Expoziţiile din Art Safari dedicate marelui pictor Constantin Artachino (1870-1954) şi artistei contemporane Ondine Slimovschi (n. 1982) se vor vedea la Iaşi, în perioada 20 septembrie-20 octombrie.
Expoziţia Constantin Artachino va fi la Muzeul Etnografic al Moldovei, iar cea dedicată lui Ondine Slimovschi, la Muzeul de Artă din Iaşi (Sala Rotondă), în cadrul Complexului Muzeal Naţional "Moldova" - Palatul Culturii.
Constantin Artachino a debutat sub auspiciile Simbolismului, preluând influenţe din zona Academismului, dar şi ale Postimpresionismului. Întreaga sa creaţie a rămas însă sub semnul execuţiei extrem de elegante şi de echilibrate, în linii şi contururi clare, perfect armonizate. Picturile artistului dau adesea impresia de monocromie, în sensul în care se observă reducerea semnificativă a contrastelor la o singură culoare dominantă.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Datorită originii familiei sale (portul Artachi, de la Marea Marmara, Imperiul Otoman), a fost atras de lumea orientală şi balcanică. A pictat mult în Bulgaria, la Sofia, Silistra şi Balcic, în Dobrogea, de la elemente de arhitectură, până la figuri umane şi port tradiţional.
Artistul impresionează şi în zilele noastre cu echilibrul şi precizia lucrărilor sale, dar şi cu realismul tulburător surprins în Dobrogea sau pe malurile Dunării. Lucrările prezente acum în expoziţie provin de la muzee din toată ţara, dar şi din colecţii private.
Constantin Artachino a fost prieten bun cu pictorul român Ştefan Luchian (1868-1915). S-au împrietenit la studii la Paris şi apoi au fost de nedespărţit. Au înfiinţat Societatea „Ileana”, în 1897, unde militau pentru dezvoltarea artelor din România şi au pictat împreună două biserici. În semn de iubire, Artachino i-a făcut un portret prietenului său, „Luchian îndrăgosit”, care poate fi admirat în cadrul expoziţiei.
Ondine Slimovschi este o artistă a mitologiei senine, a bestiarului basmelor frumoase, ilustrând interesul activ al artistei faţă de melanocolia esteticii din secolul al XIX-lea.
Explorează figura feminină, dar nu atât din perspectiva analizei de portret, cât ca element arhetipal, purtător de simboluri şi emoţii provenite direct din cele mai profunde straturi ale subconştientului. Imaginile sale narative încorporează elemente din lumea vegetală, faună şi mitologie, ilustrând interesul activ al artistei faţă de melanocolia esteticii din secolul al XIX-lea şi proiectarea, respectiv sensibilizarea perceptiei in mediul social contemporan.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.