Sarbu Partners a fost onorată să fie partener al ediţiei a II-a a Conferinţei „Necesitatea clauzei de arbitraj în contractele de achiziţii publice” din 14 martie 2025, un eveniment de referinţă care a reunit avocaţi, arbitri, antreprenori, reprezentanţi ai autorităţilor publice şi experţi tehnici. Discuţiile s-au concentrat pe posibilitatea utilizării arbitrajului în achiziţiile publice, provocările actuale şi soluţiile juridice pentru operatorii economici şi autorităţile contractante.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Beneficiile arbitrajului în contractele de achiziţii publice

Avocatul Mihai Ionescu-Balea a susţinut o prezentare detaliată, evidenţiind beneficiile arbitrajului pentru operatorii economici din România. Un aspect esenţial abordat a fost rapiditatea obţinerii unei hotărâri arbitrale executorii, comparativ cu durata procedurilor în instanţele naţionale. În contextul actual, unde litigiile comerciale pot dura ani de zile în instanţă, arbitrajul devine o soluţie preferată pentru companii care doresc soluţionarea rapidă a disputelor.

Un beneficiu cheie al arbitrajului comercial este faptul că hotărârea arbitrală poate fi executată după un singur grad de jurisdicţie, eliminând astfel incertitudinile legate de multiple căi de atac. De asemenea, confidenţialitatea procedurilor oferă protecţie sporită pentru interesele economice ale companiilor, evitând publicitatea nedorită asociată proceselor în instanţă.

Contestarea documentelor constatatoare negative în arbitraj

Un subiect de interes în cadrul conferinţei a fost contestarea documentelor constatatoare negative emise de autorităţi în achiziţiile publice. Avocaţii Sarbu Partners au prezentat soluţii prin care aceste documente pot fi contestate inclusiv în arbitraj, având în vedere că tribunalele arbitrale din România şi-au reţinut competenţa de a le suspenda sau anula.

Flexibilitate procedurală şi soluţii de finanţare pentru arbitraj

Participanţii au discutat şi despre flexibilitatea procedurală oferită de arbitraj, care permite părţilor să stabilească reguli adaptate nevoilor lor specifice. Această caracteristică face ca arbitrajul să fie o opţiune eficientă pentru companiile care operează în domeniul achiziţiilor publice, dar şi pentru autorităţile contractante.

O altă temă importantă a fost finanţarea costurilor din arbitraj prin third-party funders. Această metodă permite companiilor să acceseze resurse financiare externe pentru acoperirea costurilor arbitrale, reducând astfel presiunea financiară asupra acestora şi facilitând accesul la justiţie.

Specializarea arbitrilor şi expertiza tehnică în arbitraj

Un alt punct de discuţie important a fost specializarea arbitrilor şi posibilitatea părţilor de a-şi desemna arbitrii, aspect ce contribuie la soluţionarea eficientă a disputelor prin implicarea unor profesionişti cu experienţă relevantă în domeniu.

De asemenea, avocatul Mihai Ionescu-Balea a subliniat importanţa experţilor tehnici şi de cuantum în arbitrajele comerciale, aceştia având un rol esenţial în clarificarea aspectelor tehnice şi economice ale litigiilor.

Sarbu Partners – expertiză juridică în arbitraj şi achiziţii publice

Prin participarea la această conferinţă, Sarbu Partners îşi reafirmă angajamentul de a oferi soluţii juridice strategice pentru optimizarea litigiilor comerciale şi a disputelor din achiziţiile publice.

La Sarbu Partners, ne concentrăm pe obţinerea unor rezultate excepţionale, construind relaţii durabile bazate pe încredere şi eficienţă.

Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.sarbupartners.ro sau contactaţi-ne la office@sarbupartners.ro.

(Un material realizat in parteneriat cu Avocat.ro)

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.