Navele guvernamentale americane vor putea trece gratuit prin Canalul Panama, o rută maritimă strategică pe care preşedintele Donald Trump ameninţă să o retragă, a anunţat miercuri Washingtonul, scrie AFP.
Autoritatea Canalului Panama a negat miercuri că ar fi renunţat la taxele de trecere pentru navele guvernamentale americane, aşa cum a afirmat Departamentul de Stat.
"Autoritatea Canalului Panama, care are puterea de a stabili taxele de trecere şi alte taxe pentru traversarea canalului, anunţă că nu a făcut nicio ajustare a acestor taxe", a declarat organismul autonom care administrează calea navigabilă inter-oceanică.
"Statul Panama a fost de acord să nu mai perceapă taxe navelor guvernamentale americane pentru a traversa Canalul Panama", a anunţat Departamentul de Stat pe reţeaua de socializare X, adăugând că acest lucru "va economisi milioane de dolari guvernului american".
Chiar înainte de preluarea mandatului, la 20 ianuarie, Donald Trump crescuse presiunea asupra Panama, ameninţând că va "recupera" Canalul Atlantic-Pacific, construit de SUA, inaugurat în 1914 şi care a rămas sub suveranitatea SUA până în 1999. Panama a recuperat canalul în acel an, în temeiul unui acord încheiat în 1977 cu preşedintele democrat de atunci Jimmy Carter.
"Am fost foarte nedreptăţiţi de acest cadou fără sens care nu ar fi trebuit făcut niciodată. Promisiunea care ne-a fost făcută de Panama nu a fost respectată", a declarat Trump în discursul său de învestire, afirmând că navele americane au fost "grav suprataxate".
"Mai presus de toate, China operează Canalul Panama, iar noi nu i l-am dat Chinei, i l-am dat Panama. Şi îl vom lua înapoi", a spus el.
Aflat duminică în vizită în Panama, secretarul de stat american Marco Rubio a lăsat să se înţeleagă că preşedintele panamez José Raul Mulino a luat notă de preocupările SUA cu privire la taxele impuse navelor militare americane.
Potrivit Washingtonului, influenţa crescândă a Chinei în jurul canalului ameninţă interesele SUA şi ar putea permite Beijingului să blocheze această rută maritimă strategică în caz de conflict.
În cauză: concesiunea acordată din 1977 unei filiale a conglomeratului din Hong Kong CK Hutchison pentru exploatarea porturilor panameze Balboa şi Cristobal, la cele două intrări ale canalului. Calea navigabilă, pe de altă parte, este gestionată şi administrată de o entitate panameză autonomă.
Hutchison Ports PPC, o filială a Hutchison Holdings, a primit o concesiune iniţială de 25 de ani, care a fost prelungită cu încă 25 de ani în 2021.
De la presiunile Trump, compania a făcut obiectul unui audit din partea autorităţilor panameze pentru a verifica dacă îşi respectă angajamentele financiare. De asemenea, doi avocaţi panamezi au depus o plângere prin care solicită anularea concesiunii.
În timpul vizitei lui Rubio, preşedintele panamez a anunţat, de asemenea, că ţara sa nu va reînnoi memorandumul de înţelegere privind participarea ţării la proiectul global de infrastructură al Chinei, cunoscut sub numele de „Noile drumuri ale mătăsii”.
Memorandumul, semnat în 2017, a făcut din Panama prima ţară din regiune care a aderat la programul Beijingului. Acesta este reînnoit la fiecare trei ani prin acord tacit, următorul termen limită fiind 2026.
Guvernele american şi panamez planifică vineri noi discuţii pe tema canalului, prin care trece 5% din comerţul mondial şi al cărui principal utilizator sunt Statele Unite şi China.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.