Gumele de mestecat vândute în magazinele din ţară conţin între 1 şi 11 aditivi alimentari, cunoscuţi ca E-uri, majoritatea nocivi pentru sănătate dacă sunt consumaţi pe perioade mari de timp, arată un studiu recent, realizat între 10 şi 21 martie, şi dat publicităţii de portalul infocons.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Specialiştii InfoCons, ONG care apără drepturile consumatorilor, au analizat etichetele de pe 34 de produse tip gumă de mestecat comercializate pe piaţă de trei companii – Wrigley, Dasco Distribution Concept şi Romega Food Distribution.

În urma studiului a reieşit că în ceea ce priveşte numărul de E-uri, din cele 35 de produse analizate, mai bine de jumătate au în conţinut între 1 şi 9 E-uri, 29% au în conţinut 10 E-uri, în timp ce 20% din gumele de mestecat analizate au în conţinut 11 E-uri,

Cele mai multe E-uri, 11 la număr, le conţin gumele de mestecat Airwaves fără zahăr cu îndulcitori şi arome de mentol şi coacăze negre sau cele cu mentă şi eucalypt, dar şi Orbit-ul fără zahăr cu îndulcitori şi aromă de afine.

Pline de E-uri sun şi gumele de mestecat cu  arome de mango şi pepene galben sau cele cu portocală şi lămâie.

La polul opus, cu doar un singur E în compoziţie şi anume lecitina din soia (E322), sunt gumele pentru copii Hubba Bubba cu aromă de fructe şi de măr.

Potrivit studiului, E-urile prezente în aproape toate produsele analizate sunt sorbitol (E420), acesulfam K(E950), xilitol(E967), precum şi aspartam (E951) şi coloranţii  E171 şi E133.

Dioxidul de titan sau E171 a fost clasificat de Agenţia Internaţională pentru Cercetare în Domeniul Cancerului ca posibil cancerigen. Germania a decis să interzică acest aditiv alimentar.

În urma administrării de E171, mai multe studii în domeniu atrag atenţia că au fost observate scăderi în greutate, leziuni la nivelul ficatului, rinchilor şi sistemului cardiovascular, dar s-au observat şi creşteri ale dimensiunilor rinichilor, ficatului şi splinei.

În ceea ce priveşte E133, acesta este considerat un E suspect, care poate provoca o serie de afecţiuni, printre care se numără alergiile, dereglarile hormonale, tulburările hepatice, bolile intestinale şi ale ficatului, tulburările hepato-biliare, ale tubului digestive sau nervoase, dar şi creşterea nivelului de colesterol.

Pe de altă parte, aspartamul este o sursă de fenilalanină, substanţă ce poate declanşa cancer la nivelul creierului.

Principalele canale de distribuţie a gumei de mestecat sunt hiper-supermarketurile şi discounterii, cu peste 28% din volumul vânzări şi peste 25% din valoare vânzărilor, potrivit studiilor din piaţă.

Românii consumă anual, în medie, 85 de lame de gumă de mestecat/locuitor. Spre comparaţie, în pieţele mature, cum  sunt SUA sau Rusia, valoarea este aproape triplă, iar în multe ţări din Vest cifrele se poziţionează între 110 şi 130 de lame/locuitor.

Cu un portofoliu de mărci precum Orbit, Winterfresh, Airwaves, Hubba Bubba, 5 (Five) sau Juicy Fruit, Wrigley de¬ţine practic monopolul distribuţiei de gumă de mestecat în România, cu o cotă de piaţă de peste 95%, conform datelor anterioare ale Nielsen.

Cu toate acestea, cifra de afaceri a Wrigley - care vinde aproximativ 80 de produse în circa 85.000 de magazine din ţară - a fost în 2014 de circa 46,5 milioane de euro, potrivit datelor raportate la ministerul Finanţelor, adică jumătate din valoarea pieţei de gumă de mestecat.

Diferenţa e completată de adaosurile comercianţilor acestor produse.

Pe piaţa gumei de mestecat, estimată la 90-100 de milioane de euro, activează şi producătorii Andic, Saadet Gida, Solen, Gumlink sau Perfetti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.