Aveţi prilejul să vă exprimaţi opiniile prin completarea unui chestionar anonim. Chestionarul fundamentează un studiu pentru politica publică privind funcţia publică. Este un demers care are în vedere implementarea jalonului 418 din PNRR. Completarea durează 12-15 minute. Orice opinie este importantă!
https://www.surveymonkey.com/r/B33V8YG
Potrivit Raportului anual al ANFP (2022), numărul total de funcţii publice la 31.12.2022 era de 176.471 din care 135.510 funcţii publice ocupate, 3.894 funcţii publice temporar ocupate, 7.027 funcţii publice temporar vacante, 30.040 funcţii publice vacante. În instituţiile publice îşi desfăşoară activitatea şi demnitari (numiţi sau aleşi), precum şi personal contractual. Diferenţa semnificativă este că funcţia publică presupune exercitarea prerogativelor de putere publică, fiind reglementată distinct. Deci nu toţi angajaţii din instituţiile publice sunt funcţionari publici, ci doar o parte (135.510), chiar o minoritate din totalul angajaţilor.
Cât de mulţi/puţini sunt funcţionarii publici, demnitarii sau personalul contractual, cât de bine pregătiţi, implicaţi sau eficienţi reprezintă subiecte intens discutate în ultimii ani. În acest context a apărut iniţiativa de a realiza un studiu privind modul în care este perceput în societate funcţionarul public.
Administraţia publică reprezintă un sistem de organizaţii între care se stabilesc o multitudine de relaţii de subordonare, colaborare, participare, prestări servicii etc., într-o veritabilă reţea care asigură atât cadrul necesar aplicării legii, cât şi aplicarea concretă a acesteia, sistem ce asigură continuitatea şi permanenţa statului, colectivităţilor locale, guvernării. Există o administraţie a statului şi administraţii ale unităţilor administrativ-teritoriale (oraşe, commune, judeţe), ce funcţionează pe baza autonomiei decizionale şi financiare.
Administraţia publică nu este altceva decât activitatea unor oameni care realizează această activitate în raport cu alţi oameni. Astfel, se poate lesne constata faptul că performanţa administraţiei publice nu se poate atinge dacă nu există oameni capabili, competenţi, activi, bine pregătiţi şi care înţeleg dimensiunea binelui public. Se poate spune, deci, că eficacitatea şi eficienţa organizaţiilor administraţiei publice, în realizarea sarcinilor care le revin, depind în mare măsură de calitatea umană şi capacitatea profesională a celor care activează în cadrul acestora.
Valoarea şi potenţialul acestor organizaţii sunt legate în mod semnificativ, uneori chiar decisiv, de calitatea oamenilor care le alcătuiesc. De calitatea umană, de pregătirea profesională şi de voinţa lor de a-şi îndeplini atribuţiile depinde ordinea socială şi chiar bunăstarea generală.
(Articol susţinut de S.C. PUBLIC RESEARCH S.R.L.)
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.