Autorităţile din Franţa au realizat un raport cu privire la alegerile din România, din perspectiva manipulării algoritmilor TikTok în favoarea candidatului Călin Georgescu şi vorbesc despre mobilizare coordonată a câtorva mii de conturi care au crescut artificial vizibilitatea acestuia. ”Popularitatea candidatului GEORGESCU a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile”, au transmis specialiştii francezi, explicând cum s-a întâmplat acest lucru. ”După Georgia şi Moldova, România este a treia ţară europeană afectată, la sfârşitul anului 2024, de manipulări pe scară largă ale procesului electoral”, se mai arată în raport.
Secretariatul General pentru Apărare şi Securitate Naţională din Franţa a publicat, marţi, un document intitulat ”Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor. Concluzii desprinse din alegerile prezidenţiale din România & riscuri pentru Franţa”.
”Serviciul VIGINUM (Vigilanţă şi protecţie împotriva interferenţelor digitale străine) are sarcina de a detecta şi de a defini operaţiunile de interferenţă digitală din străinătate (OINE) prin analizarea conţinutului accesibil publicului pe platformele şi mass-media online (...) Prezentul raport oferă informaţii cu privire la manipularea informaţiilor care au vizat alegerile prezidenţiale din România din 2024 (...) Mai precis, raportul analizează modul de operare observat pe platforma TikTok, menit să promoveze în mod artificial anumite conţinuturi, precum şi manipularea unor influenceri. Raportul evaluează, de asemenea, riscul transpunerii acestor metode în Franţa”, se arată în documentul redactat în română şi franceză.
Serviciul VIGINUM a transmis că ”doreşte să alerteze utilizatorii de internet cu privire la riscul manipulării sistemelor de recomandare a conţinutului pe platforme”.
”Câştigarea primului tur al alegerilor prezidenţiale din România, care a avut loc duminică 24 noiembrie 2024, de către Călin Georgescu, a fost cu totul surprinzătoare. Cu o candidatură prezentată în luna octombrie şi fără să fi declarat niciun buget de campanie, acesta a obţinut aproape 23% din sufragii (adică peste 2 milioane de voturi) făcând campanie aproape exclusiv online, în special pe platforma TikTok. Puţin cunoscut publicului larg înainte de alegerile prezidenţiale, candidatul a fost creditat cu mai puţin de 1% din intenţiile de vot în sondajele efectuate cu patru săptămâni înainte de scrutin şi cu 10,6% din intenţiile de vot între 20 şi 21 noiembrie”, se arată în raport.
De asemenea, potrivit documentului citat, ”în urma acestor rezultate, numeroase analize au evidenţiat existenţa unor fenomene digitale informaţionale menite să perturbe buna desfăşurare a alegerilor (...) care semnalau manipulări observate pe platforma TikTok şi recurgerea mascată la influenceri în scopuri de propagandă electorală, sugerând totodată implicarea unui actor statal străin”.
”Aceste operaţiuni informaţionale au fost însoţite, de asemenea, de un număr mare de atacuri cibernetice care au vizat sisteme informatice legate de procesul electoral, demonstrând astfel desfăşurarea unui amplu dispozitiv destinat destabilizării unui eveniment democratic major. După Georgia şi Moldova, România este a treia ţară europeană afectată, la sfârşitul anului 2024, de manipulări pe scară largă a procesului electoral”, se arată îăn document.
Potrivit oficialilor francezi, TikTok este o reţea socială deosebit de populară în România, cu aproape 9 milioane de utilizatori.
”Popularitatea candidatului GEORGESCU a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile. De exemplu, numărul de abonaţi şi numărul de vizualizări pe contul TikTok al lui Călin GEORGESCU au crescut de trei ori între 10 şi 24 noiembrie 20245 . Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, aşa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory , a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în şapte zile. Potrivit TikTok, creşterea numărului de abonaţi pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obişnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare”, se mai arată în documentul citat.
Potrivit oficialilor francezi, ”această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acţiunea coordonată a unor reţele de conturi şi, pe de altă parte, pe exploatarea popularităţii unor influenceri care au fost plătiţi în mod mascat”.
Potrivit specialiştilor francezi, această manipulare informaţională s-a bazat în primul rând pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a creşte artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului şi a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor.
”În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului, generând în mod artificial o tendinţă emergentă în jurul unui subiect (în acest caz, candidatul GEORGESCU şi programul său), inclusiv în cadrul comunităţilor care urmăresc videoclipuri pe alte teme. Algoritmul va oferi mult mai regulat utilizatorilor conţinut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate. Desigur, suprareprezentarea unui candidat în spaţiul digital nu este suficientă pentru a explica un vot în favoarea sa. Regulile comunităţii TikTok stipulează că operaţiunile de acest tip sunt interzise. De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operaţiuni coordonate, autorităţile române sugerând doar implicarea unui actor străin. În fine, deşi acest mod de operare urmărea să ofere vizibilitate unui anumit candidat în contextul unui proces electoral, el ar putea fi reprodus şi pentru a promova conţinuturi cu alte obiective”, se mai arată în document.
În operaţiune au fost implicaţi, potrivit raportului, ”peste o sută de influenceri TikTok fără afinităţi politice deosebite cu şi un total de peste 8 milioane de abonaţi activi”.
”Mecanismul a constat în publicarea de către micro şi macro-influenceri a unor mesaje aparent inofensive referitoare la alegerile prezidenţiale, ceea ce a dat naştere apoi, în mod artificial, tot prin intermediul comentariilor, unei mobilizări coordonate de promovare a candidatului GEORGESCU. Acest mod de operare se înscria, pe deplin, în cadrul operaţiunii de astroturfing descrisă mai sus, contribuind la manipularea algoritmului de recomandare al platformei pentru a da impresia unui sprijin masiv în favoarea candidatului”, potrivit raportului citat.
Documentul notează că ”majoritatea acestor mesaje nu erau identificate sau identificabile ca făcând obiectul unui parteneriat remunerat”.
”Acest lucru contravine nu numai normelor europene privind responsabilitatea creatorilor de conţinut în cadrul parteneriatelor remunerate, ci şi reglementărilor româneşti privind publicitatea electorală şi, în cele din urmă, normelor proprii ale TikTok care interzic orice formă de publicitate politică pe platformă, inclusiv conţinutul finanţat de o terţă parte”, au mai notat francezii.
Aceştia vorbesc, de asemenea, despre remunerarea netransparentă a influencerilor care susţin public candidatul: ”Indiferent dacă sprijinul acestor influenceri a fost spontan sau sponsorizat, aceştia par să fi fost plătiţi netransparent prin intermediul sistemului de donaţii disponibil pe TikTok. Astfel, între 24 octombrie şi 24 noiembrie, cel puţin 381.000 de dolari au fost plătiţi prin intermediul acestui sistem acelor influenceri care şi-au arătat sprijinul pentru candidat . Aceste donaţii au fost făcute de cetăţeanul român Bogdan PESCHIR, sub pseudonimul BOGPR pe platformă. Aceste donaţii ar putea echivala cu finanţarea unei campanii politice, ceea ce constituie din nou o încălcare a condiţiilor de utilizare a TikTok şi a legislaţiei române”.
De asemenea, se vorbeşte despre implicarea unei firme străine în recrutarea influencerilor.
”Serviciul Român de Informaţii semnalează că unii dintre influencerii recrutaţi pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU ar fi fost contactaţi prin e-mail prin intermediul agenţiei de comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip. Pe 6 şi 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influenţă pe reţelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintro „constelaţie de firme” care au legătură cu o agenţie de publicitate ucraineană care se numeşte Zlodei”, se mai arată în documentul citat.
Potrivit raportului, Zlodei este o firmă specializată în marketing digital condusă de Dmitriy MAKAROV, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani care a sprijinit deja oficial Ucraina în faţa agresiunii ruse. MAKAROV administrează mai ales un site internet specializat în jocuri de noroc online împreună cu Oleksandr DOVJENKO , directorul comercial al Zlodei. Sediul firmei a fost percheziţionat în 2020 în cadrul unei anchete privind crearea de jocuri de noroc online şi spălarea de bani proveniţi din activităţi infracţionale.
”În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut, la fel ca şi rolul exact jucat de FA Agency şi de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român, cu excepţia recrutării de influenceri prin e-mail”, arată francezii.
Aceştia se referă la riscul manipulării similare în Franţa.
”Este legitim să se considere că există un risc de transpunere a acestor metode de operare în dezbaterea publică digitală francofonă pentru a viza un public francez. Aşadar, deşi audienţa şi utilizările platformei TikTok diferă de la o ţară la alta, actorii străini rău intenţionaţi ar putea fi tentaţi să aleagă această platformă - datorită rolului său crescând în rândul anumitor audienţe - pentru a pune în aplicare acelaşi plan operaţional, fie cu scopul de a perturba un eveniment electoral sau de a lansa tematici specifice în spaţiul francez de dezbatere digitală”, se mai arată în docunment.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.