Întărirea funcţiei de protecţie a consumatorilor împreună cu creşterea nivelului de educaţie financiară reprezintă un pilon pentru funcţionarea corectă şi în beneficiul consumatorilor a pieţelor financiare, a declarat, miercuri, pentru News.ro, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, care a prezentat şi măsurile luate în acest sens.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

El a explicat că una din concluziile desprinse în cadrul analizelor comprehensive asupra cauzelor crizei financiare din 2008 s-a referit la necesitatea de a reforma reglementările, cu scopul de întări funcţia de protecţie a consumatorilor, de a asigura stabilitatea financiară şi creşterea economică sustenabilă şi de a reduce probabilitatea şi severitatea unor crize financiare viitoare.

Potrivit acestuia, noile reglementări europene în materie (Solvency II, IDD, CRD IV, MiFID II/MiFIR. UCITS IV/V, AIFMD, MAD/MAR, CRA) au drept scop asigurarea funcţionării eficiente şi transparente a pieţelor financiare nebancare europene, creşterea competitivităţii pieţei unice în contextul întăririi convergenţei practicilor de supraveghere, inclusiv în cazul instituţiilor financiare care operează transfrontalier. Totodată, în centrul atenţiei s-a aflat obiectivul de creştere a nivelului de protecţie a consumatorilor de produse şi servicii financiare, prin asigurarea unei transparenţe sporite cu privire la caracteristicile produselor financiare, la condiţiile de prestare a serviciului de intermediere, a arătat prim-vicepreşedintele ASF.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

El a precizat că punerea la dispoziţia clienţilor a  informaţiilor relevante, într-o manieră accesibilă în etapa pre-contractuală reprezintă un “must” al noilor reguli de conduită şi a apreciat că în acest mod se asigură condiţiile preliminare pentru desfăşurarea activităţii în mod onest şi profesional, prin informarea clienţilor asupra aspectelor relevante, precum costurile totale, eventualele costuri suplimentare, evaluarea adecvării produsului oferit, raportat la necesităţile clienţilor şi la riscul asumat.

Mai mult, pentru a facilita înţelegerea caracteristicilor instrumentelor financiare şi a elementelor esenţiale ale relaţiei dintre intermediarul financiar şi client s-a prevăzut elaborarea unor materiale informative precontractuale, în formate simple şi scurte, de tipul prezentării DICI – document informaţii cheie pentru investitori, PID – Document de informare asupra produsului de asigurare sau KID, în cazul PRIIPs.

Prim-vicepreşedintele ASF a explicat că toate acestea contribuie la  echilibrarea asimetriei informaţiilor, chiar din faza pre-contractuală, cu atât mai mult cu cât puterea de negociere a clienţilor este într-o oarecare măsura limitată.

Cornel Coca Constantinescu a ţinut să precizeze că produsele şi serviciile financiare promovate în mod defectuos conduc la pierderea încrederii consumatorilor, pot genera instabilitate la nivelul unei pieţe şi pot afecta consumatori vulnerabili, contribuind la scăderea bunăstării lor financiare, impactând funcţionarea în general a pieţelor financiare.

În scopul îmbunătăţirii nivelului de educaţie financiară şi a gradului de incluziune financiară ASF a demarat în anul 2015 un proiect de educaţie financiară în şcoli, în cooperare cu inspectoratele şcolare din Bucureşti, Iaşi şi Cluj.  Din cadrul ASF, 22 de lectori au susţinut 330 de ore de curs pentru aproape 2.500 de elevi din 17 şcoli şi licee. De asemenea, s-au elaborat materiale informative de tipul: Ghidul investitorilor pe piaţa de capital, Ghidul participantului la sistemul de pensii administrate privat, Ghidul RCA.

Cornel Coca Constantinescu a arătat că o preocupare constantă a ASF a fost inclusiv aceea de îmbunătăţire a accesului online al consumatorilor la informaţii de interes, referindu-se la noua aplicaţie prin intermediul căreia participanţii la fondurile de pensii administrate privat Pilonul II pot primi informaţii referitoare la fondul de pensii private la care au fost alocaţi. Tot în contextul protejării consumatorilor se înscrie atât activitatea de mystery shopping derulată de ASF, cu scopul de a verifica practicile de vânzare a anumitor produse cât şi înfiiţarea SAL-FIN ca modalitate alternativă de soluţionare a litigiilor între consumatori persoane fizice şi entităţi reglementate, a mai declarat prim-vicepreşedintele ASF.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.