Ministerul Finanţelor a lansat, vineri, în prezenţa premierului Dacian Cioloş şi a ministrului Anca Dragu, o aplicaţie informatică prin care va putea controla, în timp real, toate cheltuielile instituţiilor publice din România, până la nivel de grădiniţă, şi care va deveni complet operaţională în 2017.
În program vor fi introduse toate cele aproximativ 13.700 de instituţii publice din România, de la ministere şi agenţii centrale până la primării de comune, şcoli şi grădiniţe.
"În două luni vom extinde informaţiile. Va cuprinde gradul de angajare, numărul angajaţilor, raportul financiar, tabel cu cheltuielile. Salariile vor fi publice la fiecare instituţie şi se va face o monitorizare în timp real a alocării şi utilizării resurselor publice", a declarat ministrul Finanţelor, Anca Dragu, la lansarea programului.
Sistemul permite monitorizarea în timp real, de către Ministerul Finanţelor, a alocării şi utilizării banilor publici, astfel că în orice zi se poate şti ce cheltuieli se fac la nivel naţional.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Aplicaţia va permite şi verificarea transparenţei cheltuielilor publice. "Dacă cheltuiala nu respectă principiile transparenţei, Trezoreria nu aprobă", a spus ministrul Finanţelor.
Sistemul a fost realizat printr-un program cu fonduri europene, în valoare totală de 7,8 milioane de lei, sumă care include investiţia în serverele necesare sistemului informatic, potrivit managerului de proiect, Valentin Mavrodin.
Sistemul va fi extins treptat la nivel naţional, iar administratorii sistemului speră ca sistemul să devină complet operaţional în 2017. După ce sistemul va deveni operaţional, toate instituţiile publice vor fi obligate să introducă, în tmp real, orice cheltuială şi orice angajament în sistemul informatic, altfel riscă să aibă plăţile blocate.
În plus, în caz de erori, aplicaţia blochează automat plăţile. Dezvoltatorii aplicaţiei au realizat şi un program de formare în instituţiile publice, prin care utilizatorii sunt învăţaţi să folosească sistemul informatic.
Legislaţia prevede şi sancţiuni în cazul în care instituţiile nu introduc datele în sistem. Astfel, persoanele cu atribuţii legate de corectitudinea datelor din insitituţiile publice riscă amenzi cuprinse între 2.000 şi 5.000 de lei, în caz de nereguli, şi de la 10.000 până la 30.000 de lei, în caz de refuz de a folosi noua aplicaţie şi de a înregistra datele solicitate.
Printre instituţiile cuprinse în sistem nu sunt decît unele companii şi regii de stat, adică cele care sunt finanţate în proporţie de cel puţin 50% din surse bugetare.
Noul sistem va uşura mult activitatea Ministerului Finanţelor, dar şi a altor instituţii. Astfel, Curtea de Conturi va avea acces integral la sistem şi va putea verifica la distanţă, fără a mai fi nevoită să trimită echipe de control, aplicarea legii la cheltuielile publice efectuate de către instituţii.
Aplicaţia informatică dezvoltată de Ministerul Finanţelor va avea şi o parte publică, care va pune la dispoziţia jurnaliştilor şi altor persoane interesate date lunare privind cheltuielile din toate cele 13.700 de instituţii publice.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.