Acţiunile în scădere ale producătorilor auto din Asia au tras, joi, pieţele în jos, după ce preşedintele american Donald Trump a anunţat un tarif de 25% pentru maşinile importate, extinzând un război comercial global şi provocând critici şi ameninţări de represalii din partea aliaţilor SUA afectaţi, relatează Reuters.
Noile taxe pentru autoturisme şi camionete vor intra în vigoare la 3 aprilie, a doua zi după ce Trump intenţionează să anunţe tarife reciproce care vizează ţările responsabile pentru cea mai mare parte a deficitului comercial al SUA. Acestea se adaugă taxelor deja introduse asupra oţelului şi aluminiului, precum şi asupra unor mărfuri din Mexic, Canada şi China.
Statele Unite au importat produse auto în valoare de 474 de miliarde de dolari în 2024, inclusiv autoturisme în valoare de 220 de miliarde de dolari. Mexic, Japonia, Coreea de Sud, Canada şi Germania, toţi aliaţi apropiaţi ai SUA, au fost cei mai mari furnizori.
REACŢII LA ANUNŢUL LUI TRUMP
Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a descris măsura ca fiind „rea pentru companii, dar şi mai rea pentru consumatori”, în timp ce prim-ministrul canadian Mark Carney a catalogat tarifele drept un „atac direct” asupra angajaţilor canadieni şi a declarat că ia în considerare măsuri de retorsiune. „Ne vom apăra lucrătorii, ne vom apăra companiile, ne vom apăra ţara şi o vom apăra împreună”, a declarat Carney reporterilor la Ottawa.
Producători de automobile precum Toyota Motor şi Mazda Motor conduceau în topul scăderilor de acţiuni în Japonia, ţară care se bazează pe automobile pentru mai mult de un sfert din exporturile sale către SUA. Acţiunile producătorilor de automobile din Coreea de Sud, Hyundai Motor şi Kia Corp au scăzut puternic, în timp ce producătorii de automobile şi furnizorii de piese din India înregistrau, de asemenea, scăderi.
Premierul japonez Shigeru Ishiba a declarat că Tokyo va pune „toate opţiunile pe masă” pentru a face faţă noilor tarife, iar Coreea de Sud a declarat că va pune în aplicare până în aprilie un răspuns de urgenţă pentru industria sa auto grav afectată.
Preşedintele Braziliei, Luiz Inacio Lula da Silva, a declarat că Trump riscă să afecteze economia americană prin tarifele suplimentare. „Protecţionismul nu ajută nicio ţară din lume”, a declarat Lula joi, în cadrul unei conferinţe de presă la Tokyo, promiţând că va depune o plângere la Organizaţia Mondială a Comerţului cu privire la taxa comercială pe oţelul brazilian.
PREŢURILE MAŞINILOR AR PUTEA CREŞTE ÎN SUA
Trump vede tarifele ca pe un instrument de creştere a veniturilor pentru a compensa reducerile de taxe promise şi pentru a revigora o bază industrială americană în declin de mult timp.
Cu toate acestea, mulţi experţi în comerţ se aşteaptă ca preţurile să crească iniţial şi cererea să scadă, afectând o industrie auto globală care se clatină deja din cauza incertitudinii cauzate de ameninţările tarifare bruşte ale lui Trump şi de revenirile ocazionale.
„Vom taxa ţările pentru că fac afaceri în ţara noastră şi ne iau locurile de muncă, ne iau bogăţia, ne iau o mulţime de lucruri pe care le-au luat de-a lungul anilor”, a declarat Trump, miercuri, în Biroul Oval. „Au luat atât de multe din ţara noastră, prieteni şi duşmani şi, sincer, prietenii au fost de multe ori mult mai răi decât duşmanii”, a adăugat el.
La începutul zilei de joi, Trump a scris pe Truth Social că ar putea impune UE şi Canadei tarife şi mai mari, dacă acestea se unesc pentru a riposta. „Dacă Uniunea Europeană colaborează cu Canada pentru a face rău economic SUA, tarife pe scară largă, mult mai mari decât cele planificate în prezent, vor fi aplicate ambelor pentru a proteja cel mai bun prieten pe care fiecare dintre aceste două ţări l-a avut vreodată”, a ameninţat şeful Casei Albe.
LAUDE DIN PARTEA SINDICATELOR
Sindicatul United Auto Workers (UAW), care critică de mult timp acordurile de liber-schimb despre care spune că au distrus locurile de muncă americane, a lăudat mişcarea administraţiei Trump. „Aceste tarife sunt un pas major în direcţia cea bună pentru muncitorii din industria auto şi pentru comunităţile de muncitori din întreaga ţară, iar acum este rândul producătorilor auto, de la Big Three la Volkswagen şi nu numai, să readucă în SUA locuri de muncă bune pentru sindicalişti”, a declarat preşedintele UAW, Shawn Fain.
Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa, este în vizor deoarece 43% din vânzările sale din SUA provin din Mexic, potrivit estimărilor S&P Global Mobility.
Acţiunile producătorilor auto din SUA, care sunt puternic integraţi cu fabrici şi furnizori din Canada şi Mexic, au scăzut în tranzacţiile de după închidere, în timp ce contractele futures ale indicilor bursieri din SUA au scăzut, indicând că acţiunile se îndreaptă spre o deschidere mai scăzută joi.
Center for Automotive Research a declarat că se aşteaptă ca noile taxe să coste cumpărătorii de maşini câteva mii de dolari în plus, afectând vânzările de vehicule noi şi ducând la pierderi de locuri de muncă, deoarece industria auto din SUA se bazează în mare măsură pe piese importate.
„Tarifele impuse astăzi vor face mai costisitoare producţia şi vânzarea de automobile în Statele Unite, ducând în cele din urmă la preţuri mai mari, mai puţine opţiuni pentru consumatori şi mai puţine locuri de muncă în sectorul de producţie din SUA.” a declarat Jennifer Safavian, preşedinte şi CEO al Autos Drive America, un grup comercial care reprezintă producătorii auto străini.
SCUTIRI TEMPORARE PENTRU PIESELE AUTO
Directiva lui Trump a inclus scutiri temporare pentru piesele auto în timp ce oficialii guvernamentali trebuie să rezolve complexitatea punerii în practică a ordinului său.
De la preluarea mandatului, la 20 ianuarie, Trump a anunţat şi a amânat succesiv impunerea de taxe vamale Canadei şi Mexicului pentru ceea ce el susţine că este rolul lor în permiterea pătrunderii în SUA a opioidului fentanil. Şeful Casei Albe a stabilit taxe de import pentru bunurile din China din acelaşi motiv. El a ordonat taxe vamale ridicate pentru importurile de oţel şi aluminiu şi şi-a anunţat în mod repetat planurile de a impune tarife reciproce globale la 2 aprilie.
Kyle Rodda, analist la Capital.com, a declarat că marea îngrijorare este că anunţul de săptămâna viitoare privind tarifele reciproce ar putea să nu marcheze sfârşitul reorganizării comerţului global de către administraţia Trump. „Acest lucru poate prelungi şi mai mult incertitudinea comercială şi ridică întrebarea cât de radicală este schimbarea pe care Trump încearcă să o aducă ordinii comerciale globale”, a spus Rodda.
CE SPUNE ELON MUSK
Trump a declarat că taxele vamale anunţate miercuri ar putea fi neutre net sau chiar bune pentru compania Tesla, precizând că nu s-a consultat cu CEO-ul acesteia şi aliatul său apropiat, Elon Musk, care este, totodată, vârful de lance al efortului guvernamental de reducere a costurilor.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...