Mary Elizabeth Hamilton, una dintre vocile reprezentative ale dramaturgiei americane, va fi invitată la Teatrul Nottara în perioada 24-30 ianuarie, iar trei piese ale sale vor fi prezentate sub formă de spectacole-lectură. Alături de ea, vor participa John Clinton Eisner (preşedintele Peacedale Global Arts) şi Megan McClain (director artistic şi cofondator Peacedale Global Arts). Teatrul bucureştean marchează astfel debutul unui proiect destinat promovării dramaturgiei contemporane, în cadrul Centrului de Cercetare „Dan Micu".
Teatrul Nottara îşi propune, prin acest proiect, să creeze un mediu prolific şi ofertant pentru dezvoltarea dramaturgiei contemporane, prin contexte în care artiştii să se afle în dialog, să cunoască şi să experimenteze diferite metode, tematici, stiluri. Accentul va fi pus atât pe stimularea scrierii de texte noi, cât şi pe o mai bună cunoaştere a punctelor de interes din dramaturgiile din alte spaţii culturale. Un prim pas al acestui demers este colaborarea cu emblematica Peacedale Global Arts din New York.
Mary Elizabeth Hamilton a studiat la prestigioasa Julliard School şi este câştigătoarea American Shakespeare Center's New Contemporaries Award în 2018. Piesele sale abordează poveşti/ conflicte de familie într-o manieră complexă, emoţionantă şi surprinzătoare, la graniţa dintre dramă psihologică şi thriller.
John Clinton Eisner este preşedintele Peacedale Global Arts, regizor de teatru, consultant artistic în domeniul teatrului şi al filmului, profesor de dramaturgie pentru masteranzi la Columbia University şi producător de spectacole bazate pe opere clasice şi moderne.
Megan McClain este director artistic şi cofondator Peacedale Global Arts, dramaturg, artist care se centrează pe lucrul incluziv între oamenii de teatru şi comunitate, coordonează programele de scriere dramatică în Statele Unite şi în străinătate.
Cele trei spectacol-lectură vor avea loc în perioada 28-30 ianuarie, la Teatrul Nottara, şi fiecare va fi urmat de o discuţie între dramaturgă, echipa artistică şi public, moderată de Iulia Popovici.
28 ianuarie, ora 19:00, Sala „George Constantin" - "E tot marţea asta blestemată", traducere de Monica Andronescu, regia: Mara Oprea, cu: Catrinel Dumitrescu şi Cristina Juncu
Aflând că fiul ei a fost diagnosticat cu o boală gravă, Mary, o femeie care se luptase în trecut cu dependenţa de opioide, o imploră pe menajera ei să rămână cu ea peste noapte şi să o ajute să nu cadă pradă tentaţiei. Îşi petrec timpul făcându-şi conturi pe site-uri de dating, probează haine, fumează, beau şi, după câteva pahare de whisky, încep să-şi analizeze trecutul. Descoperă, astfel, că au mai multe în comun decât şi-ar fi imaginat. Va reuşi Cathy să o ţină pe Mary pe linia de plutire sau va aluneca şi ea? Inspirat din Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O'Neill, E tot marţea asta blestemată este o comedie neagră/dramă despre fantome, maternitate şi dependenţă.
29 ianuarie, ora 19:00, Sala „George Constantin" - "Una dintre ele", traducere de Silvia Năstasie, regia: Alexandru Istudor, cu: Raluca Jugănaru, Crenguţa Hariton, Gabriel Răuţă, Ana Radu, Sorina Stefănescu, Daniela Minoiu, Ion Grosu
Când află că tatăl ei a dus viaţă dublă şi că obişnuia să se culce cu prostituate, în orăşelul lor din Vestul Mijlociu, Caroline îşi propune să le întâlnească pe femeile cu care tatăl ei a avut relaţii. Un demers care, neaşteptat, o va ajuta să se cunoască mai bine. Una dintre ele explorează felul în care ne construim ideea de adevăr şi de sens, şi ce se întâmplă atunci când aceste idei sunt puse sub semnul întrebării.
30 ianuarie, ora 19:00, Sala „George Constantin" - "Planul", traducere de Silvia Dumitrache, regia: Laura Ducu, cu: Rareş Andrici, Alexandra Aga, Tudor Cucu-Dumitrescu
Când iubitul ei Billy este admis la un institut culinar de prestigiu din Manhattan, Julia simte că este ocazia perfectă să lase în urmă viaţa ei lipsită de perspective, astfel că face tot posibilul ca acesta să accepte. Se hotărăşte să-l viziteze pe fratele lui Billy, bolnav şi incapabil să se descurce singur, pentru a-l convinge să nu mai ia tratamentul care-l ţine în viaţă, pentru a-l elibera pe Billy. Planul ei are repercusiuni neaşteptate şi, urmărindu-i pe diverse planuri temporale, mai întâi peste cinci ani, apoi cu cinci ani înainte, ne întrebăm care este impactul acţiunilor ei şi dacă acestea sunt sau nu inevitabile. Planul analizează ce înseamnă să ceri sacrificii de la cei dragi şi care sunt consecinţele nedorite pe care acele sacrificii le pot declanşa.
Alături de spectacolele-lectură, proiectul va include şi evenimente conexe, menite a crea un spaţiu deschis de dialog şi de schimb cultural, în care sunt bineveniţi atât publicul, cât şi profesionişti din domeniu. Mary Elizabeth Hamilton, John Clinton Eisner şi Megan McClain se vor întâlni cu studenţi, dramaturgi şi alţi oameni de teatru:
27 ianuarie, orele 12:00-14:30, dezbatere „Dramaturgia americană contemporană vs dramaturgia românească contemporană - context şi oportunităţi de dezvoltare" (sediul UNITER)
29 ianuarie, orele 12:00-14:00 - întâlnire cu masteranzii UNATAC, secţia Scriere dramatică, la Insula 42, alături de Corina Şuteu şi Mihaela Michailov
Centrul de Cercetare Teatrală „Dan Micu" a fost lansat în 2024 în vederea iniţierii unor proiecte culturale de cercetare şi analiză teatrală. Până în acest moment, în cadrul Centrului au fost organizate diferite evenimente care au avut scop integrarea unor perspective inovatoare în metodele de lucru, atât la nivel actoricesc, cât şi în ceea ce priveşte diversificarea tematicilor şi a titlurilor. Pentru a favoriza descoperirea sau reapropierea de texte care vorbesc în moduri diferite, pe voci diferite şi în epoci diferite despre feminitate, a fost organizată prima ediţie a Concursului de dramatizări „Horia Lovinescu", în care au fost propuse spre dramatizare „Jurnalul unei fete greu de mulţumit" de Jeni Acterian, „Lapte negru" de Elif Shafak, „Doamna Bovary" de Gustave Flaubert. Textul câştigător, care va fi montat la Nottara, a fost „Lapte negru", semnat de Alma Andreescu. Tot în cadrul Centrului, din dorinţa de a le oferi actorilor teatrului să cunoască stiluri de lucru provocatoare, a fost organizat „Travestiuri şi deghizări" – un workshop susţinut de două figuri emblematice ale teatrului românesc: regizorul Silviu Purcărete şi compozitorul Vasile Şirli. Un al treilea eveniment organizat sub egida Centrului a fost coordonat de regizoarea Sânziana Stoican, care a lucrat atât cu actorii teatrului, cât şi cu tineri actori absolvenţi până în 25 de ani, pornind de la „imaginarea şi reprezentarea personajului cehovian".
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.