Încrederea managerilor români în economie a ajuns la 52,5, cea mai mare valoare din ultimii patru ani, conform celui mai recent studiu Confidex. Cele mai optimiste sunt companiile din servicii, iar pe locul doi se află cele din IT.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
„Valoarea indicelui Confidex, care determină nivelul de încredere a managerilor români în economie, a atins cea mai mare valoare măsurată în ultimii patru ani, de 52,5, arată cel mai recent studiu Confidex S1 2024. Astfel, pe fondul scăderii inflaţiei, al creşterii PIB-ului şi al unui optimism crescut al mediului de afaceri autohton, dar şi internaţional, în legătură cu evoluţia economiei, valoarea indicelui a depăşit maximul anterior de 50,2, înregistrat în primul semestru al anului trecut”, precizează un comunicat al Impetum Group.
Conform studiului CONFIDEX din primul semestru al acestui an, ponderea managerilor care se declară optimişti cu privire la starea economiei româneşti a urcat până la 34%, faţă de  26%, în semestrul precedent. Totuşi, 38% dintre aceştia rămân precauţi.
Evenimente

12 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Meta Estate
Sursa citată menţionează că cifrele reprezintă un indicator al rezilienţei, flexibilităţii şi adaptabilităţii mediului de business românesc la schimbările abrupte ale condiţiilor de piaţă cu care s-au confruntat în ultimii ani, începând cu pandemia COVID-19, urmată de creşterea preţurilor la energie, apoi de izbucnirea războiului din Ucraina, de modificările fiscale şi de valul inflaţionist care încă nu s-a încheiat. 
„De la an la an, creşte rezilienţa şi gradul de încredere al antreprenorilor români în capacitatea de dezvoltare atât a lor, cât şi a economiei româneşti. Astfel, chiar dacă în contextul crizelor multiple prin care a trecut economia, starea dominantă este precauţia, se observă totuşi o creştere a gradului de optimism cu privire la economia românească. Aceasta se datorează, pe de o parte, semnalelor pozitive la nivel de indicatori macroeconomici, cum ar fi scăderea inflaţiei şi creşterea PIB-ului, şi, pe de altă parte, mindsetului mediului de afaceri care nu şi-a oprit motoarele, nu a clacat, ci a căutat soluţii şi noi oportunităţi de a rămâne relevanţi pe piaţă”, a declarat Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.
Potrivit datelor studiului CONFIDEX, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de încredere 57,1 la nivelul sectorului), urmate de IT (53,7) şi construcţii şi comerţ (ambele domenii cu o valoare a indicelui de 52,6. La polul opus, cu o abordare mai precaută, se regăsesc afacerile din agricultură (48,5), energie (49,8) şi industrie (51,3).
De asemenea, Impetum Group mai precizează că sursele de finanţare a afacerilor reprezintă un subiect aflat în mod constant pe ordinea de zi a managerilor români. În acest context, cel mai recent studiu CONFIDEX relevă faptul că 80% dintre manageri au o părere bună sau foarte bună despre investitori, opinia foarte bună crescând de la 31% dintre antreprenori, în S2 2023, la 39%, în prezent.
„Această creştere a percepţiei pozitive poate fi influenţată, pe de o parte, de faptul că managerii au observat mai multe listări la bursă şi exemple concrete de exituri reuşite. Pe de altă parte, schimbarea de mindset poate contribui şi ea: managerii îşi dau seama că, pentru a se menţine şi dezvolta, este nevoie de susţinere, fie financiară, fie prin expunerea pe care un fond de investiţii o poate oferi business-ului, comparativ cu un credit de la bancă care aduce doar capital financiar”, a explicat Andrei Cionca.
Totodată, managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (62%), dar sunt şi orientaţi doar spre obţinerea unui profit mai mare (59%). De asemenea, 57% consideră că aceştia se pricep la business, după cum arată studiul CONFIDEX din primul semestru al acestui an.
Studiul mai arată că optimismul managerilor este unul ancorat în realitate deoarece managerii români sunt atenţi la riscurile care ar putea afecta economia, precum: accentuarea crizei forţei de muncă, presiunea pe majorarea salariilor, scăderea vânzărilor şi inflaţia.
„La peste 4 luni de la intrarea în vigoare a noilor măsuri fiscale, antreprenorii au o imagine mai clară asupra impactului real al acestora. Majoritatea oamenilor de afaceri români participanţi la studiu declară că resimt  impactul acestora. 87% dintre antreprenorii din domeniul serviciilor se declară afectaţi, mai mult sau mai puţin, de schimbarea modului de taxare al microîntreprinderilor. La fel de numeroşi sunt managerii care resimt dificultăţi din cauza anulării scutirii de impozit pentru venituri peste 10.000 lei. De asemenea 82% dintre managerii intervievaţi susţin că taxarea cu minimum 1% din cifra de afaceri a companiilor cu businessuri mari a afectat companiile”, mai precizează comunicatul.
Impetum Group a adăugat că în contextul actual al pieţei, priorităţle managerilor autohtoni sunt creşterea vânzărilor (48% dintre aceştia), retenţia angajaţilor (26%), îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii (26%), accesul la finanţare (22%) şi digitalizarea şi automatizarea (21%). 
Principalele oportunităţi pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt accesul mai facil la pieţele internaţionale (12% dintre participanţii la studiul actual, comparativ cu 11%, în studiul din S2 2023), creşterea cererii pe piaţă (12%, în scădere de la 18%) şi digitalizarea şi tehnologizarea (12%, dublu faţă de 6%, în studiul precedent). De asemenea, diversificarea produselor, accesarea unor fonduri europene sau a unor subvenţii şi forţa de muncă sunt alte oportunităţi importante către care se îndreaptă antreprenorii români.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.