Două asocieri de constructori au mari şanse să obţină contractele de lucrări pentru străzile Bucureştiului în următorii 4 ani, până în 2020, într-o afacere al cărei preţ total depăşeşte 53 de milioane de euro, una dintre aceste asocieri, Straco & Strabag, urmând să îşi asume repararea drumurilor din 4 sectoare, iar a doua, Telor Invest&Pro Cons XXI, fiind pregătită să preia 2 sectoare. Ambele asocieri se situează pe primele locuri din punct de vedere al pretului oferit. Pentru aceste lucrări, municipalitatea va scoate din buzunar aproape 240 de milioane de lei (53,3 milioane de euro), aproape 9 milioane de euro pentru fiecare sector.
Asocierea Straco & Strabag şi-a împărţit la rândul său în două sectoarele în care ar putea să aibă principalele atribuţii în lucrări. În sectoarele 1 şi 5 lider de asociere este Straco, astfel că licitaţiile au mari şanse de a fi câştigate de asocierea Straco SRL & Strabag SRL, iar în sectoarele 4 şi 6 rolurile s-au inversat, licitaţiile având mari şanse să fie adjudecate de asocierea Strabag SRL & Straco SRL. Asocierea Telor Invest & Pro Cons XXI s-a impus în sectoarele 2 şi 3.
În bătălia pentru obţinerea contractelor de la Administraţia Străzilor s-au înscris, respectând procedurile legale, peste 50 de constructori şi proiectanţi, unii dintre aceştia avându-i în spate pe Theodor Berna (Tehnologica Radion), Costel Căşuneanu (PA&CO International), pe Florea Diaconu (Delta ACM 93) ori pe Tel Drum, firmă prezentată în presă ca fiind "patronată din umbră" de actualul lider PSD Liviu Dragnea, ipoteză negată repetat de acesta. Alte firme au un istoric pentru care au fost legate public de omul de afaceri Nelu Iordache ori de politicieni de la nivel înalt.
Licitaţia pentru aceste contracte de lucrări reparatii drumuri aferente retelei stradale - proiectare şi execuţie - a fost iniţiată încă de acum un an, în 31 martie 2015, prin metoda "licitaţie restrânsă", care presupune că orice firmă îşi poate depune candidatura, dar numai cele selectate au dreptul să depună ulterior şi o ofertă.
Acum, lucrările au fost împărţite pe cele 6 sectoare ale Bucureştiului, valoarea estimată, fără TVA, pe fiecare sector ridicându-se la 39,9 milioane de lei.
În lupta pentru aceste contracte s-au înscris peste 50 de constructori şi proiectanţi, mare parte în asociere, dar numai circa 30 au fost selectaţi pentru faza finală a depunerii ofertelor: Straco SRL & Strabag SRL & Comnord SA, Telor Invest & Pro Cons XXI, TGB Mecanoconstruct & Pro Cons XXI, Grant CPC SRL & Drum Concept, Viarom Construct & Luca Way, Construcţii Erbaşu & Erbaşu Total Construct & Erbaşu Edil Construct & Total Road, Alexcor Trading & Specialist Consulting, Euroconstruct Trading 98 & RCV Global Group & SC Infra & Civil Design, SCDA Infrastructura, Ostmarine Construct, Tancard & Phoenix Transbac & KXL & ADD Global Design, Drumuri şi Poduri Gheorghieni, Tehcon Edilitare Infrastructura & Consitrans.
Ceilalţi constructori interesaţi de licitaţie au fost Porr Construct, SC Consorţiu Agoraa & Cosedil SPA, Icon Corporation Consultant Energy Design, Via Strade International & Urban Proiect Grup, Scadec Construct & Global Service Proiect, Conscut Construcţii & Ghecon Construct & Turner Construct, Coniz Romarg & Tarmak General Contractor, Nemar Edil Construct & Via Design, Nettstrade JK Solution & Aeddilia Construct 90, Dimar & Kiat Group Construct & Consitrans, Likud & Proiectech Construct, Tehcon Edilitare Infrastructura & Consitrans.
Firmelor le-au fost cerute acte din care să rezulte că în 2012, 2013 şi 2014 au avut o cifră de afaceri globală, calculată ca medie anuală, de minimum 15 milioane de lei şi că în ultimii 5 ani au executat lucrări similare în valoare de cel puţin 7,5 milioane de lei, fiind însă stabilit în documentaţia de licitaţie ca o firmă să îşi demonstreze capacitatea economică şi financiară printr-o altă firmă, ca terţ susţinător, iar statul să fie obligat să accepte, în loc de un certificat de calitate, "orice alte probe sau dovezi" care să confirme asigurarea unui "nivel corespunzător" al calităţii.
Ofertele din licitaţia lansată în urmă cu un an au fost depuse abia în această lună, separat pentru fiecare sector al Capitalei. Valoarea finală a ofertelor a fost calculată printr-un cumul de lucrări care trebuie efectuate, diferenţele valorice dintre ofertele astfel depuse fiind însă foarte mari, mai exact de 4 ori între cel mai mic preţ cerut de către constructorul clasat astfel pe prima poziţie şi cel mai mare preţ solicitat.
Aceasta în condiţiile în care la numeroase licitaţii publice sunt depuse oferte cu un preţ foarte mic, desemnate astfel câştigătoare, după care, pe parcursul lucrării, preţul este majorat în trepte, cu explicaţia că au apărut "situaţii neprevăzute". Această "portiţă" este prezentă şi astăzi în lege, printr-un articol care stabileşte că valoarea unui contract atribuit pentru lucrări şi servicii poate fi ridicată, prin acte adiţionale, cu până la 50% din valoarea iniţială, "datorită unor circumstanţe neprevăzute, dar devenite necesare" pentru îndeplinirea contractului.
Conform informaţiilor News.ro, pe prima poziţie în sectoarele 1, 4, 5 şi 6 s-a plasat, graţie ofertei din care a rezultat cel mai mic preţ, asocierea Straco SRL & Strabag SRL, iar în celelalte două sectoare, 2 şi 3, a câştigat asocierea Telor Invest & Pro Cons XXI.
Documente obţinute de News.ro relevă că asocierea Telor Invest & Pro Cons XXI are în spate, ca terţ susţinător din punct de vedere tehnic/financiar/subcontractant, pe Tehnologica Radion, firma aparţinând omului de afaceri Theodor Berna, trimis în judecată în noiembrie 2014, cu cinci luni înainte de lansarea acestei licitaţii, într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani şi cu un prejudiciu calculat de către anchetatori la 100 de milioane de euro, fără ca la acest moment să existe o hotărâre definitivă de condamnare.
Firma Tehnologica Radion a intrat în insolvenţă în septembrie 2014, la o lună după arestarea preventivă a lui Theodor Berna, cu un total al datoriilor acceptate de 409,9 milioane de lei. Pe lista entităţilor care au de recuperat bani de la Tehnologica Radion, înscrise în tabelul definitiv de creanţe, se află inclusiv Administraţia Străzilor. Theodor Berna a fost privit ca un om apropiat PDL, consilier al lui Traian Băsescu, în perioada în care acesta conducea Primăria Capitalei.
Despre firma Telor, presa a relatat că aceasta a fost înfiinţată în februarie 2015 (cu doar o lună înainte de lansarea acestei licitaţii - n.r.), având ca prim administrator un fost manager al Tehnologica Radion şi obţinând deja, tot anul trecut, un contract de 7,5 milioane de euro pentru întreţinerea drumurilor din judeţele Constanţa şi Brăila.
Tehnologica Radion apare ca terţ susţinător şi pentru asocierea TGB Mecano Construct & Pro Cons XXI la licitaţiile pentru sectoarele 4, 5 şi 6, singurele unde aceasta a licitat, plasându-se peste tot însă doar pe locul 2, după Strabag & Straco, dar la o diferenţă mică valorică a ofertei.
Asocierea Straco SRL & Strabag SRL are în spate Straco Grup, controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, intrat de asemenea în insolvenţă, în august 2015, doi dintre acţionari fiind reţinuţi la domiciliu într-un dosar de evaziune. Numele Straco apare şi în dosarul de corupţie al fostului primar al sectorului 1, Andrei Chiliman.
Şi alte firme dintre cele care au depus oferte au în spate diferiţi susţinători care au mai obţinut contracte cu statul.
Astfel, conform aceloraşi documente, firma SCDA Infrastructură a depus oferta având ca terţ susţinător pe Tel Drum, firma de construcţii prezentată în presă ca fiind "patronată din umbră" de actualul preşedinte al PSD, Liviu Dragnea, ipoteză negată repetat de acesta. Tel Drum a fost înfiinţată în 1999 în subordinea Consiliului Judeţean Teleorman, iar un an mai târziu, odată cu instalarea lui Dragnea la conducerea Consiliului Judeţean, a fost scoasă la vânzare concomitent cu avansarea unei hotărâri pentru contractarea unui credit de 10 milioane de dolari, cu garanţia statului, pentru investiţii în drumurile judeţene. Acţiunile au fost cumpărate de Marian Fişcuci, fost coleg de liceu al lui Liviu Dragnea, la un preţ subevaluat, firma obţinând ulterior mai multe contracte din partea Consiliului Judeţean, iar Fişcuci apărând printre sponsorii PSD.
Tel Drum apare ca terţ susţinător tehnic şi în spatele asocierii Alexcor Trading & Specialist Consulting. Alexcor a fost legată în media de numele unor politicieni PSD, spunându-se că este deţinută de Cornel Ciocan (judecat pentru evaziune fiscală), fratele consilierului judeţean PSD, Dan Ciocan, ultimul candidat la funcţia de deputat din partea acestui partid la Caracal şi că a mai câştigat contracte de la stat în asociere cu Tel Drum.
Şi asocierea Grant CPC & Drum Concept a venit la licitaţie având în spate, ca terţ susţinător tehnic/profesional, firma Delta ACM 93, care a încheiat la rândul său numeroase contracte cu statul şi este deţinută de omul de afaceri Florea Diaconu. Acesta a decis, la finalul anului trecut, să îi vândă 10% din acţiuni lui Ionel Pirpiliu, fratele lui Ştefan Pirpiliu, fost deputat ales din partea PDL în legislatura 2008-2012.
Împreună cu Delta ACM 93 în spate ca susţinător, firma Grant CPC a mai câştigat contracte cu statul, unele la scurt timp după înfiinţare, potrivit relatărilor din presă.
La rândul său, societatea Drumuri şi Poduri Gheorghieni, care a licitat doar pentru sectorul 6 al Capitalei, a venit în spate, ca terţ susţinător financiar, tehnic şi profesional, cu PA&CO International, controlată de Costel Căşuneanu, la rândul său cunoscut pentru mai multe contracte încheiate cu statul pentru reabilitarea unor drumuri.
Cea mai recentă evocare a lui Căşuneanu a fost miercuri, când s-a aflat că ex-preşedintele României Traian Băsescu a fost pus sub acuzare pentru spălare de bani, fiind acuzat că în 2000, când a fost ales primar al Capitalei, a cumpărat un teren în Băneasa cu bani a căror provenienţă nu ar putea fi justificată şi pe care i l-ar fi vândut omului de afaceri Costel Căşuneanu.
Firma Viarom Construct a fost legată în media de afacerile familiei Ponta, prin faptul că soţia unui acţionar ar fi asigurat contabilitatea la Exfin 2000, firmă în care sora fostului prim-ministru Victor Ponta, Alexandra Herţanu, este administrator şi asociat, precum şi de politicieni din fostul PDL. La rândul său, firma Luca Way, în asociere cu care a venit la licitaţie contractele pentru sectoarele Capitalei, a fost legată în media de numele unor politicieni din fostul PDL.
Ostmarine a fost înfiinţată, conform relatărilor din presă, cu sediul social la aceeaşi adresă cu Romstrade, firma lui Nelu Iordache, la scurt timp după ce societatea a intrat în insolvenţă. Nelu Iordache a fost condamnat la închisoare pentru deturnare de fonduri europene şi fapte de corupţie.
Şi firma Tancrad a fost legată în media de fostul şef al Consiliului Judeţean Brăila Gheorghe Bunea Stancu, condamnat la închisoare în dosarul Mită la PSD, pentru finanţarea campaniei electorale, şi acuzat ulterior că ar fi favorizat trei firme la licitaţii privind atribuirea unor contracte de lucrări de asfaltare.
Euroconstruct Trading 98, controlată de Dan Beşciu, acuzat de procurorii DIICOT pentru evaziune, spălare de bani şi delapidare cu un prejudiciu de aproximativ 34 de milioane de lei, a fost legată de nenumărate ori în spaţiul public de politicieni din fostul PDL, în frunte cu Dorin Cocoş, fostul soţ al Elenei Udrea, graţie contractelor în număr mare obţinute în perioada guvernării PDL şi a restaurantului Golden Blitz deţinut de unul dintre acţionarii firmei şi la care obişnuia să mănânce fostul preşedinte Traian Băsescu.
În urmă cu 4 ani, Consiliul Concurenţei a iniţiat o investigaţie la 11 firme suspectate că au trucat licitaţii pentru întreţinerea străzilor din Bucureşti, printre care se regăsesc şi unele dintre societăţile care încearcă să obţină acum noi contracte. În acest caz nu a fost încă anunţată nicio măsură.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.