Prim-ministrul Dacian Cioloş îi răspunde balerinei Alina Cojocaru, care i-a adresat, miercuri, un mesaj, menţionând că apreciază performanţa, ”indiferent de unde vine” şi că discursul xenofob nu îşi are locul într-o ”Românie deschisă spre lume”. Totodată, premierul apelează la experienţa lui de agronom: ”Ca agronom ştiu că pentru ca o sămânţă a schimbării să încolţească, pământul trebuie să fie udat, câteodată poate chiar cu lacrimi”.
”Zilele trecute mi-aţi adresat un mesaj public în legătură cu situaţia tensionată de la Operă. Vreau să vă răspund în tonul sincer şi direct în care a decurs discuţia noastră şi până acum. Cred că Opera Naţională are nevoie de artişti şi de spectacole de valoare.Sunt sigur că putem să ne respectăm valorile, aşa cum putem să respectăm un artist sau un act artistic remarcabil, fie că vine din România sau din altă parte. Performanţa trebuie apreciată indiferent de unde vine. Suntem mândri când performerii români sunt recunoscuţi în afară şi de aceea respectăm orice performanţă şi în ţara noastră, obţinută de orice artist. E datoria noastră ca administratori să facem aceste lucruri posibile”, scrie prim-ministrul, într-un mesaj publicat pe contul de Facebook.
Dacian Cioloş îşi continua mesajul, condamnând discursul xenofob care a însoţit unele discuţii privind tensiunile de la Opera Naţională Bucureşti: ”dincolo de orice puncte de vedere administrative diferite, discursul xenofob nu-şi are locul într-o Românie care se doreşte deschisă spre lume”.
Prim-ministrul menţionează întâlnirea pe care a avut-o, joi, cu Alina Cojocaru şi îşi exprimă speranţa ”ca în urma dialogului de azi (care va continua în zilele următoare) cu ministrul culturii Vlad Alexandrescu să fie găsită o soluţie pentru situaţia de la Operă”. ”De asemenea, cred şi că fiecare dintre noi poate genera schimbarea”, precizează Cioloş.
În finalul mesajului public, prim-ministrul aminteşte de experienţa lui de agronom şi de importanţa ca orice ”sămânţă a schimbării” să fie îngrijită: ”Ca agronom ştiu că pentru ca o sămânţă a schimbării să încolţească, pământul trebuie bine pregătit, afânat, udat, câteodată poate chiar cu lacrimi. Noi alegem însă dacă acele lacrimi pot fi de regret sau de speranţă”.
Balerina Alina Cojocaru i-a trimis, miercuri, un mesaj prim-minstrului Dacian Cioloş, în care îşi exprimă regretul că nu a reuşit să contribuie la schimbarea României, la ”ruptura din cercul de răutate şi distrugere în care este ţara noastră”. În acelaşi mesaj, balerina îi mulţumeşte prim-ministrului pentru timpul acordat, precum şi pentru ”zâmbet” şi spune că acceptă, alături de Johan Kobborg, invitaţia la un ”pahar cu suc”.
Joi, după două zile de la protestul din faţa Operei Naţionale Bucureşti, în care câţiva angajaţi ai instituţiei i-au huiduit pe balerinii străini grupaţi în jurul Alinei Cojocaru, denunţând diferenţele de remuneraţie dintre ”români” şi ”străini”, ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu a condamnat ”afirmaţiile cu tentă naţionalistă, xenofobă” şi anunţă noi negocieri cu Johan Kobborg şi Alina Cojocaru.
”Mă distanţez de afirmaţiile cu tentă naţionalistă, xenofobe şi antieuropene care au circulat în spaţiul public în ultimele zile, declanşate în urma tensiunilor de la Opera Naţională Bucureşti. Aceste afirmaţii nu sunt reprezentative nici pentru echipa actuală a Ministerului Culturii, nici pentru sistemul creativ din România”, scrie Vlad Alexandrescu pe contul de Facebook, după două zile de la protestul de la Operă, în care balerinii străini au fost huiduiţi de câţiva angajaţi ai Operei.
Ministrul Culturii a precizat că va continua negocierile, astfel încât să poată identifica o soluţie: ” Ministerul Culturii ţine să continue colaborarea cu Alina Cojocaru şi Johan Kobborg care au adus o contribuţie artistică remarcabilă pe plan internaţional. În dialog cu ei şi cu reprezentanţi ai Operei Naţionale se caută în acest moment soluţii care să reflecte intenţia Ministerului de a respecta calitatea actului artistic, libertatea de creaţie şi caracterul internaţional al proiectelor Operei şi care să răspundă, în acelaşi timp, nevoilor tuturor categoriilor de artişti şi creatori care în acest moment fac parte din echipa Operei Naţionale Bucureşti. Ca arhitect al sistemului cultural public, Ministerul intenţionează să folosească această ocazie pentru a relansa şi recalibra relaţia dintre creatori şi administraţie în sânul instituţiilor din subordinea sa. S-a stabilit ca în următoarele zile să aibă loc întâlniri cu toţi partenerii instituţionali şi cu toate părţile implicate în acest proces, pentru găsirea unor soluţii adecvate”.
Opera Naţională Bucureşti a anunţat, joi, că Gala Internaţională a Dansului, care ar fi trebuit să aibă loc în 28 aprilie, se anulează. Anunţul vine în contextul în care Johan Kobborg şi-a dat demisia de la Operă, urmat fiind de Alina Cojocaru şi de alţi balerini.
Potrivit surselor News.ro, alături de Johan Kobborg şi Alina Cojocaru, joi, alte şase demisii au fost depuse la Operă.
În ultimele două săptămâni, Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet. Proaspăt numit în funcţia de director interimar al ONB, Tiberiu Soare a decis să şteargă numele lui Kobbork de pe site-ul instituţiei, acolo unde era menţionat ca director al Corpului de balet, motivând că o asemenea funcţie nu există în organigramă.
După ce Johan Kobborg a anunţat că va pleca de la Operă, în aceste noi condiţii, ministrul Culturii Vlad Alexandrescu a decis să numească un alt interimar, pe dirijorul Vlad Conta, Tiberiu Soare fiind retrogradat în funcţia de adjunct. Mai mult, a anunţat crearea unei noi funcţii în organigramă, cea de director artistic al baletului.
Negocierile nu au reusit, însă, Johan Kobborg şi balerina Alina Cojocaru acuzând noua conducere de presiuni şi încercări de intimidare. Conflictul a culminat cu demisia lui Johan Kobborg şi cu o serie de proteste în faţa Operei Naţionale Bucureşti. Marţi seară, la protestul organizat de susţinătorii lui Johan Kobborg şi la care a participat chiar Alina Cojocaru, câţiva angajaţi ai ONB le-au strigat balerinilor străini ”Afară din ţară”. Unii angajaţi ai Operei au denunţat, la un protest organizat miercuri, faptul că ”străinii” sunt mai bine remuneraţi decât ”românii”.
Pe fondul acestei situaţii, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti şi-a exprimat, în trei mesaje publicate pe contul de Twitter, îngrijorarea faţă de situaţia de la Opera Naţională, în contextul în care ”tinere talente britanice au ales să îşi facă o carieră la Bucureşti”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...