Uniunea Europeană, care se grăbeşte să dezvolte un mecanism de achiziţie comună în valoare de 9 milioane de euro pentru minerale şi energie critice, trebuie să aleagă între opt ofertanţi care concurează să dezvolte o platformă, arată documentele şi au declarat surse direct implicate pentru Reuters.
Raţiunea blocului de a agrega comenzile de achiziţie este că acest lucru le-ar oferi participanţilor mai multă putere de negociere pentru a obţine oferte şi preţuri mai favorabile pentru mineralele critice esenţiale pentru tranziţia verde, care fac obiectul unor pieţe subţiri şi opace, adesea dominate de China.
Uniunea Europeană intenţionează să semneze un contract până la sfârşitul anului şi să înceapă dezvoltarea secţiunilor platformei pentru produse individuale la începutul anului viitor, a declarat o sursă din UE, care a refuzat să fie numită.
Câştigătorul licitaţiei va primi aproximativ 9 milioane de euro pentru a configura şi a preda platforma Uniunii Europene, arată documentele văzute de Reuters.
Cei opt ofertanţi includ grupuri mari de consultanţă precum Deloitte şi PricewaterhouseCoopers (PwC), ambele refuzând să comenteze.
Metalshub din Germania şi Enmacc au depus o ofertă comună, spunând pentru Reuters că propun utilizarea platformelor lor existente de tranzacţionare pentru metale şi energie pentru proiectul UE.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Johanna Bernsel, a declarat că o consultare online cu 66 de răspunsuri a arătat sprijinul industriei pentru iniţiativă.
”În general, sondajul a arătat un sprijin larg pentru crearea unei platforme de agregare a cererii şi de potrivire pentru materiile prime strategice.”
Oficialii UE se grăbesc să dezvolte iniţiativa, un element cheie al legii privind materiile prime critice (CRMA), pe baza unui mandat al preşedintei Comisiei, Ursula von der Leyen, a adăugat o altă sursă.
”Imperativul vine de la cel mai înalt nivel. Von der Leyen... vrea ca oamenii să se mişte rapid,” a spus sursa, care a refuzat să fie numită pentru că nu era autorizată să vorbească public.
CRMA, care a intrat în vigoare în mai, urmăreşte să sporească producţia şi procesarea internă a mineralelor critice, reducând în acelaşi timp dependenţa de China.
Unii potenţiali utilizatori spun totuşi că au deja lanţuri de aprovizionare pentru materiale esenţiale precum litiu şi cobalt pentru bateriile vehiculelor electrice.
”Companiile mai mari care şi-au stabilit deja lanţurile de aprovizionare pentru materiile prime critice, cum ar fi materiile prime pentru baterii, sunt puţin probabil să utilizeze această platformă,” a spus Karol Bednarek, consultant pentru materii prime în cadrul asociaţiei industriei auto din Germania, VDA.
Platforma ar putea fi utilă, însă, pentru achiziţionarea de materiale certificate ca fiind durabile sau materiale de nişă, cum ar fi germaniul şi galiul, a adăugat el.
Iniţiativa UE este pozitivă, dar are şi potenţiale capcane, a spus Asociaţia Spaniolă a Furnizorilor de Automotive.
”Furnizorii auto, de obicei, achiziţionează materii prime procesate de calitate foarte specifică, care necesită certificare, ceea ce face mai dificilă agregarea cererii,” a declarat Carolina López, şefa sustenabilităţii pentru grup, pentru Reuters.
Vincent Yang, CEO al producătorului taiwanez de baterii ProLogium Technology Co, a spus că furnizorii săi de materiale pentru catod au semnat deja acorduri de achiziţie cu producătorii de minerale.
ProLogium, în care Mercedes-Benz este investitor, plănuieşte să lanseze o gigafabrică de 5,2 miliarde de euro în Franţa, în 2027, pentru a produce bateriile sale de nouă generaţie pentru vehicule electrice.
Orice platformă trebuie să protejeze datele referitoare la specificul cererilor fiecărui cumpărător, care ar putea dezvălui secrete comerciale, au spus Yang şi alte surse din industrie.
MINERALE ŞI ENERGIE?
UE a vizat mineralele critice – esenţiale pentru tranziţia energetică pentru vehicule electrice şi turbine eoliene – ca un sector cheie de întărire, în timp ce blocul urmăreşte să atingă zero emisii nete de carbon până în 2050. Însă combinarea celor 17 minerale critice cu gazul natural şi hidrogenul pe aceeaşi platformă nu ar funcţiona, deoarece pieţele sunt foarte diferite, au spus mai multe surse din industrie.
Noul sistem este modelat după o platformă existentă pentru achiziţii comune de gaze, AggregateEU, care a fost lansată în timpul crizei energetice din 2022. UE spune că aceasta a fost un succes, dar un raport al Curţii de Conturi Europene a pus la îndoială eficienţa platformei.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.