Barometrul de încredere Edelman 2025 arată că temerile economice s-au transformat în resentimente, şase din 10 respondenţi raportând un sentiment de nemulţumire de la moderat la ridicat. Acesta este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri le fac rău şi servesc interese înguste, iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele şi nivelurile de venit. Cea mai mare creştere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.

„În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare iar acum la resentiment”, a declarat Richard Edelman, CEO al Edelman. „Lideri în funcţie din SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania, Coreea de Sud şi Canada au fost înlăturaţi pe fondul furiei alegătorilor cu privire la pierderea locurilor de muncă, la globalizare şi inflaţie. Vedem acum o mentalitate de sumă zero care legitimează măsurile extreme precum violenţa şi dezinformarea ca instrumente pentru schimbare. Barometrul constată un decalaj de 30 de puncte în ceea ce priveşte încrederea în instituţii între cei cu nemulţumiri mari şi cei cu nemulţumiri mici (indice de încredere de 36 faţă de 66). Reducerea acestui decalaj favorizează speranţa pentru un viitor mai bun.”

„De 10 ani, de când Links Associates este afiliat la cea mai mare reţea independentă de PR din lume - Edelman, prezentăm rezultatele Barometrului de Încredere Edelman. Anul acesta însă, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaş de resentiment, lipsa de speranţă şi confuzia devin tot mai mari în toate societăţile din lume, iar sistemele noastre politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite. În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituţiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punţilor de dialog între consumatori şi branduri într-un mod autentic, integru şi răspunzând aspiraţiilor şi nevoilor reale ale acestora”, a declarat Corina Vinţan, CEO Links Associates.

Resentimentul provine din patru factori cheie. Primul este lipsa de speranţă pentru generaţia viitoare – credinţa că lucrurile în ţara lor vor fi mai bune decât astăzi pentru următoarea generaţie este de doar 36%, cu scăderi semnificative în toate democraţiile occidentale: Franţa (9%), Regatul Unit (17%) şi SUA (30%). În al doilea rând, există o diferenţă de încredere condiţionată de venit - respondenţii cu venituri mici (48%) au cu 13 puncte mai puţină încredere în instituţii decât cei cu venituri mari (61%). În al treilea rând, este o lipsă de încredere fără precedent la nivel global în liderii instituţionali - o medie de 69% dintre respondenţi se tem că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri şi jurnaliştii îi induc în eroare în mod deliberat, o creştere cu 11 puncte în ultimii 4 ani. În cele din urmă, avem o confuzie generală cu privire la informaţiile credibile – 63% spun că este din ce în ce mai greu de spus dacă ştirile au fost produse de o sursă respectabilă sau din tentative de înşelăciune.

În mod alarmant, 4 din 10 respondenţi - 53% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani - aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, care include atacarea persoanelor online, răspândirea intenţionată a dezinformării, ameninţarea sau comiterea de acte de violenţă şi deteriorarea proprietăţii publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenţii considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulţumiri mari (53%) decât a celor cu nemulţumiri mici (23%).

Mediul de afaceri şi mass media, instituţiile de la care oamenii au aşteptarea de a remedia problemele pe care le-au creat. ONG-urile, singura instituţie privită ca unificatoare

Mediul de afaceri a devenit soluţia implicită pentru problemele societale, având în vedere că mulţi oameni cred că întreprinderile sunt mai competente (+48 de puncte) şi mai etice ( +29 de puncte) decât guvernul. De altfel, mediul de afaceri este şi instituţia care se bucură de cea mai mare cotă de încredere (62%), urmată de ONG-uri (58%), guvern (52%) şi mass media (52%). Dar companiile nu au autoritatea de a conduce singure, deoarece opiniile favorabile privind etica mediului de afaceri scad pe măsură ce oamenii devin mai nemulţumiţi. Companiile dispun însă de potenţialul de încredere şi de o mare parte din permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, dacă implicarea lor în soluţionarea acestora este justificată prin propria contribuţie la crearea problemei şi, dacă, acţiunile lor ar îmbunătăţi performanţa întreprinderii.

„Mediul de afaceri se confruntă cu reacţii negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societăţii”, a declarat Richard Edelman. „Întoarcerea de la o societate resentimentară va necesita un efort interinstituţional pentru a aborda probleme precum integritatea informaţiilor, accesibilitatea, durabilitatea şi viitorul AI.”

Spre deosebire de anii trecuţi, organizaţiile neguvernamentale au recâştigat din încredere (53% dintre cei nemulţumiţi moderat, 52% dintre cei foart nemulţumiţi şi 43% dintre cei puţin nemulţumiţi au încredere în ONG-uri).  Acestea sunt văzute ca singura instituţie cu forţă unificatoare în rândul celor cu un sentiment ridicat de nemulţumire şi instituţia cu cea mai mare încredere în rândul acestui grup.

În ceea ce priveşte mass media, aşteptările sunt ca acestea să acorde prioritate informaţiilor de calitate în detrimentul conţinutului bazat pe click-uri, pentru a permite luarea de decizii în cunoştinţă de cauză.

Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025

Lipsă de încredere în rândul economiilor de top: Cinci dintre cele mai mari 10 economii globale se numără printre cele mai puţin încrezătoare naţiuni din indicele de încredere: Japonia (cea mai puţin încrezătoare, cu 37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) şi Franţa (48%).

Naţiunile în curs de dezvoltare mai încrezătoare: China (77%), Indonezia (76%), India (75%) şi Emiratele Arabe Unite (72%) se află din nou în fruntea indicelui de încredere, fiind cele mai încrezătoare naţiuni intervievate.

Încrederea rămâne locală: În ciuda unei scăderi de 3 puncte, la 75%, a încrederii în rândul angajaţilor, „angajatorul meu” rămâne instituţia cu cea mai mare încredere.

Insecuritatea locurilor de muncă se accelerează: Temerile legate de nesiguranţa locului de muncă din cauza impactului globalizării au crescut în ultimul an, incluzând cauze precum conflictele comerciale internaţionale (62% dintre angajaţi sunt îngrijoraţi, în creştere cu 5 puncte), concurenţii străini (59%, în creştere cu 6 puncte), offshoring-ul (54%, în creştere cu 6 puncte); o recesiune iminentă (63%, în creştere cu 3 puncte); automatizarea (58%, în creştere cu 5 puncte); şi competenţele depăşite (58%, în creştere cu 2 puncte).

Cei bogaţi sunt văzuţi ca fiind problema: majoritatea consideră că aceştia evită să-şi plătească partea lor echitabilă de impozite (67%), iar 65% dau vina pe egoismul lor pentru multe dintre problemele noastre.

Declaraţii Richard Edelman, CEO Edelman: https://youtu.be/HILpyA1pvD8

Video lansare Barometru de Încredere la Forumul Economic de la Davos: https://youtu.be/9ScmhPjtn-s

***

Despre Edelman

Edelman este o companie globală în domeniul comunicării, parteneră pentru business-uri şi organizaţii pe care le ajută să evolueze, să se promoveze şi să-şi protejeze brandul şi reputaţia. Cei 6.000 de specialişti din cele peste 60 de birouri oferă strategii de comunicare care le oferă clienţilor încrederea să acţioneze în siguranţă, câştigând încrederea  partenerilor. Printre distincţiile primite se numără: Dinastia agenţiilor PRWeek din ultimii 25 de ani, agenţia globală a anului (2023) şi agenţia independentă a anului Cannes Lions pentru Good Track (2024 & 2022). Recunoscută ca o agenţie remarcabilă de către AdAge (2023) şi onorată cu mai multe premii Cannes Lions, inclusiv Titanium, Grand Prix şi şapte Gold Lions începând cu 2021, Edelman stabileşte în mod constant standardele industriei. De la înfiinţarea în 1952, Edelman a rămas o afacere independentă, de familie. Edelman deţine companiile specializate Edelman Data x Intelligence (cercetare, date), Edelman Smithfield (comunicare financiară) şi UEG (divertisment, sport şi lifestyle).

Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.edelman.com

Despre Barometrul de Încredere Edelman

Barometrul de Încredere Edelman 2025 este cel de-al 25-lea sondaj anual de încredere al companiei. Cercetarea a fost realizată de Edelman Trust Institute şi constă în interviuri online de 30 de minute realizate între 25 octombrie şi 16 noiembrie 2024. Edelman Trust Barometer 2025 a chestionat peste 33.000 de respondenţi din 28 de ţări. Publicat în luna ianuarie a fiecărui an, raportul acoperă o serie de indicatori societali importanţi şi oportuni ai încrederii în mediul de afaceri, mass-media, guvern şi ONG-uri, modelând conversaţia şi stabilind agenda pentru anul următor. Pentru mai multe informaţii, accesaţi https://www.edelman.com/trust-barometer

Despre Links Associates, afiliat Edelman

Links Associates este o companie românească de comunicare strategică, specializată în public affairs, relaţii publice, management de criză şi consultanţă de business. Links Associates are expertiză în multe industrii cheie, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurări, retail, FMCG, industrie grea, apărare, servicii financiare. Links Associates este şi singurul reprezentant de vânzări în România al Dow Jones şi CNN. Pentru mai multe informaţii, accesaţi site-ul www.yourlink.ro

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.