea fenomenul teatral la noi şi în lume, peste douăzeci de manifestări şi evenimente legate de artele scenei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Cea de-a doua dezbatere inclusă în ediţia FNT 32 supune atenţiei moştenirea culturală a unei personalităţi a lumii teatrale unanim recunoscute: Hans Thies Lehmann, dispărut dintre noi cu doar o lună în urmă:

„Hans Thies Lehmann şi moştenirea teatrului postdramatic”, de la ora 11:00, la ARCUB, Sala Coloane, intrarea liberă, în limita locurilor disponibile. 
Profesorul Hans-Thies Lehmann va rămâne în lumea teatrului drept unul dintre cei mai proeminenţi cercetători în domeniul teatrului german. A fost preşedinte al Societăţii Internaţionale Brecht şi un expert de seamă în studiul operelor lui Bertolt Brecht şi Heiner Muller. Studiul său revoluţionar Postdramatic Theatre (1999) - tradus în prezent în peste douăzeci de limbi - a adus o contribuţie esenţială la teoretizarea teatrului internaţional contemporan şi a practicii spectacolului. Versiunea în limba română a apărut în anul 2009, sub auspiciile Festivalului Naţional de Teatru, curatoriat la acea vreme de Cristina Modreanu. Invitaţi: Victor Scoradeţ, critic, şi Andrei Măjeri, regizor. Moderator: Cristina Modreanu.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Ateliere de critică teatrală - Studentele şi studenţii secţiilor de Teatrologie din facultăţile de profil din ţară se întâlnesc virtual, între orele 11.00 - 13.00 (on line), cu criticul de teatru Oltiţa Cîntec într-un atelier a cărui temă este „Receptarea critică şi noile medii“. Eveniment cu circuit închis. 

Publicul FNT-32 este invitat să asiste la o nouă lectură performativă, prezentată în cadrul modulului Intersecţii în FNT/ Fragil. Dramaturgiile prezentului:

„Neputinţă”, „Bolovan” şi „N-am fost acolo”, producător: Festivalul Naţional de Teatru, 2022, coordonator: Bobi Pricop, spectacol-lectură urmat de discuţii cu publicul, intrare liberă, în limita locurilor disponibile. 
În cadrul actualei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru a fost lansat un concurs de piese scurte: Dramaturgie contemporană locală în FNT 2022. Din cele 45 de texte înscrise, juriul format din Maria Manolescu, Alina Nelega şi Peca Ştefan a ales trei texte ("Neputinţă" de Alexander Hartmann, "Bolovan" de Anamaria Feraru şi "N-am fost acolo" de Raluca Mirescu Ungureanu), pe baza cărora s-a coagulat o lectură performativă. Textele abordează problematici socio-politice acute şi explorează limbaje dramaturgice experimentale. 

„Ivanov”, de A.P. Cehov, producător: Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Muzică şi Teatru, regia şi scenografia Laura Avarvari, Claudia Ieremia, ora 17:00, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Sala Mică. Intrare liberă, în limita locurilor disponibile.

„Oameni singuratici”, de Gerhart Hauptmann, producător: Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, regia, scenografia, adaptarea textului şi universul sonor: Florin Caracala, ora 18:00, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” Bucureşti, Sala Studio

„Simfonia progresului”, de Nicoleta Esinencu, teatru-spălătorie, producători: teatru-spălătorie, Chişinău - Republica Moldova şi HAU Hebbel am Ufer, Berlin - Germania, spectacol în limba română moldovenească şi rusă cu traducere în limbile română şi engleză, ora 18:00, la Teatrul Odeon, Sala Majestic

„Macbett”, de Eugène Ionesco, producător:Teatrul Maghiar de Stat Cluj, regia Silviu Purcărete, decorul Helmut Stürmer; costumele: Lia Manţoc; muzica originală: Vasile Şirli, spectacol în limba maghiară cu traducere în limbile română şi engleză, ora 20:30, la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala „Ion Caramitru” (Sala Mare)

Macbett-ul lui Ionesco nu este o simplă întoarcere pe dos parodistică a capodoperei shakespeariene, ci o radiografie şi o deconspirare a unei vieţi publice abrutizate, apropiate de absurd. „Macbeth-ul lui Shakespeare este un monstru, în acelaşi timp şi o marionetă, desigur, iar Lady Macbeth e şi ea un monstru. Macbett-ul meu nu este un monstru. E doar la fel de laş, ticălos şi avid de putere ca Duncan, Banco, Glamiss sau Candor. Este un om obişnuit", spunea Ionesco despre piesa sa acidă care pune în scenă goliciunea intelectuală şi morală a omului.

„Mamă”, de Marta Barceló, producător: Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, regia: Mariana Cămărăşan, ora 20:30, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Sala Atelier

„Întoarcerea acasă”, de Matei Vişniec, producător: Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava, regia: Botond Nagy, ora 21:00, Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei” (Izvor)

„Curtea minunilor”, de Iakovos Kambanellis (premieră), coproducători: Teatrul Naţional Radiofonic 2022 şi Fundaţia Culturală Greacă, adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru, ora 23.00, la Radio România Cultural şi online pe: www.eteatru.ro , în colecţia FNT 2022

Istalaţiile performative, imersive sau tip aplicaţie, care pot fi accesate pe perioada desfăşurării FNT:

„Turnul #urmatorulnivel”, de Ionuţ Sociu, Alexandru Mihăescu şi Teatrul Basca, producători: Teatrul Basca şi StageOn, regia Alexandru Mihăescu, orele 14.00, 16.00, 17.00, 18.00 ARCUB, Sala Bolţilor. Accesul se face prin înscrierea la: am.tirlea@yahoo.co.uk

„Les Loges”/ „Cabinele”, instalaţie imersivă în jurul scrierilor dramatice contemporane, producător: Théâtre Nouvelle Génération, Centre dramatique national de Lyon, coproducător: ARTCENA, cu sprijinul Institutului Francez din România, o instalaţie de Joris Mathieu şi Nicolas Boudier împreună cu Haut et Court

„Les Loges”/ „Cabinele”/ „Lojele” este un dispozitiv pentru un spectator, la confluenţa creaţiei digitale şi medierii, care îşi propune să promoveze şi să încurajeze descoperirea scrisului dramatic contemporan, printr-o experienţă digitală sensibilă. Instalaţie în limba franceză, cu versiune în limba engleză, 5-13 noiembrie, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Sala Media Foaier (zilnic între orele 10.00-20.00 - Intrare liberă.

„The Walks”, de Rimini Protokoll, producător: Rimini Protokoll şi creart/Teatrelli, în parteneriat cu Goethe-Institut Bucureşti, textul şi regia: Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel, spectacol în limba română, germană, engleză, franceză, italiană, spaniolă (la alegere). Cei ce doresc să experimenteze acest spectacol-aplicaţie în cadrul FNT, pot obţine gratuit un cod de activare, prin transmiterea unui e-mail în acest sens la adresa teatrelli@creart.ro.

„Insula de Teatru VR”, RICHARD III, de W. Shakespeare, instalaţie performativă, producător: Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sf. Gheorghe cu sprijinul AFCN, regia şi decorul Eugen Gyemant. Spectacolul este segmentat în 13 episoade cu subtitrare în limba engleză. Instalaţia se poate vizita cu 2 (două) ore înaintea spectacolelor programate la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, în Foaierul de Marmură (Parter). Intrare liberă.

„Worker of the Year”, de Tudor Ganea, Home delivered performance, (producători: ARCUB şi Centrul Cultural Clujean, un concept de: Ioana Păun şi Flavia Giurgiu. Informaţii şi înscrieri pentru obţinerea kit-ului la: ralu.felezeu@yahoo.com sau un mesaj la 0747261346.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.